קידום פגישה עם נשיא מצרים ותודה לארדואן: לפיד בבליץ שיחות מדיניות

ראש הממשלה ממשיך בשיחותיו עם מנהיגי האזור והערב שוחח עם הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן ועם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. לפיד הודה לארדואן "על סיכול הניסיונות לבצע פיגועים נגד ישראלים בטורקיה" ובשיחה עם א-סיסי סיכמו השניים "לקדם פגישה ביניהם"

זמן צפייה: 00:13

ראש הממשלה, יאיר לפיד, שוחח הערב (ראשון) עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. במהלך השיחה בירך הנשיא ארדואן את ראש הממשלה ואיחל לו בהצלחה בתפקיד. בנוסף, ברך הנשיא את רה"מ על ביקור מוצלח מאוד באנקרה. זמן קצר לאחר מכן הוא גם שוחח עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי והשניים "סיכמו לקדם פגישה ביניהם".

נשיא טורקיה ארדואן | צילום: רויטרס

לפיד בירך את ארדואן לרגל חג הקורבן והודה לו על שיתוף הפעולה בין המדינות על סיכול הניסיונות לבצע פיגועים נגד ישראלים בטורקיה. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי השניים הדגישו בשיחה כי יחסי ישראל וטורקיה הם בעלי חשיבות רבה לביטחון, לכלכלה וליציבות במזרח התיכון.

השניים בירכו על הסכם התעופה החדש שנחתם לפני כמה ימים בין המדינות והביעו תקווה לשיפור נוסף ביחסים בין המדינות. מטעם ארמון הנשיאות הטורקי נמסר כי "הנשיא ארדואן הודיע כי הוא מאחל להמשך מדיניות כמו אי-אישור התנחלויות חדשות ושימור המצב הקיים בהר הבית".

זמן קצר לאחר מכן, כאמור, שוחח לפיד עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. מלשכת ראש הממשלה נמסר: "נשיא מצרים בירך את ראש הממשלה בהצלחה בתפקידו והתייחס לפגישתם האחרונה בקהיר בה שוחחו על קשת רחבה של נושאים. שני המנהיגים דנו בסוגיות בילטרליות ואזוריות, והדגישו את חשיבות הסכם השלום בין מצרים לבין ישראל שהניח את הבסיס למערכת יחסים אסטרטגית ועמוד תווך מרכזי ביציבות האזורית. השניים ביטאו את מחוייבותם להמשך פיתוח היחסים, כולל במישור הכלכלי.

"כמו כן, דנו השניים בביקורו הקרוב של נשיא ארה"ב ביידן באזור השבוע. וכן, התייחסו לסוגייה הפלסטינית ולצורך ברגיעה. במהלך השיחה דנו רה"מ לפיד ונשיא מצרים א-סיסי בדרכים בהן ניתן להתגבר על ההשלכות של מלחמה באוקראינה בנושא ביטחון המזון. נשיא מצרים העלה בשיחתם את הכתבה על קבר האחים של החיילים המצרים במלחמת ששת הימים. רה"מ לפיד ציין כי הנחה את המזכיר הצבאי האלוף אבי גיל לבדוק את הסוגיה לעומק ולעדכן את הגורמים במצרים. השניים סיכמו לקדם פגישה ביניהם בהקדם".

א-סיסי
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי | צילום: רויטרס

שתי השיחות הללו מצטרפות לשיחה הטלפונית שערך לפיד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ביום שישי לרגל חג הקורבן, ולקראת ביקורו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן בשבוע הבא בישראל. לחדשות 13 נודע לראשונה על המגעים לקיום השיחה מפי שלושה בכירים ישראלים.

"יו"ר הרשות בירך את ראש הממשלה על כניסתו לתפקיד וראש הממשלה בירך את יו"ר הרשות לרגל חג הקורבן", נמסר מלשכת ראש הממשלה, "השניים שוחחו על המשך שיתוף הפעולה, והצורך להבטיח שקט ורגיעה". לשיחה המתוכננת קדמה פנייה אמריקנית ללשכת ראש הממשלה, שבמסגרתה רצו לבדוק בממשל ביידן האם לפיד יסכים לקיים את השיחה הזאת.