50 שנה אחרי הטבח: גרמניה תשלם פיצויים למשפחות 11 נרצחי מינכן

דובר משרד הפנים בגרמניה אמר כי ההחלטה לפצות את משפחות 11 הקורבנות שנרצחו ב-1972 על-ידי מחבלים מארגון "ספטמבר השחור", באה "כדי להדגיש שוב את המשמעות של ההשלכות החמורות של האירוע על קרובי המשפחות של הקורבנות". אימו של יוסף רומנו שנרצח בפיגוע אמרה לחדשות 13: "החלטה מבזה, לא מקובלת ונדחית על הסף"

זמן צפייה: 03:00

דובר משרד הפנים של גרמניה הודיע היום (רביעי) כי הממשלה הפדרלית מסכימה לפצות כספית את משפחות 11 נרצחי אולימפיאדת מינכן, והוסיף כי ההחלטה באה כדי "להדגיש שוב את המשמעות של ההשלכות החמורות על קרובי משפחות הקורבנות". לפי שעה, הסכום שיקבלו המשפחות לא ידוע.

עוד הוסיף הדובר כי "בסקירה מקיפה ומלאה אודות האירועים" היה חשוב לצדדים "לבטא את מערכת היחסים המיוחדת של גרמניה עם ישראל, וליצור נקודת מוצא לתרבות זיכרות חדשה". לדבריו, "בימים אלו, מתנהל שיח ישיר עם משפחות הקורבנות בנושא".

זאת, למרות שאנקי שפיצר, דוברת משפחות הנרצחים ואלמנתו של מאמן הסיף שנרצח בפיגוע, אנדרי שפיצר, הודיעה על ביטול ביקורה ואת השתתפותה בגרמניה ובטקס ההנצחה המרכזי שיתקיים ב-5 בספטמבר בעיר מינכן, לדבריה "כל עוד סוגיית הפיצויים אינה פתורה".

11 הספורטאים הישראלים שנרצחו באולימפיאדת מינכן
11 הספורטאים הישראלים שנרצחו באולימפיאדת מינכן | צילום: רויטרס

אילנה רומנו, אימו של מרים המשקולות יוסף רומנו שנרצח בפיגוע, אמרה לחדשות 13 כי ההחלטה של הגרמנים "מבזה, לא מקובלת ונדחית על הסף". רומנו הוסיפה: "אנחנו מחרימים את הטקס כי ההחלטה היא מבזה. צריכים להבין בגרמניה שחייבים לשלם לפי סטנדרטים בינלאומיים. אם ב-1972 הם שילמו למחבלים 9 מיליון דולר, הם ישלמו פי 11 לנרצחים".

יורם אלון, אחיו של הסייף דן אלון שהיה מניצולי הפיגוע ונפטר ב-2018, אמר לחדשות 13: "דני לא קיבל לא התנצלות או עזרה נפשית, לא ממדינת ישראל ולא מהגרמנים, וסבל את הכאב והטראומה כל החיים. כל החיים הוא חי ודיבר על מינכן. שנים פחד להישאר ולישון לבד, היה מתעורר בלילה עם צעקות וחושב שתוקפים אותו. אף אחד לא חשב שיש להם הלם קרב כמו לחיילים. הוא לא התגבר על הטראומה עד יומו האחרון".

האנדרטה לזכר הספורטאים הישראים שנרצחו באולימפיאדת מינכן
האנדרטה בעיר מינכן לזכר הספורטאים הישראים שנרצחו באולימפיאדת 1972

מאז אירע הפיגוע, ממשלת גרמניה וכן המשטרה המקומית סירבו להתנצל בפני המשפחות השכולות, כמו כן, הם סירבו להעניק למשפחות גישה מלאה לתיקי החקירה ולממצאיה. דובר משרד הפנים אמר כי הממשלה הפדרלית ביצעה "הערכה מחדש" בשבועות האחרונים על המתקפה שבוצעה והשלכותיה. לדבריו, ההכרה הזו היא למעשה תוצאה של מדיניות גרמנית שמוכנה לקבל ביקורת, לזכור את האירועים ולהכיר בהם.

יצוין כי משפחות הנספים קיבלו בעבר דמי פיצויים בשנת 1972 ובשנת 2002, אך אלה היו מינוריים והוכרזו על ידי הצד הגרמני כ"סיוע הומניטרי" בכדי למנוע את הודאתם באשמה. לא ברור אם המשפחות יקבלו את ההצעה החדשה. מקורות ממשלתיים בגרמניה אומרים שהשיחות עשויות להסתיים עד סוף השבוע הקרוב.

באירוע הטרור שהתרחש ב-5 וב-6 בשנת 1972, אז נרצחו חברי המשלחת האולימפית על-ידי מחבלים פלסטינים מארגון "ספטמבר השחור". שניים מהם נרצחו בכפר האולימפי, במגורי המשלחת הישראלית, ואילו את התשעה האחרים החזיקו המחבלים כבני ערובה במשך כמעט יממה. הם נרצחו בניסיון החילוץ של המשטרה המקומית.