בכירים ישראלים נגד פוטין וחמינאי: נוצרה כאן "ברית רשע"

בישראל עקבו אחר הפסגה המשולשת בטהרן, בה השתתפו נשיא איראן, נשיא רוסיה ונשיא טורקיה, ויש מי שטוען כי החיבור בין האיראנים לפוטין עשוי דווקא לסייע ולשרת את ישראל - בעיקר בסוגיית הגרעין

זמן צפייה: 01:00

בישראל עקבו אחרי הפסגה המשולשת בטהרן, בה השתתפו נשיא איראן איבראהים ראיסי, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ובכירים ישראלים אמרו היום (רביעי) לחדשות 13 כי "נוצר פה ציר רשע שבמובנים מסוימים עשוי דווקא לסייע ולשרת את ישראל".

מבחינת ישראל, איראן היא כמובן בדמות הרשע, אך מבחינת העולם בעת הזו דווקא פוטין הוא הדמות הבעייתית, והתמונה של נשיא רוסיה לצידו של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי משרתת את ישראל ומסייעת לה לבוא ולומר לעולם: "תראו עם מי איראן עושה עסקים".

בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי שיתוף הפעולה הזה בין איראן לבין רוסיה עשוי לסייע לישראל בעיקר בסוגיית הגרעין האיראני מול ארצות הברית. בישראל עוקבים אחר הדברים שנאמרו בפסגה, גם באשר לחופש הפעולה הישראלי בשמי סוריה, ובישראל אומרים כרגע כי אין שינוי במדיניות בנושא הזה.

יחד עם זאת, בישראל יש עדיין מחלוקת לגבי ההתנהלות מול הרוסים, כאשר ראש הממשלה יאיר לפיד נוקט בקו הרבה יותר נוקשה ופחות מתון מול הרוסים, זאת לעומת ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שהזהיר בישיבת הקבינט לא לזנוח את האינטרסים מול רוסיה, כפי שדווח אתמול במהדורה המרכזית.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2007222016' autoplay='0' credit='' desc='פסגת הרשע' poster='' kid='1_no74skbe' duration='']

במהלך הפגישה בטהרן הסכימו הצדדים כי "יש להפסיק את התוקפנות הישראלית בסוריה". נשיא איראן הוסיף: "לפני שהתוקפנות הישראלית תהפוך לבעיה בינלאומית, על מועצת הביטחון של האו"ם לטפל בבעיה כדי להביא ליציבות בסוריה".

כלל הגורמים בפסגה הסכימו בצורה אחידה כי יש לגנות את התוקפנות הישראלית נגד סוריה. הם הסכימו על הצורך להפסיק את התוקפנות הזו, משום שהיא מהווה פגיעה בריבונות של סוריה וקראו "להפסיק אותה מיד". הנשיא פוטין התייחס גם הוא לנושא הסורי ואמר: "פגישה משולשת זו יכולה לעזור ליציבות בסוריה ולעזור בפן החברתי. רוסיה תומכת באחדות האדמות בסוריה. ננקוט בצעדים לדיאלוג סורי על בסיס הסכמים ללא נוכחות חיצונית".

ארדואן וראיסי בפגישתם. פוטין יצטרף לפגישה משולשת
ארדואן וראיסי בפגישתם | צילום: רויטרס

קודם לכן, התקיימה פגישה בין חמינאי לבין פוטין, במהלכה חמינאי אמר כי יש לגרש את האמריקנים מאזור מזרח הפרת בסוריה. לדבריו, "יש לטפל בכיבוש האמריקני בשדות הנפט במזרח סוריה על ידי כך שיוציאו אותה משם. הנוכחות הלא חוקית של הכוחות האמריקנים גורמת בעיות, והם גונבים מהנפט הסורי. יש להביא לסיום הנוכחות האמריקנית בהקדם".

הנשיא פוטין התייחס גם להסכם הגרעין והדגיש כי "יש לעשות מאמצים כדי לחדש את הסכם הגרעין לפי החלטות מועצת הביטחון. על המדינות הנוטלות בכך חלק לאפשר לאיראן לעסוק בפעילותה הגרעינית". בהקשר זה, חמינאי קרא לכינון שיתוף פעולה ארוך טווח בין איראן ורוסיה, ואמר לפוטין ששתי המדינות צריכות לשמור על ערנות מפני "הונאה מערבית".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומקבילו הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומקבילו הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

באשר למלחמה באוקראינה, אמר חמינאי: "למרות שאנשים רבים סובלים מהמלחמה הזו, אם רוסיה לא הייתה יוזמת את מה שעשתה באוקראינה, הצד השני היה פותח במלחמה נגד רוסיה". הוא הוסיף כי המערב מתנגד לכך שרוסיה תהיה חזקה ועצמאית, ונאט"ו הוא ארגון מסוכן שאין גבולות לעימות איתו. יחד עם זאת, הוא הסתייג וטען כי "מלחמה היא אירוע קשה, ואיראן כלל לא מרוצה מכך שאנשים רגילים סובלים ממנה".

המלחמה באוקראינה עלתה גם במהלך פגישתם של הנשיא הרוסי פוטין ומקבילו הטורקי ארדואן. לפי הדיווחים, הצדדים דנו בין היתר בהסכם שיחדש את ייצוא התבואה של אוקראינה דרך הים השחור. כמו כן, הצדדים דנו גם בסכסוך בצפון סוריה, בין הכוחות הטורקים והמורדים הכורדים. יצוין כי זהו מפגשו הראשון של נשיא רוסיה פוטין עם מנהיג מדינה החברה בנאט"ו מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה בחודש פברואר.