המסמך הסודי של האיחוד האירופי: "כך תורחב השליטה הפלסטינית בשטחים"

חשיפת חדשות 13: במסמך בן שישה עמודים מתאר האיחוד האירופי כיצד הוא מתכוון לפעול כדי להרחיב עוד את הנוכחות הפלסטינית בשטחי C - שטחים בשליטה ישראלית מלאה. השר המיועד סמוטריץ': "מעורבות בוטה ובלתי מתקבלת להקמת מדינת טרור"

זמן צפייה: 02:08

חשיפת חדשות 13: מסמך שנכתב בנציגות של האיחוד האירופי במזרח ירושלים מתאר באופן מקיף וממוקד בשישה עמודים כיצד האיחוד מעוניין לפעול כדי להרחיב עוד את הנוכחות הפלסטינית בשטחי C – שטחים בשליטה ישראלית מלאה, כך פורסם הערב (שני) לראשונה במהדורה המרכזית. מדובר באותם שטחים שיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' דרש את הסמכויות בהם, והם היו חלק בלתי נפרד מהמשא ומתן הקואליציוני.

חלק מאותו מסמך שמוגדר "סודי" נכתב לפני כמה חודשים. להלן עיקריו:
האיחוד האירופי מבקש לחזק את הנוכחות הפלסטינית בשטח C; האיחוד האירופי יפעל למיפוי של הקרקעות בשטחים – לא בהכרח בעצמו, אלא דרך ארגונים. המטרה: להוכיח זכאות פלסטינית על הקרקע;  האיחוד קורא 'לעקוב ולנטר' אחר פעילות ארכיאולוגית ישראלית בשטח. הסיבה: הפעילות הזו משמשת את ישראל להצדיק את היאחזות שלה בקרקעות ביהודה ושומרון; המטרה: לשלב את שטח C עם שטחי A ו-B.

במסמך נכתב עוד כי יש צורך בחזון אירופי משותף ובגישה מתואמת יותר בין הגורמים באירופה כדי למקסם את היכולת להרחבת המעורבות שלהם בשטח C. התוכנית מדברת על הצורך בחיזוק תשתיות לפלסטינים בשטח C, העמדת סיוע משפטי ועוד ועוד צעדים שהאיחוד האירופי רוצה לקדם שם. המסמך נכתב עוד לפני הבחירות בישראל, כך שאי אפשר לשייך אותו לתגובה על ממשלה כזו או אחרת. עמדת האיחוד אמנם לא חדשה, אבל כעת נראה הלכה למעשה איך להגביר ולהעמיק עוד, יותר ממה שהיה עד עכשיו, את המעורבות בשטחי C.

דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

באיחוד האירופי אמרו בתגובה: "ככלל, איננו מתייחסים למסמכים. המדיניות של האיחוד נוצרת מ-27 המדינות החברות בה. המדיניות שלנו לא השתנתה – אנו מחויבים לפתרון שתי המדינות, עם ירושלים כבירה עתידית של שתי המדינות. אנו קוראים לישראל לאפשר שיפור מוחשי בחיי הפלסטינים, לאפשר בניה פלסטינית ולעצור את ההרעה בתנאי החיים לפלסטינים בשטח".

גורמים רשמיים בישראל נחשפו למסמך הזה בעקבות פניית חדשות 13 והוא נבחן כעת.

יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'
יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר הציונות הדתית והשר המיועד בצלאל סמוטריץ' הגיב על חשיפת חדשות 13: “המאבק בהשתלטות הערבית על השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון הוא אחד האתגרים הדחופים והחשובים שעל הממשלה הקרובה לטפל בו והוא אחת הסיבות המרכזיות לדרישה שלי לקבל את הסמכויות לכך במשרד הביטחון".

עוד הוסיף סמוטריץ': "המעורבות הבוטה של האיחוד האירופי במאמצי הרש"פ לקבוע עובדות בשטח ולהקים דה-פקטו מדינת טרור ערבית בלב ארץ ישראל באופן חד צדדי היא בלתי מתקבלת על הדעת, מנוגדת לחוק ולדין הבינלאומי, ולא תואמת כללי דיפלומטיה בסיסיים ביחסים בין מדינות. נוביל בעזרת השם בממשלה שתקום מאמץ משולב - דיפלומטי, כלכלי, אכיפתי והתיישבותי - נגד הפעילות העוינת של הרשות הפלסטינית ושל הגורמים הבינלאומיים ונחדול אותה בנחישות".