בכיר ישראלי: "אובמה מאחורי הצעד המביש באו"ם"

על רקע ההצבעה באו"ם על ההצעה נגד ההתנחלויות, בכיר ישראלי טוען שהממשל האמריקני עומד מאחורי ההצעה המצרית

עומדים מאחורי ההצעה? אובמה וקרי (רויטרס)

יממה לאחר שהודיעה מצרים כי היא מושכת את הצעתה לדיון במועצת היבטחון של האו"ם בנושא ההתנחלויות, תעלה ההצעה הערב (שישי) להצבעה באו"ם בעקבות פנייה של מספר מדינות. במקביל הפנה היום בכיר ישראלי אצבע מאשימה דווקא לעבר ארה"ב ואמר כי "אובמה וקרי עומדים מאחורי הצעד המביש של ההצבעה באו"ם". בתגובה הבהיר גורם בממשל האמריקני כי ארצו אינה מעורבת כלל בגיבוש ההצעה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ההצעה המצרית הייתה אמורה לעלות לדיון במועצת הביטחון של האו"ם אתמול, אך שעות ספורות לפני ההצבעה הורה נשיא מצרים א-סיסי לשגריר ארצו באו"ם לדחות את ההצבעה "לזמן בלתי מוגבל". מקור המקורב לנושא אמר לרויטרס כי ישראל פנתה באופן רשמי למצרים וביקשה לדחות את ההצבעה.

עומדים מאחורי ההצעה? אובמה וקרי (רויטרס)
עומדים מאחורי ההצעה? אובמה וקרי (רויטרס)

בעקבות הדחייה, הבהירו היום ארבע מדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם - ניו זינלד, ונצואלה, מלזיה וסנגל כי בכוונתן לפנות למועצת הביטחון ולדרוש הצבעה בנושא, גם בלי ההצעה המצרית. ואכן לאחר זמן קצר נמסר כי ההצעה תעלה הערב להצבעה במועצת הביטחון. טרם ברור כיצד תצביע ארה"ב, זאת משום שטרם ניתנה הנחייה בנושא לשגרירת ארה"ב באו"ם.

לקריאת ההצעה המלאה לחצו כאן

ההצעה שתעלה הערב להצבעה נשענת על שורה ארוכה של החלטות קודמות של מועצת הביטחון בנידון. ההצעה תקבע, אם תעבור, שההתנחלויות בשטחים הכבושים ובמזרח ירושלים הינן בלתי חוקיות ומהוות הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, של פתרון שתי המדינות ואפשרות לשלום ארוך טווח.

מועצת הביטחון של האו''ם (רויטרס)
מועצת הביטחון של האו''ם (רויטרס)

כמו כן קוראת ההצעה לגנות ולדרוש את הפסקת מפעל ההתנחלויות בכל השטחים הכבושים על ידי ישראל ומדגישה כי לא יכירו בשום שינוי שנעשה לאחר הרביעי ביוני 1967, כולל את מזרח ירושלים, מלבד שטחים שמתוויהם הוסכמו בין הצדדים. עוד קוראת ההחלטה לכל המדינות לבצע אבחנה בין שטחי מדינת ישראל - לבין השטחים שנכבשו בשנת 1967.

"נטישה של ישראל"

"הממשל האמריקני בישל בשקט עם הפלסטינים פתרון אנטי-ישראלי קיצוני, מאחורי גבה של ישראל, שיהווה רוח גבית לטרור ולחרמות על ישראל", אמר הבכיר. גורם מדיני נוסף אמר כי מדובר במחטף שנועד לממש את מדיניותו של אובמה נגד ישראל. "אובמה רוצה לכפות על טראמפ את מדיניותו, לפני שטראמפ יוכל להשפיע על המדינות הללו", אמר הגורם.

"אובמה יודע שהמדיניות של ארה"ב עומדת להשתנות - הוא מנסה לקבע החלטה באום למרות שזו לא תהיה מדיניותו של הנשיא הבא", הוסיף. "זוהי נטישה של ישראל. אובמה שובר עשורים של מדיניות ארה"ב להגן על ישראל באו"ם".

קורא לארה''ב להטיל וטו. דנון (רויטרס)
קורא לארה''ב להטיל וטו. דנון (רויטרס)

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הגיב אף הוא להודעה על ההצבעה בנושא ההתיישבות ביו"ש ובירושלים, ואמר כי מדובר בהחלטה אנטי ישראלית ביוזמה פלסטינית וכי כל תכליתה לפגוע במדינת ישראל. "אנו קוראים לארה"ב לעמוד לצדנו ומצפים מבת בריתנו הגדולה ביותר לדבוק בעמדתה ארוכת השנים ולהטיל וטו על ההחלטה", אמר דנון.