"חושש שהרגע לשתי מדינות חולף"

הנשיא האמריקני ה-44 ברק אובמה נפרד מהבית הלבן והביע שוב דאגה מהמשך הבנייה בהתנחלויות

אובמה בבית הלבן, הערב

אזהרה אחרונה מהנשיא ה-44: ברק אובמה ערך הערב (רביעי) את מסיבת העיתונאים האחרונה שלו בבית הלבן. אובמה, שהתקבל במחיאות כפיים, התייחס למספר נושאים - ובהם גם הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אובמה הזהיר כי ישראל לא תוכל להמשיך בעתיד להיות גם ישראלית וגם דמוקרטית אם לא יושג פתרון.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"אנחנו נראה למה תוביל הגישה של טראמפ לגבי ישראל, אני חושב שצעד חד צדדי ופתאומי רק יגרום נזק", אמר אובמה. לדבריו, "צריך לשים לב ליועצים שלו - חלק משמעותי מהעמדות של טראמפ בנושא יגובשו על ידי הצוות הקרוב שלו, ולכן השימועים להם כל כך חשובים".

"אני, או כל נשיא בעצם, לא יכול לכפות שלום בין ישראל לפלסטינים", הבהיר אובמה, "אפשר לומר שאני מודאג מהמצב, אני חושש שהרגע לפתרון שתי המדינות חולף - גם בגלל הבנייה בהתנחלויות". לאחר מכן אמר הנשיא היוצא כי נתן לטראמפ את "העצות הטובות ביותר" במספר נושאים, בהם גם התחום המדיני.

על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם אמר אובמה: "מטרתה הייתה להבהיר שהגדלת ההתנחלויות יוצרת מציאות בשטח שתקשה על פתרון שתי המדינות. היה חשוב לנו לשלוח מסר, קריאת השכמה".

בתחילת מסיבת העיתונים אובמה שיבח את תא כתבי הבית הלבן ואמר להם: "שהותכם ועבודתכם גרם לבית הלבן לעבוד טוב יותר". הוא הוסיף בחיוך כי התשובות שלו היו ארוכות "כי השאלות שלכם היו מורכבות" והביע אמון כי "ארצות הברית תהיה בסדר" גם תחת טראמפ.