דיווח בבריטניה: ישראל מנעה מכירת פגאסוס לאוקראינה - בגלל חשש מרוסיה

בעיתון "הגרדיאן" פורסם כי משרד הביטחון לא אישר את מכירת תוכנת הרוגלה של החברה הישראלית NSO לממשלה האוקראינית עוד ב-2019. לפי התחקיר, ישראל חששה שהענקת היכולת למקד מספרי טלפון ניידים מרוסיה תחשב כאקט תוקפני נגד שירותי הביון הרוסיים

NSO
NSO | צילום: שאטרסטוק

ישראל מנעה מכירה של תוכנת פגאסוס של חברת NSO הישראלית לאוקראינה, מתוך חשש שהדבר ירגיז את השלטונות הרוסים, כך פורסם היום (רביעי) בעיתון "הגרדיאן" הבריטי.

בתחקיר משותף עם ה"וושינגטון פוסט" נטען כי גורמים יודעי דבר מספרים על כך שבכירים אוקראינים פנו לישראל עוד ב-2019, על מנת לתת רישוי לשימוש בכלי המעקב באוקראינה. הבקשות הללו נדחו, וקבוצת NSO, שמוסדרת תחת משרד הביטחון הישראלי, לא אישרה לשווק או למכור את תוכנת הרוגלה של החברה באוקראינה.

Whatsapp Image 2022 03 12 At 1
נשיא אוקראינה זלנסקי | צילום: רויטרס

לטענת גורמים יודעי דבר, נכתב בתחקיר, בדרך כלל משרד הביטחון הישראלי נותן הרשאה ל-NSO לשווק את התוכנה לממשל המבוקש, ולאחר מכן בתום סקירה, מאפשרת או מסרבת את מכירת הטכנולוגיה. לטענת הגורמים, ישראל חששה שהענקת היכולת למקד מספרי טלפון ניידים מרוסיה באמצעות פגאסוס לאוקראינה, תחשב כאקט תוקפני נגד שירותי הביון הרוסיים.

בכיר אוקראיני אמר כי החלטה של ישראל הותירה את הפקידים האוקראינים מבולבלים. לא היה ברור לחלוטין מדוע סורבה גישתה של אוקראינה לתוכנת הרוגלה אך הוא מאמין כי הממשל האמריקני תומך במאמצים האוקראיניים. גורמים טוענים כי החלטתה של ישראל נובעת מחוסר רצון להרגיז את רוסיה, עקב קשרי המודיעין הקרובים של המדינות.

משרדי חברת NSO
משרדי חברת NSO

הנשיא האוקראיני, וולודימיר זלנסקי, ביקר בחריפות בתחילת השבוע את אי נקיטת העמדה של ישראל ביחס לפלישה הרוסית למדינתו, ואמר לחברי הכנסת בפניהם נאם כי הם יצטרכו לתת את התשובות על כך שישראל לא סייעה בנשק לאוקראינה ולא הטילה סנקציות על רוסיה.