לפיד בהצהרה בפסגת שרי החוץ: "הטרוריסטים לא יצליחו להפחיד אותנו"

בשדה בוקר יצאה לדרך הפסגה המדינות בהשתתפות שרי החוץ של ארה"ב, מצרים, האמירויות, בחריין ומרוקו. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן גינה את הפיגוע בחדרה ואמר: "ההסכמים האלו בין ישראל למדינות ערב הם לא תחליף לסוגייה הפלסטינית"

זמן צפייה: 02:39

"פסגת הנגב" יצאה לדרך היום (שני) בשדה בוקר, בהשתתפות שר החוץ יאיר לפיד ושרי החוץ של ארצות הברית, מצרים, איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. בהצהרתו של לפיד עם פתיחת הוועידה, הוא התייחס לפיגוע הירי בחדרה ואמר: "בפעם השנייה תוך שבוע טרוריסטים פגעו בליבה של ישראל וליבו של כל ישראלי".

"הטרוריסטים האלו פועלים מידי יום כדי לפגוע בכמה שיותר אזרחים ישראלים חפים מפשע ולשפוך כמה שיותר דם", הוסיף לפיד, "מיד אחרי המתקפה הגיאהד האסלאמי וחמאס שיבחו זאת, הם טענו שזאת הייתה תגובה לפסגת הנגב. מטרת המחבלים - להפחיד אותנו. לגרום לנו לפחד לבנות יחסים בנינו. הם לא יצליחו".

שר החוץ יאיר לפיד בפסגת הנגב
שר החוץ יאיר לפיד בפסגת הנגב

עוד אמר שר החוץ: "כל שרי החוץ שכאן גינו אתמול את מתקפת הטרור הנשפעת הזאת. יש שאומרים שהיסטוריה לא נגרמת, היא נעשת. אנחנו יוצרים היסטוריה, שמבוססת על שיתופי פעולה כלכליים, בתחומי הטכנולוגיה. הארכיטקטורה החדשה שאנחנו יוצרים פה היא שמרתיעה את האויבים המשתפים שלנו ובראשם איראן ושולחותיה. מה שיעצור אותן, זה לא הססנות או פייסנות - אלא נחישות וכוח".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בפסגת הנגב
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בפסגת הנגב

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן גינה גם הוא את הפיגוע, ואמר: "תנו לי לפתוח בלהצטרף ללפיד ולכל עמיתי כאן בגינוי הטרור של ההתקפה הנפשעת שהרגה שני חיילי משמר הגבול, שניהם בני 19. בשם הנשיא ביידן והעם האמריקני אנחנו שולחים את תנחומינו הכנים למשפחות הנרצחים. שום משפחה לא צריכה לחוות אובדן שכזה ואנחנו עומדים בסולדריות מוחלטת עם השותפים שלנו נגד הטרור והאלימות".

"רק לפני כמה שנים לא ניתן היה לדמיין בכלל מפגש כזה", הוסיף בלינקן, "ולב העניין הוא האנשים, שאכפת להם אחת מהשני. חילופי סטודנטים בין רבאט לבין תל אביב, תעורכת שואה שנפתחת בדובאי, בתי חולים בבחריין ובישראל משתפים פעולה בחקר הסרטן, שחקני כדורגל מהמדינות שלכם ישתתפו במשחקי ידידות במסגרת דובאי אקספו".

בהמשך אמר בלינקן: "אנחנו חייבים להיות חד משמעיים ולהבהיר - ההסכמים האלו בין ישראל למדינות ערב הם לא תחליף לסוגייה הפלסטינית. אנחנו מדברים על הצורך בתמיכה בעם הפלסטינים ונקיטת צעדים שישפרו את חייהם של פלסטינים בגדה ובעזה. אנחנו רוצים שישראל והפלסטינים יהנו מסטנדרטים זהים של ביטחון ואיכות חיים - כשהפתרון הוא שתי מדינות. תמיד נעבוד יחד כדי להתמודד עם הסכיונים הביטחוניים שמגיעים מאיראן ושלוחותיה".

שר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף א-זיאני בפסגת הנגב
שר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף א-זיאני בפסגת הנגב

שר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף א-זיאני אמר בהצהרתו: "אני רוצה לגנות את התקפת הטרור שהייתה אתמול שגבתה את חייהם של שני שוטרי משמר הגבול ואני רוצה לשלוח את תנחומיי למשפחות. הפעילות שלנו נגד הטרור היא חשובה ואנחנו רוצים לקדם שלום וביטחון וכבוד".

"יש איום משותף על כולנו מצד ארגוני הטרור באזור", הוסיף א-זיאני, "האיום הנמשך מארגוני טרור כמו חיזבאללה ועוד קבוצות מחייב אותנו להפוך את הכוחות מאחורי הסכמי אברהם לממשיים, וליצור תרבות של חיים בשלום ושיתוף פעולה. אנחנו צריכים להדגים לכל האזור מה אנחנו יכולים להשיג במה שאנחנו עושים ולהגבר על אתגרים ולנצל הזדמנויות".

עוד אמר שר החוץ הבחרייני: "חלק מהמאמצים הללו, הם חידוש הפתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני. בחריין ממשיכה לקרוא לשני הצדדים לעבוד ביחד כדי למצוא פתרון שיאפשר מדינה לפסלטינים וגם שומר על הביטחון של כולם".

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי בפסגת הנגב
שר החוץ המצרי סאמח שוכרי בפסגת הנגב

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אמר בהצהרתו: "שלשום ציינו את יום השנה ה-43 להסכמי השלום בין ישראל למצרים, ואנחנו רואים עכשיו התקדמות משמעותית בנורמליזציה בין ישראל למצרים. אנחנו ממשיכים לבנות על מה שהושג לפני 43 שנים".

"סבב השיחות נתן לנו הזדמנות להאיר את הדעות של איך אנחנו רוצים להמשיך ולהתקדם במטרות המשותפות שלנו", הוסיף שוכרי, "החשיבות של התהליך הישראלי-פלסטיני להקמת מדינה פלסטינית שתחיה בשלום לצידה של ישראל. עם גבולות מוכרים על פי הגבולות של 1967. זה תהליך חשוב ואנחנו מנסים לעזור בתהליך הזה ולגשר כדי למצוא פתרון".

בהמשך אמר שר החוץ המצרי: "אנחנו מצטרפים לגינוי של כל מעשי הטרור, זה התפקיד שלנו כחברי הקהילה הבין לאומית, אבל גם כמדינה ערבית. עלינו לטפל בקיצוניים ובטרור ולהבטיח שלום וביטחון לאזור שלנו".

שר החוץ המרוקני נאסר בוריטה בפסגת הנגב
שר החוץ המרוקני נאסר בוריטה בפסגת הנגב

גם שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה גינה את הפיגוע בחדרה, ואמר: "אני רוצה להדגיש את הגינוי של מרוקו על התקפת הטרור אתמול בחדרה ולהביע את תנחותינו הכנים להרוגים ולקורבנות. הנוכחות של מרוקו כאן וברכתו של המלך נועדה להעביר את המסר שחידוש היחסים הוא לא צעד אופורטוניסטי אלא צעד שנובע ממחויבות עמוקה.כמעט לכל ישראלי יש מישהו במשפחה עם שורשים ממרוקו".

"אנחנו מאמינים בשלום של שיתוף פעולה וקשרים בין אנשים", הוסיף שר החוץ המרוקני, "המלך מוחמד מחויב לפתרון של שתי מדינות שחיות זו לצד זו בשלום וביטחון בקווי 67, כשמזרח ירושלים היא בירתה של המדינה הפלסטינית".

שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד אאל נהיאן, בפסגת הנגב
שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד אאל נהיאן, בפסגת הנגב

שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד אאל נהיאן, אמר בהצהרתו: "הרגע הזה הוא היסטורי - לכל אחד בחדר הזה ומחוץ לחדר הזה. איבדנו 43 שנים בהן יכולנו לשנות את הנרטיב - היום אנחנו מנסים לשנות את הנרטיב ולבנות תקווה טובה יותר לנו ולנכדינו".

"למרות שישראל כל כך הרבה שנים חלק מהאזור הזה, אנחנו לא מכירים באמת אחד את השני", הוסיף שר החוץ האמירתי, "הגיע הזמן להכיר ולייסד יחסים טובים יותר. זו הדרך להתמודד עם הנרטיב של טרור ושנאה. זה יעלה לנו, אבל זה חשוב. יחד אנחנו יכולים להתנגד לנרטיב השנאה".

שרי החוץ בפתיחת פסגת הנגב
שרי החוץ בפתיחת פסגת הנגב | צילום: אסי אפרתי

לפי גורמים במפרץ, מטרת הפסגה היא לייצר ברית אסטרטגית אופרטיבית נגד איראן. שרי החוץ הערביים צפויים לומר לבלינקן כי איראן מהווה סכנה גדולה, וכי המדיניות של ארצות הברית בנושא רופסת. לפחות לשלוש מתוך ארבע המשתתפות יש אינטרס ברור לגבי הסכם הגרעין, ואם בלינקן יהיה כן עם המשתתפים, הוא יודה כי כבר השבוע ההסכם ייסגר.

שר החוץ לפיד עם שרי החוץ של ארה''ב, מצרים, מרוקו, בחריין והאמירויות בפסגת הנגב
שר החוץ לפיד עם שרי החוץ של ארה''ב, מצרים, מרוקו, בחריין והאמירויות בפסגת הנגב | צילום: משרד החוץ / לע''מ

כזכור, אתמול שר החוץ לפיד ערך פגישה עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן בירושלים. בהצהרה משותפת לאחר הפגישה התייחס לפיד ללהסכם הגרעין המתגבש ואמר כי "יש בינינו חילוקי דעות לגבי הסכם הגרעין והשלכותיו, אבל דיאלוג פתוח ונוקב הוא חלק מעוצמת החברות בינינו".

אנתוני בלינקן ב''פסגת הנגב''
אנתוני בלינקן ב''פסגת הנגב'' | צילום: משרד החוץ, לע''מ

"איראן אינה בעיה ישראלית", הוסיף לפיד. "העולם כולו אינו יכול להרשות לעצמו איראן גרעינית, ואינו יכול להרשות לעצמו שמשמרות המהפכה ימשיכו להפיץ טרור בכל רחבי הגלובוס. ישראל וארצות הברית ימשיכו לעבוד יחד כדי למנוע מאיראן להפוך גרעינית".

יאיר לפיד ב''פסגת הנגב''
יאיר לפיד ב''פסגת הנגב'' | צילום: משרד החוץ, לע''מ

המשלחת האמירתית ב''פסגת הנגב''
המשלחת האמירתית ב''פסגת הנגב'' | צילום: משרד החוץ, לע''מ