ארה"ב במסר לישראל: "חשש ממצבה של הרשות הפלסטינית"

בממשל ביידן חוששים לגורלה של הרשות הפלסטינית - כך עולה משיחות שקיים סגן עוזר מזכיר המדינה האמריקני ליחסי ישראל והרשות הפלסטינית עם בכירים בצה"ל. בארה"ב חרדים גם מאובדן המשילות ומבהירים כי הם מצפים מירושלים לנקוט עוד צעדים לטובת הרש"פ

זמן צפייה: 02:26

ארצות הברית מעבירה מסר לישראל וטוענת שהיא חרדה לגורלה של הרשות הפלסטינית, בפגישות בישראל בין האחראי לענייני יחסי ישראל והרשות הפלסטינית, האדי עמר, לבין בכירים בצה"ל - בהם מתאם פעולות הממשלה בשטחים. עוד טוענים בארה"ב כי הם חוששים מאובדן משילות, ומבהירים כי הם מצפים מישראל לנקוט עוד צעדים לטובת הרשות הפלסטינית. כך דווח הערב (שבת) במהדורה המרכזית.

יש לציין כי הביקור נערך בצל חוסר הוודאות לגבי זהות שר הביטחון הבא, כשהאפשרות שמדובר בח"כ בצלאל סמוטריץ' נראית לא-ריאלית. לזהות האדם שיקבל את התיק יש השפעה גדולה על מערכת היחסים מול הרשות הפלסטינית, והאמריקנים, הפלסטינים - וגם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מבינים זאת היטב.

האדי עמר
האדי עמר

בסבב הפגישות מתקיימות גם שיחות על פרויקטים אזרחיים וכלכליים שישראל מקדמת, כמו גם על המצב הביטחוני ועל הדרכים לחיזוקה של הרשות הפלסטינית. לאחר שיסיים את פגישותיו בארץ, צפוי עמר להמשיך לסדרת פגישות ברמאללה.

בתוך כך, ניתן להעריך שחלק מההתנגדות הברורה של נתניהו לכניסת סמוטריץ' לתפקיד נובע גם מהרצון לא להפקיד בידיו את מערכת היחסים מול הפלסטינים. בנוסף, גורם פלסטיני בכיר טוען שהממשלה החדשה תתעמת עם הרשות הפלסטינית ותתסיס את השטח, וקיים חשש מחילופי מהלומות מילוליות בין ישראל לרשות הפלסטינית - שיקרינו על השטח שחם ממילא.

כמו כן, יש לזכור את המתח שבין חמאס לפת"ח ביום שאחרי תום כהונתו של יו"ר הרשות אבו מאזן, שעלול להביא לעימותים קשים - וקיים גם חשש מתקריות אלימות נוספות בין ישראל לפלסטינים, כגון אלה שנראו היום בשבת "חיי שרה" בחברון – שעלולות גם הן להוביל גם להרוגים.