בתגובה לאו"ם: השר ליברמן הורה לנתק קשר עם בכירי הרשות

יומיים לאחר אישור ההחלטה באו"ם לפיה ההתנחלויות אינן חוקיות, השר ליברמן הורה לנתק קשר עם בכירים ברשות הפלסטינית. למרות ההנחייה, התיאום הביטחוני יימשך

אביגדור ליברמן (צילום: פלאש 90, אביגדור יערי)

סערת החלטת מועצת הביטחון של האו"ם נמשכת: יומיים לאחר שהורה ראש הממשלה נתניהו על נקיטת מספר צעדים נגד המדינות שהיו מאחורי ההצעה, הודיע הבוקר (ראשון) שר הביטחון ליברמן על נקיטת סנקציות - נגד הרשות הפלסטינית. ליברמן הורה על ניתוק כל קשר עם בכירי הרשות, אך הבהיר כי התאום הביטחוני יימשך.

סנקציות על הרש''פ. ליברמן (אריאל חרמוני / פלאש 90)
סנקציות על הרש''פ. ליברמן (אריאל חרמוני / פלאש 90)

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אתמול הורה ראש הממשלה על מספר צעדים נגד המדינות איתן יש לשיראל קשרים דיפלומטיים - ותמכו בהצעה. כך למשל החליט נתניהו לבטל את ביקור ראש הממשלה האוקראיני ולדימיר גרויסמן, שהיה אמור להגיע לישראל בשבוע הקרוב, בעקבות תמיכת אוקראינה בהחלטה נגד ההתנחלויות.

[brightcove_iframe video_id='20bibi_synq_vtr2_n20161224_v1' autoplay='0' credit='צפו: נאום רה"מ לאחר ההצבעה' kid='' duration='1929'']
עוד הודיע נתניהו על כוונתו לבחון מחדש את כל ההתקשרות של האו"ם עם ישראל, וכי כבר הורה לנתק את הקשרים עם חמישה ארגונים "עוינים במיוחד לישראל", כדבריו: מדובר במימון בסדר גודל של כ-30 מיליון שקלים לדבריו.

בנוסף, סיפר נתניהו כי החליט להפסיק את הסיוע שישראל מספקת לסנגל - החליט להחזיר את השגרירים הישראלים מסנגל וניו זילנד שהיו שותפות להעלאת ההצעה. ראש הממשלה הודיע בהקשר הזה כי מחיר קשה ייגבה ממי שיפגע בישראל - גם על ידי ארצות הברית, אך גם על ידי ישראל.

"ההחלטה - מסר לישראלים"

להחלטה שהתקבלה במועצת הביטחון משמעויות מיידיות מעטות יחסית: מעתה יתבצע דיווח על מצב הבניה בהתנחלויות פעם בשלושה חודשים. במקביל ההחלטה עשויה לשמש כזרז להגשת תביעות נגד בכירים ישראלים בבית המשפט הבינלאומי בהאג, ולחזק את מהלכי החרם והסנקציות על ישראל - כך חוששים בישראל.

מועצת הביטחון של האו''ם (רויטרס)
מועצת הביטחון של האו''ם (רויטרס)

אתמול התייחס ג'יבריל רג'וב, מי שבעבר כיהן כראש הביטחון המסכל בגדה ואחד מבכירי הרשות הפלסטינית, להחלטת מועצת הביטחון. במסר ששלח לאזרחי ישראל הוא ביקש "להסיק את המסקנות הנכונות" מהחלטת האו"ם. "החלטת המועצה היא מסר חד משמעי - אנחנו הולכים לשים קץ לכיבוש", אמר, והסביר מדוע החליטו הפלסטינים ללכת להצבעה באו"ם. "כמו שאתם הישראלים אומרים - אם אין אני לי מי לי, ואם לא עכשיו אימתי".

"אנחנו מאמינים שאף אחד לא יכול לפתור את הבעיה שלנו", הסביר רג'וב כתשובה לביקורת להחלטה ללכת להצבעה במועצה. "אבל ביבי מתייחס לאבו מאזן כשכן או כפרטנר? עד עכשיו ביהודה ושומרון מתחילים וממשיכים (בבניית) התנחלויות, אז עם מי נדבר? עם עצמינו? הכדור במגרש של ממשלת ישראל".

לאחר ההצבעה באו"ם, התייחס לדברים גם דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רודינה, וכינה את ההחלטה "מכה קשה למדיניות הישראלית". הדובר אמר כי "הצעד הוא גינוי בינלאומי פה אחד, נגד ההתנחלויות ותמיכה בפתרון שתי המדינות". גם חבר הוועד המרכזי של הפת"ח ומי שבעבר שימש כשליח הפלסטינים למו"מ עם ישראל, סאיב עריקאת בירך על החלטת מועצת הביטחון וכינה אותה "החלטה היסטורית".

ההחלטה נגד ההתנחלויות אושרה - הסיקור המלא:

בנט: נגיש חוק לסיפוח מעלה אדומים

החלטת האו"ם - מה המשמעויות? אודי סגל עושה סדר

נתניהו: "המחטף המביש נגדנו באו"ם יבוטל"

ברק: "ההחלטה באו"ם - כישלון של נתניהו"

ברשות מגיבים להחלטת האו"ם: "מקווה שישראל תסיק את המסקנות"

בירושלים תוקפים: ההצבעה באו"ם - העוקץ האחרון של אובמה

הבית הלבן: "הזהרנו מפני המשך הבנייה בהתנחלויות"

ההצבעה באו"ם - סטירת לחי מצלצלת: אודי סגל בטור פרשנות

לשכת ראש הממשלה תוקפת: "דוחים על הסף את ההחלטה הבזויה"

בלי וטו: ההצעה נגד ההתנחלויות אושרה

סערה לאחר החלטת האו"ם: "ציפינו מידידתנו להטיל וטו"

בכיר ישראלי טען עוד לפני ההצבעה: "אובמה מאחורי הצעד המביש באו"ם"

מצרים מגיבה: "חשוב לשמור על איזון"

לקריאת ההצעה המלאה לחצו כאן