דיווח: הושגו הבנות בעניין הגבול הימי עם לבנון

מקורות לבנוניים מסרו לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" בשפה הערבית כי פגישות אשר התקיימו בשבוע שעבר בניו יורק בשולי העצרת הכללית של האו"ם הביאו להבנות. לפי המקורות, עד סוף השבוע הקרוב יעביר המתווך האמריקני ללבנון את תשובתה הכתובה והסופית של ישראל לטענות שהועלו מצד לבנון

זמן צפייה: 01:04

מקורות לבנונים מסרו הערב (שני) לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" בשפה הערבית כי פגישות אשר התקיימו בשבוע שעבר בניו יורק בשולי העצרת הכללית של האו"ם הביאו להבנות בעניין סימון הגבול הימי בין ישראל ללבנון.

המקורות ציינו כי במהלך הפגישות בניו יורק העביר הצד הלבנוני תשובותיו האחרונות לגבי ההצעות שמסר המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, כאשר לפני סוף השבוע הקרוב יעביר הוכשטיין ללבנון את תשובתה הכתובה והסופית של ישראל לטענות שהועלו מצד לבנון.

לטענת המקורות הלבנונים, סגן יו"ר הפרלמנט של לבנון, אליאס בו-סעב, קיים בניו יורק שורה של פגישות עם הוכשטיין, ובמהלכן דנו הצדדים בתשובתה של לבנון להצעה של הוכשטיין, אשר מתבססת על קו מספר 23 כקו הגבול הימי, ביחד עם שדה 'קאנא' וביחד עם חלק הנמצא דרומית לקו 23 ולשדה 'קאנא'.

בנוסף, המקורות הבהירו כי לבנון לא הגישה שום ויתורים בנוגע לנקודה B1, אשר נמצאת צפונית לראש הנקרה, וממנה אמור לצאת קו הגבול הימי. עוד הוסיפו המקורות כי לבנון סירבה שיהיה כל קשר בין סימון הגבול היבשתי לסימון הגבול הימי, ומסרו כי לבנון השיגה במו"מ את כל מה שהלבנונים צריכים - ולכן נשאר רק שישראל תקבל החלטה בנושא.

כמו כן, המקורות הלבנונים מסרו כי האמריקנים הדגישו בפני הלבנונים שישראל עורכת כעת ניסויים בהזרמת גז מהיבשה לכיוון ספינת הקידוח בשדה 'כריש', ולא להיפך, והמקורות טענו כי האמריקנים העבירו ללבנונים מסר מישראל לפיו הפקת הגז משדה 'כריש' תתבצע החל מתחילת חודש אוקטובר.

עוד ציינו המקורות הלבנונים כי תשובתה של ישראל בעניין סימון הגבול הימי תגיע לפני סוף השבוע, וזאת בעקבות איומיו של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה לגבי תקיפת שדה 'כריש' אם ישראל תתחיל בהפקת גז ללא הסכם.

ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

כזכור, אתמול קיים ראש הממשלה יאיר לפיד דיון סטטוס בעניין הגבול הימי בין ישראל לבין לבנון, בהשתתפות בכירי מערכת הביטחון וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט. בדיון העריכו גורמי הבטחון כי ההסכם על הסדרת המים הכלכליים יושג בשבוע או בשבועיים הקרובים. כמו כן דנו ביון על הערכות לקראת הפקת הגז מהאסדה.

במקביל, גורם מדיני הבהיר שטרם התקבלה ההחלטה הסופית מתי תחל ההפקה וכי תוצאות הניסוי שקיימה החברה טרם התקבלו. שרי הקבינט עודכנו כי בקרוב יערך דיון, שמתוכנן ל-2 באוקטובר, אך מועדו עשוי להשתנות.