מקרון ולפיד בהצהרה משותפת: "ישראל יכולה לסמוך על צרפת"

ראש הממשלה נחת בפריז לקראת פגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, לו הוא צפוי להציג מפות וחומרים המוכיחים כי חיזבאללה פוגע בפעילות האו"ם בדרום לבנון. בהתייחס לאיראן, אמר הנשיא הצרפתי כי יש "להתחשב באינטרסים הביטחוניים של ישראל", לפיד פנה אליו ואמר כי "בכל מקום שיש בו טרור, איראן לא רחוקה"

זמן צפייה: 00:33

ראש הממשלה יאיר לפיד נחת היום (שלישי) בפריז לקראת פגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, לו הוא צפוי להציג מפות וחומרים המוכיחים כי ארגון הטרור חיזבאללה פוגע בפעילות של יוניפי"ל, כוח האו"ם המוצב בדרום לבנון, כך נודע לחדשות 13.

בהצהרה משותפת של מקרון ולפיד, אמר הנשיא הצרפתי: "הביקור שלך מגיע בזמן מכריע עבור המזרח התיכון. אני רוצה להזכיר את התמיכה הבלתי פוסקת של צרפת בביטחון של ישראל. אתה יכול לסמוך על נחישותי במאבקי בטרור שפגע בישראל בחודשים האחרונים".

ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא צרפת עמנואל מקרון מחוץ לארמון האליזה
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא צרפת עמנואל מקרון מחוץ לארמון האליזה | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

הנשיא מקרון התייחס גם לנושא איראן והגרעין, ואמר כי יש "להגן על הסכם זה ולהתחשב באינטרסים הביטחוניים של ישראל, ולהשלים אותם במשא ומתן". מקרון התייחס גם ללבנון, ואמר: "היציבות שלה היא חיונית ליציבות האזור ואני רוצה לדבר (עם לפיד) על המשא ומתן על הגבול הימי עם ישראל".

ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא צרפת עמנואל מקרון מחוץ לארמון האליזה
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא צרפת עמנואל מקרון מחוץ לארמון האליזה | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

לפיד פנה למקרון ואמר: "היית המנהיג הראשון שאמר שצריך הסכם חדש מול איראן. צדקת אז ואתה צודק יותר עכשיו. המצב לא יכול להיות כמו שעכשיו. זה יוביל למירוץ חימוש גרעיני שיאיים על הסדר העולמי. בכל מקום שיש בו טרור, איראן לא רחוקה. לאחרונה ראינו את זה בטורקיה והאיום נגד תיירים ישראלים. לפני כמה ימים, חיזבאללה שיגרה מל"טים לאסדת גז ישראלית ובכך איימה גם על לבנון ועל יציבותה".

יאיר לפיד התקבל בשדה התעופה שארל דה גול בפריז על ידי משמר הכבוד הצרפתי
רה''מ לפיד התקבל בשדה התעופה שארל דה גול בפריז על ידי משמר הכבוד הצרפתי | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

לפיד התקבל בשדה התעופה שארל דה גול בפריז על ידי שגרירת ישראל בצרפת יעל גרמן, לשעבר שרת הבריאות מטעם יש עתיד. בנוסף קיבלו את לפיד שגריר ישראל ל-OECD חיים אסרף, וכן משמר כבוד צרפתי.

רה''מ לפיד ושגרירת ישראל בצרפת יעל גרמן
רה''מ לפיד ושגרירת ישראל בצרפת יעל גרמן | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

הבוקר לפני המראתו לצרפת אמר לפיד: "אני יוצא לנסיעה ראשונה כראש ממשלה לבירת צרפת, שותפה אסטרטגית גדולה של ישראל, בכל מיני תחומים. אבל חלק גדול מהנסיעה היום הוא העובדה שצרפת היא אחת ממדינות E3 שעוסקות בהסכם הגרעין עם איראן. חשוב שתישמע דעתנו בעת הזאת נגד ההסכם המסוכן הזה, נגד ההתארגנות וההתגרענות של איראן בנושא".

"אקיים על כך שיחה עם ידידי הנשיא מקרון", הוסיף לפיד, "חשוב שהקהילה הבינלאומית תדע שבנושא הגרעין האיראני, החברה הישראלית עומדת ביחד, כגוף אחד, עם עמדה אחת - מציגה מול הקהילה הבינלאומית עמדה מאוחדת. כמו כן, אנחנו נדון כמובן במה שהתרחש בתקופה האחרונה מול חופי לבנון. היו התקפות חוזרות ונשנות על אסדות גז ישראליות".

"ישראל לא תסכים לסוג כזה של התקפות על הריבונות שלה", סיכם ראש הממשלה, "וכל מי שעושה את זה צריך לדעת שהוא לוקח סיכון מיותר לשלומו. ממשלת לבנון צריכה לרסן את חיזבאללה אל מול ההתקפות האלה, או שאנחנו ניאלץ לעשות זאת".

רה"מ יאיר לפיד לפני המראתו לצרפת
רה"מ יאיר לפיד לפני המראתו לצרפת | צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ

כפי שפורסם אמש לראשונה במהדורה המרכזית, אתמול התקיים דיון חשאי בצל החשש מניסיון תקיפה נוסף של חיזבאללה. הנרטיב שישראל מנסה לייצר הוא שלא מדובר רק באיום ביטחוני והוא לא כולל רק את ישראל - אלא באיום אנרגטי כלל-עולמי.

הדיון, שהוגדר מסווג ביותר בראשות שרת האנרגיה קארין אלהרר יחד עם כלל גורמי הביטחון וההסברה הרלוונטיים: המוסד, המטה לביטחון לאומי וצה"ל. גורמי הביטחון אמרו במהלך הדיון שהם ערוכים להתמודד עם ניסיונות פגיעה נוספים, אך יש להדגיש שנמתחה ביקורת על התנהלות דובר צה"ל ביום האירוע - יום ניסיון התקיפה של חיזבאללה. בדיון נטען שהמסרים הישראליים לא היו אחידים ולא תואמו היטב.