לפיד: "מי שפוגע באזרחי ישראל - לא יהיה לו לאן לברוח"

בפתח ישיבת ממשלה התייחס ראש הממשלה לפיגוע בעיר העתיקה, ואמר כי מרחב ירושלים תוגבר באופן משמעותי כדי למנוע פיגועי חקיינות. עוד התייחס לפיד לחבילת הסיוע והפיצוי שהובטחה לתושבי העוטף בעקבות מבצע "עלות השחר" ואמר: "הממשלה הזו לא תיעלם כשהתותחים מפסיקים לירות"

זמן צפייה: 11:09

בישיבת ממשלה שהתקיימה הבוקר (ראשון) פתח ראש הממשלה יאיר לפיד את דבריו והתייחס לפיגוע שאירע בירושלים בשעות הלילה, ואמר כי "יש מסקנה אחת מהאירוע הזה, כמו מאירועים קודמים: מי שפוגע באזרחי ישראל, לא יהיה לו לאן לברוח. אנחנו נרדוף ונשיג אותם בכל מקום ונמצה איתם את מלוא חומרת הדין". מחקירה ראשונית בשב"כ ובמשטרה של המפגע אמיר סידאווי, עולה כי הוא לא פעל מטעם ארגון טרור כלשהו, לא נשלח על ידי אף גורם וכנראה ביצע את הפיגוע ללא מעורבים או מודעים נוספים. חקירתו נמשכת.

"בפיגוע ירי שהיה הלילה בירושלים נפצעו שמונה אנשים, שניים מהם קשה", אמר ראש הממשלה לפיד, "כוחות הביטחון היו במקום אחרי דקות בודדות, ובמהלך כל הלילה נערך מרדף בשיתוף שב"כ, ימ"מ וכוחות משטרה גדולים". לפיד עידכן את השרים במידע הקיים על המחבל וציין כי הוא הסגיר את עצמו הבוקר למשטרה ונמצא תחת חקירה, עוד ציין כי "מדובר במפגע בודד, תושב העיר בעל עבר פלילי".

זירת פיגוע הירי בירושלים
זירת פיגוע הירי בירושלים | צילום: דוברות איחוד הצלה

לפיד התייחס בדבריו לחשש השורה על ירושלים ואמר כי שוחח עם ראש העיר ירושלים: "הוא ממשיך להכין את העיר לאירועי החג, ירושלים תוססת ומלאת תיירים וכך נמשיך לשמור עליה. מרחב ירושלים תוגבר החל מהלילה באופן משמעותי כדי למנוע פיגועי חקיינות, אבל אני רוצה להדגיש: ירושלים בירת ישראל בטוחה, פתוחה, חזקה ומסבירת פנים לתיירים ולתושבים כאחד". לבסוף ביקש ראש הממשלה לשלוח בשם כל הממשלה איחולי החלמה מהירה לפצועים, ואמר כי "מדינת ישראל כולה מתפללת לשלומם ומאחלת להם רפואה שלמה".

לאחר מכן התייחס ראש הממשלה לפיד לחבילת הסיוע והפיצוי שהובטח לתושבי עוטף עזה בעקבות מבצע "עלות השחר", ואמר כי "הממשלה הזו לא תיעלם מחייהם מיד כשהתותחים מפסיקים לירות. ישבנו עם ראשי הרשויות בעוטף, והחבילה שמובאת היום היא תוצר של העבודה איתם ומולם". בהמשך היום תוצג לממשלה סיכום המערכה בעזה, עליה אמר לפיד כי "כל המטרות הושגו. ההרתעה הוחזרה, האיום הוסר מעל תושבי הדרום. הג'יהאד האיסלאמי הוכה מכה קשה, הצמרת שלו סוכלה".

זירת פיגוע הירי בירושלים
זירת פיגוע הירי בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המפגע שחשוד בפיגוע הוא אמיר סידאווי, תושב מזרח ירושלים בן 26 בעל תעודת זהות כחולה. סידאווי הוא בעל עבר פלילי שאף ישב בכלא על עבירות פליליות, אך הוא ללא רקע ביטחוני קודם. לזירת הפיגוע הוא הגיע ברכב, ונמלט רגלית. הבוקר לקח סידאווי מונית והגיע לתחנת המשטרה מוריה, שם הסגיר את עצמו, ייתכן שבעקבות מעצר בני משפחתו.

לפני כן, במהלך הלילה בוצעו סריקות נמרצות אחר החשוד שנמלט מהזירה לאחר המעשה. חוקרי המשטרה והזיהוי הפלילי החלו בחקירת הפיגוע, ומסוק מהיחידה האוירית של משטרת ישראל סייע בסריקות לכוחות מיוחדים שהוקפצו למקום, מעל זירת הפיגוע ובסמוך למקום.

הפיגוע התרחש סמוך לשעה 1:30 בלילה, אז הגיע המחבל לרחוב מעלה השלום, בין שער האשפות לקבר דוד, ופתח באש לעבר אוטובס של אגד. לאחר מכן המשיך לחניון שולחן דוד וירה לעבר עוברים ושבים. שמונה אנשים נפצעו בפיגוע, בהם שניים באורח קשה.