לראשונה כרה"מ: לפיד נפגש עם עבדאללה מלך ירדן בעמאן

ראש הממשלה נפגש עם המלך בארמונו, ומלשכתו נמסר כי השניים דנו "בהזדמנויות הרבות לתכנים נוספים בהסכם השלום, לשיפור הקשר ארוך השנים בין העמים ולחיזוק האינטרסים המשותפים בין המדינות"

זמן צפייה: 01:27

ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש היום (רביעי) עם מלך ירדן עבדאללה השני בארמונו בעמאן, לראשונה מאז נכנס לתפקיד, ומלשכת ראש הממשלה נמסר כי השניים דנו "בהזדמנויות הרבות לתכנים נוספים בהסכם השלום, לשיפור הקשר ארוך השנים בין העמים ולחיזוק האינטרסים המשותפים בין המדינות".

עוד נמסר כי המנהיגים הדגישו בפגישתם את חשיבות הקשר האישי הקרוב וההערכה ההדדית ביניהם, כנדבך חשוב לשימור היציבות האזורית ולהצגת הישגים ממשיים לשני העמים ולאזור כולו, וכן נדון ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל ובאזור, באפשרויות ובהזדמנויות שביקור זה הביא עימו - כולל בכל הקשור לארכיטקטורה אזורית.

עוד דנו המנהיגים בהאצת פרוייקטים בילטראליים שונים, בהם קידום שער הירדן, הקמת המתקנים הסולאריים בירדן וההתפלה בישראל, תיירות משותפת במפרץ אילת-עקבה, ביטחון מזון, חקלאות וקשרי תחבורה. נמסר כי ראש הממשלה והמלך הנחו את צוותיהם לכוון גם לפרויקטים גדולים ולהתקדם במהירות.

בתום הפגישה, שכללה ארוחת צהריים משותפת, הודה ראש הממשלה למלך על קבלת הפנים והאירוח החם. המנהיגים סיכמו להמשיך בהעמקת הקשר ובשיח בין המדינות והעמים.

רה''מ יאיר לפיד ועבדאללה מלך ירדן בעמאן
רה''מ יאיר לפיד ועבדאללה מלך ירדן בעמאן | צילום: חיים צח / לע''מ

סוכנות הידיעות הרשמית של ירדן, "פטרה", דיווחה כי המלך עבדאללה הדגיש במהלך הפגישה את הצורך לייצר אופק מדיני שיביא להשגת שלום צודק וכולל על בסיס פיתרון שתי המדינות. כמו כן דווח כי "המלך הדגיש גם את הצורך לחזק את הביטחון, את היציבות ואת הפיתוח האיזורי – אשר אין מנוס שהפלסטינים יהיו חלק מהם".

עוד נטען בסוכנות הירדנית הרשמית כי המלך עבדאללה ציין בשיחה את החשיבות של התבססות על ביקורו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, באיזור, והבהיר כי יש צורך לשמור על הרגיעה הכוללת במהלך התקופה הקרובה ולכבד את הסטטוס-קוו במזרח-ירושלים ובמקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות. בנוסף, נמסר כי השניים דנו בסוגיות תחבורה, מסחר, מים ואנרגיה, וצויין כי גם שר החוץ של ירדן, איימן א-ספדי, נכח בפגישה.

רה''מ יאיר לפיד ועבדאללה מלך ירדן בעמאן
רה''מ יאיר לפיד ועבדאללה מלך ירדן בעמאן | צילום: חיים צח / לע''מ

כזכור, לפני כשלושה שבועות שוחחו רה"מ והמלך בטלפון, ומלשכת רה"מ נמסר כי "לפיד בירך את מלך ירדן ואת אזרחי הממלכה האשמית לרגל חג הקורבן והביע את תנחומיו בשם ממשלת ישראל על האסון בדליפת הגז בעקבה. המלך עבדאללה בריך את רה"מ לפיד על כניסתו לתפקיד ואיחל לו הצלחה. בשיחה דנו השניים על הצורך לחזק ולהעמיק את שיתוף הפעולה והיחסים בין ישראל וירדן".