משרד החוץ נגד ירדן: "נותנים רוח גבית למי שפוגע בקדושת החגים"

בתגובה לזימון סגן השגריר למשרד החוץ הירדני והודעת משרד החוץ עצמה, ישראל כתבה כי הירדנים "פוגעים במאמצים להשכין שקט בירושלים". כזכור, מוקדם יותא היום אמר רה"מ הירדני: "מצדיע לכל פלסטיני וכל עובד של הווקף בירושלים שמיידה אבנים נגד הציונים"

זמן צפייה: 02:31

במשרד החוץ הישראלי תקפו הערב (שני) את ירדן בגין החלטתה לזמן את סגן השגריר למשרד החוץ הירדני: "פוגעים במאמצים להשכין שקט בירושלים ונותנים רוח גבית לאלו שפוגעים בקדושת החגים ונוקטים אלימות המסכנת חיי אזרחים מוסלמים ויהודים כאחד".

בתוך כך, במערכת הביטחון הישראלית מוטרדים מהאמירות מצד ירדנים, כאשר מערכת הביטחון אמונה על חלק ניכר מערוצי התקשורת בין שתי המדינות. נכון לעכשיו, שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות נשמר, ואין כוונה לירדנים לשבור את הכלים. לצד זאת, במערכת הביטחון בוחנים תגובה. כמו כן, במערכת הביטחון מבינים כי האירועים לא מאחורינו וכי נותרו כמה ימים מתוחים.

Whatsapp Image 2022 04 18 At 1
ברכת הכהנים בכותל | צילום: רויטרס

בהמשך הודעת משרד החוץ הישראלי נכתב: "אנו קוראים לכולם לסייע לישראל במאמצים להשכין שקט בירושלים ולאפשר חופש פולחן בהר הבית". כמו כן, גיבו במשרד את פעולות כוחות הביטחון: "משטרת ישראל נהגה בשבועות האחרונים באחריות, בריסון ובשיקול דעת אל מול עשרות רבות של פורעים, שחיללו במעשיהם את ערכי האסלאם ואת קדושת ההר".

עוד הפנו ביקורת כלפי ירדן: "כל שותף אחראי צריך להכיר בכך ולא לקחת חלק בהפצת ידיעות שקריות לחלוטין, שרק מתסיסות את האווירה. הצהרות תמיכה במעשי אלימות, כולל ידוי אבנים, הן בלתי נתפשות ותורמות להסלמה. ישראל שומרת על הסטטוס-קוו ומצפה מכל שותפותיה לגנות את הקיצונים העוסקים בהסתה ובאלימות".

כזכור, מוקדם יותר היום ראש ממשלת ירדן בישאר אל-חסונה ביקר בחריפות את ההתנהלות הישראלית בהר הבית. את הדברים אמר אל-חסונה בישיבת פרלמנט שהתקיימה הבוקר ובה אמר בין היתר: "אני מצדיע לכל פלסטיני וכל עובד של הווקף בירושלים שמיידה אבנים נגד הציונים בהגנה נגד הכיבוש הישראלי".

עוד קודם לכן הודיע שר החוץ איימן א-ספדי כי ממלא מקום השגריר הישראלי בירדן יזומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ הירדני ותימסר לו איגרת מחאה ברקע האירועים האחרונים בהר הבית. לפי הדיווח בסוכנות הידיעות הירדנית "פטרה", א-ספדי אמר כי "לא ניתן לדלג מעל הסוגיה הפלסטינית כדי להשיג שלום צודק וכולל. ההגנה על המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות נמצאת בסדר העדיפויות של ירדן והמלך עבדאללה נוקט בכל האמצעים כדי לשמור עליהם".