לפיד שוחח עם אבו מאזן: "דיברו על הצורך להבטיח שקט ורגיעה"

אחרי שפורסם בחדשות 13 על המגעים לשיחה בין השניים, נמסר כי הם קיימו שיחת טלפון: "יו"ר הרשות בירך את ראש הממשלה על כניסתו לתפקיד וראש הממשלה בירך את יו"ר הרשות לרגל חג הקורבן. השניים שוחחו על המשך שיתוף הפעולה, והצורך להבטיח שקט ורגיעה"

זמן צפייה: 00:37

כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13: ראש הממשלה יאיר לפיד ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שוחחו בטלפון היום (שישי) לרגל חג הקורבן, ולקראת ביקורו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן בשבוע הבא בישראל. מוקדם יותר, כאמור, נודע לחדשות 13 מפי שלושה בכירים ישראלים על המגעים לקראת השיחה.

"יו"ר הרשות בירך את ראש הממשלה על כניסתו לתפקיד וראש הממשלה בירך את יו"ר הרשות לרגל חג הקורבן", נמסר מלשכת ראש הממשלה, "השניים שוחחו על המשך שיתוף הפעולה, והצורך להבטיח שקט ורגיעה". לשיחה המתוכננת קדמה פנייה אמריקנית ללשכת ראש הממשלה, שבמסגרתה רצו לבדוק בממשל ביידן האם לפיד יסכים לקיים את השיחה הזאת.

ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד | צילום: רויטרס

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' אמר: "יממה חשובה שהתחילה בפגישת שר הביטחון גנץ עם אבו מאזן ברמאללה, ונמשכת בשיחת הטלפון הראשונה בין ראש הממשלה לפיד לנשיא הרשות הפלסטינית. הממשלה הזו החליפה את מדיניות ההתעלמות בהידברות. בקידום שיח בין המנהיגים, שהוא הבסיס לרגיעה ובסופו של דבר גם להתקדמות מדינית".

שרת הפנים איילת שקד תקפה את לפיד בעקבות השיחה: "ברוך השם הסכמי אברהם נתנו פתח לשגר ברכות לרגל חג הקורבן למגוון של מדינות ערביות. מציעה להיגמל מהאובססיה לרוץ לברך דווקא את אבו מאזן שפנה לבית הדין בהאג כדי להעמיד את חיילי צה"ל לדין".

אבו מאזן בעצרת האו''ם
אבו מאזן, יו''ר הרשות הפלסטינית | צילום: רויטרס

גם בליכוד תקפו, ומהמפלגה נמסר כי "אחרי עשור שבו נתניהו הוריד את הסוגיה הפלסטינית מסדר היום העולמי, לפיד וגנץ מחזירים למרכז הבמה העולמית את אבו מאזן שלא מפסיק להסית לרצח ישראלים. לפיד סגר ממשלה עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת ולכן הוא מחוייב לאבו מאזן. רק ממשלה לאומית חזקה ויציבה של הליכוד בהנהגת נתניהו תשמור על מדינת ישראל ותחזיר את הביטחון והתקווה לכל אזרחי ישראל".

נפתלי בנט, ראש ההמשלה לשעבר, סירב בתוקף לאורך כהונתו לשוחח או להפגש עם אבו מאזן, גם כשהוא רצה בכך. נזכיר כי מוקדם יותר השבוע בתדרוך לכתבים מדיניים בביקורו בפריז, לפיד אמר כי הוא אינו פוסל פגישה עם אבו מאזן - על אף שזה לא על הפרק כרגע.

אבו מאזן ובני גנץ
אבו מאזן ובני גנץ | צילום: רויטרס

אתמול נועד שר הביטחון בני גנץ עם אבו מאזן ברמאללה. לפי לשכתו של גנץ, הפגישה נערכה לרגל חג הקורבן, וכן לצורך תיאום ביטחוני ואזרחי לקראת ביקור נשיא ארה"ב ביידן. בפגישה נכח גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן. מהצד הפלסטיני השתתפו השר לנושאים אזרחיים חוסיין א שייח וראש המודיעין מאג'ד פרג'.

שר הביטחון צייץ בתום הפגישה כי היא התנהלה ברוח טובה ובאווירה חיובית וכי השניים דנו במהלך פגישתם על האתגרים הביטחוניים והאזרחיים באזור. עוד נכתב בהודעת שר הביטחון כי הוא עדכן את אבו מאזן על המורכבות של התקופה הקרובה בישראל והשניים סיכמו להמשיך בתיאום ביטחוני הדוק והימנעות מצעדים שיפגעו ביציבות.

לפי גורם ביטחוני, בפגישה שארכה כשעתיים הדגיש גנץ את הצורך בשמירה על השקט והיציבות בדגש על התיאום הביטחוני ומניעת טרור שהוא אינטרס של שני הצדדים. השניים ציינו לחיוב את השפעתם של עשרות הצעדים הכלכליים והאזרחיים שנעשו בשנה האחרונה, גנץ הדגיש כי ימשיך במדיניות זו גם בתקופה הקרובה והשניים הביעו תקווה שיוכלו להרחיבם בעתיד.

עוד שוחחו על הצורך לפעול לחיזוק מצבה הכלכלי של הרשות הפלסטינית בין השאר בדיאלוג מול האמריקנים ומדינות נוספות באזור. גנץ ציין כי הוא רואה צורך בהמשך חיזוק הרשות הפלסטינית, והחלשת ארגון הטרור חמאס, מדיניות בה הוא נוקט יותר משנה.

מקורות פלסטיניים בראמאללה מסרו כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ביקש מגנץ בפגישתם עוד צעדים כלכליים וביטחוניים לחיזוק הרשות הפלסטינית מול ארגוני הטרור, והדגיש בפני שר הביטחון כי על ישראל להפסיק צעדים ופעילות שיביאו להידרדרות במצב. אבו מאזן ביקש להבין האם מדיניות ישראל תשתנה בעידן לפיד לעומת עידן בנט.

כפי שנחשף השבוע בחדשות 13, בישראל נערכים להענקת מחוות לפלסטינים במהלך ביקורו של הנשיא האמריקני בארץ בשבוע הבא. בין היתר נבחנת האפשרות להצבת נוכחות פלסטינית סמלית במעבר אלנבי וכן קידום הרשות הפלסטינית לטכנולוגיה סלולרית מתקדמת. המחוות, הממתינות לאישור סופי של ראש הממשלה לפיד, גובשו לבקשת הממשל האמריקני.