המלך עבדאללה לאבו מאזן: "לכבד את המציאות בהר הבית"

מלך ירדן התקשר הערב ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וקרא לו "לכבד את המציאות ההיסטורית והמשפטית" במתחם הקדוש בי-ם

עבדאללה ואבו מאזן (ארכיון)
עבדאללה ואבו מאזן (ארכיון) | צילום: רויטרס

כשברקע המשך המתיחות סביב הר הבית והקריאות ברחוב הפלסטיני להגביר את המחאה, המלך הירדני עבדאללה התקשר הערב (רביעי) ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וקרא לו לפעול להנמיך את הלהבות. "יש לכבד את המציאות ההיסטורית והמשפטית בהר הבית", קרא עבדאללה והבהיר כי גם בשעה זו נמשכים הניסיונות לפתור את המשבר בירושלים ולהשיב את המצב לקדמותו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

קריאתו של עבדאללה מגיעה בשעה שהציבור הפלסטיני ממשיך לסרב לעלות להר הבית, גם לאחר החלטת הקבינט להסיר את גלאי הבידוק בשערי הכניסה למתחם הקדוש. כעת במערכת הביטחונית וכן ברחוב הפלסטיני נערכים לקראת תפילות יום שישי מתוחות ביותר.

גם היום, הפלסטינים מסרבים להתפלל בהר הבית
גם היום, הפלסטינים מסרבים להתפלל בהר הבית | צילום: רויטרס

במקביל פרסם הערב ראש הממשלה פוסט בחשבון בפייסבוק שלו, בו הוא מאשים את רשת התקשורת "אל-ג'זירה" בהסתה לאלימות סביב הר הבית. "פניתי מספר פעמים לגורמי אכיפת החוק בדרישה לסגור את משרד אל-ג'זירה בירושלים", כתב נתניהו. "אם הדבר לא יתבצע בגלל פרשנות משפטית, אפעל לחוקק את החוקים הנדרשים כדי לסלק את אל ג'זירה מישראל".

בתום הדיון אמש בקבינט הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו על בדיקות ידניות פרטניות למתפללים המוסלמים בהר הבית, כתחליף לגלאים ולמצלמות שהוסרו. אך היום טוענים גורמים במשטרה כי מדובר הבנחייה לא ישימה, וכי לא ניתן יהיה לבדוק כל מתפלל שירצה להיכנס אל ההר.

נכון לכרגע אין להנחייתו של רה"מ משמעות, זאת משום שהמתפללים המוסלמים עדיין מסרבים להיכנס אל מתחם הר הבית, אך גם כאשר יחזור המצב לקדמותו, אומרים הגורמים במשטרה כי לא ניתן יהיה לבדוק את כל המתפללים שיבקשו להיכנס ולכן להנחייה הזאת איננה יש לכל היותר משמעות הצהרתית, וכשהמתפללים ישובו להר יינהגו בהם כמו בעבר ורק מי שיראה חשוד ייבדק.

עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית | צילום: רויטרס

ראש הממשלה מתכוון לקיים גם הערב דיון עם גורמי הביטחון, כשההערכה היא שביום שישי הקרוב תהיה הסלמה נוספת, בדומה לזאת של יום שישי האחרון, גם במזרח העיר וגם בשטחים. בשל ההערכות, תוכרז במשטרה, בשב"כ ובצה"ל כוננות שיא לנסות למנוע את אותם עימותים.

המשטרה תתגבר כוחות, יועבר תקציב מיוחד

במקום המגנומטרים והמצלמות, הוצבו ביומיים האחרונים גדרות שמתעלות את המתפללים לשרוולי כניסה ויאפשרו פיקוח של כוחות מוגברים בכניסות. מי שייראה חשוד, ייבדק בדיקה גופנית בצד על ידי השוטרים.

עוד הוחלט בדיון הקבינט כי עד ליישום התכנית תתגבר משטרת ישראל את כוחותיה במקום ותבצע פעולות נוספות ככל שיידרש על מנת להבטיח את ביטחון המבקרים בהר. הקבינט החליט על הקצאת תקציב של עד 100 מיליון שקלים לטובת יישום התכנית, בפרק זמן של עד שישה חודשים, כולל בקיצוץ רוחבי ככל שיידרש, על-פי התכנית שיגיש המשרד לביטחון הפנים. עלות התכנית תכלול גם מימון תקני שוטרים על פי המלצת המשטרה.