המשבר עם רוסיה: הסוכנות היהודית מגבשת מסמך חלופות לדרג המדיני

בימים האחרונים כינס ראש הממשלה לפיד דיון סודי בעניין הדרכים שיאפשרו את המשך פעילות הסוכנות היהודית במוסקבה - גם אם זו תחליט לסגור את המשרדים בשטחה. לחדשות 13 נודע כי לפי הטיוטה שגובשה, הסוכנות תמשיך לפעול באופן מקוון, למשל, וכן העברת סמכויות לארגון נתיב - שממשיך לפעול ברוסיה כגוף קונסולרי

זמן צפייה: 01:27

המשבר עם מוסקבה: הסוכנות היהודית מגבשת מסמך לדרג המדיני עם חלופות להמשך פעילות הסוכנות ברוסיה. לחדשות 13 נודע כי בימים האחרונים פעלו בישראל, ובעיקר בסוכנות היהודית, כדי לגבש חלופות שיאפשרו את המשך פעילות הסוכנות - גם אם רוסיה תחליט את סגירת המשרדים בשטחה. החלופות נדונו בדיון סודי שכינס ראש הממשלה יאיר לפיד.

לפי הטיוטה שגובשה, הסוכנות תוכל להמשיך לפעול על-ידי פעילות מקוונת. סביב האפשרות הזאת עלה חששות שהרוסים יפעלו לסגור את האתרים וכן ממתקפות סייבר. עם זאת, כעת נערכים להעתיק חלק ניכר מהפעילות לרשת.

מטה הסוכנות היהודית במוסקבה
מטה הסוכנות היהודית במוסקבה | צילום: רויטרס

בנוסף, נדונה העברת סמכויות לארגון נתיב, שממשיך לפעול ברוסיה כגוף קונסולרי. הארגון ינפיק את אישור הזכאות לעלייה, העולים יגיעו ארצה והמשך התהליך מול הסוכנות היהודית יתבצע בישראל. בירושלים הבינו כי אם משרדי הסוכנות במוסקבה ייסגרו - הדבר יחייב גיוס של עשרות עובדים נוספים לנתיב ולרשות האוכלוסין וההגירה.

חלופה נוספת שנבחנת - ולמעשה כבר מתרחשת בהיקפים מסוימים בשטח - היא לאפשר למי שרוצה לעלות להגיע ארצה מבלי לעבור דרך נתיב. בדיקות הזכאות ייעשו בארץ, כמו גם התהליך מול הסוכנות היהודית. הסיכון: ייתכן שבקשות מסוימות יידחו בזמן שהעולים נמצאים בישראל, אך כאמור - הדבר כבר קורה בימים אלו וניתן להישאר עם אשרת תייר ולאחר מכן לקבל הארכה. בדיון הובהר לראש הממשלה לפיד שפעילות הסוכנות היהודית תימשך - גם אם יוחלט על סגירת משרדי הסוכנות. הדיון בסוגיה צפוי מחר.

ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה יאיר לפיד, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

בימים האחרונים, נזכיר, נרשמו ניסיונות שונים להנמיך את הלהבות בין ישראל לרוסיה על רקע ההחלטה הרוסית להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית במדינה. עם זאת, מי שמגביר אותן זה דווקא מערכת הבחירות. עימות חריף סביב המשבר התרחש בין ראש הממשלה יאיר לפיד לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, כשהאחרון האשים: "אנחנו בעיצומו של משבר מסוכן עם רוסיה. זה קורה בגלל חובבנות, חוסר אחריות ויהירות".

דוברו של לפיד השיב בתגובת נגד חריפה: "אין שום משבר בין המדינות. אילו נתניהו היה טורח לבוא לעדכון מדיני אצל ראש הממשלה - הוא היה לומד את העובדות". גם שר הביטחון בני גנץ השיב בתקיפות ואמר שנתניהו הוא האחרון שיכול לדבר על "קשקשת מיותרת".

יו''ר האופוזיציה נתניהו בטקס קבלת הפנים לנשיא ביידן בנתב''ג
יו''ר האופוזיציה בנימין נתניהו | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

בהמשך לניסיונות להרגיע את הרוחות מול רוסיה - בכיר מדיני אמר אמש לחדשות 13 הערב: "ההערכה שלנו שהרוסים רוצים להרוג את הלהבות. החזירו את השד המדיני לתוך הבקבוק". בהמשך לאמירות גם ממוסקבה, גם מירושלים, שישראל מוכנה לדיאלוג בעניין הזה.

כעת הפנים לקראת הדיון המכריע ביום חמישי ברוסיה: המשלחת הישראלית עוד לא קיבלה את האישורים הנחוצים ליציאה, אבל בכירים ישראלים יותר אופטימיים ומעריכים שהם יגיעו בקרוב.

[brightcove_iframe video_id='special-spotv-the-national-conference-with-13-news-part-01' autoplay='0' credit='' desc='הנשיא הרצוג על המשבר עם רוסיה: "ככל שנדבר פחות, כן ייטב"' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1658817700/uploads/2022/903189087.jpg' kid='1_r31y1xs7' duration='']

אתמול התייחס נשיא המדינה יצחק הרצוג למשבר במהלך הוועידה הלאומית בשיתוף חדשות 13 ואמר:  "לנשיא המדינה יש מעמד וכלים שהם בהחלט חשובים לכל מערכת של מדינה כמו שלנו ולכן אני תמיד פועל בשיתוף פעולה מלא עם כל ראש ממשלה. באופן טבעי, בנושא שמעסיק אותנו לגבי פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה, זה נושא שקרוב לליבי. אני נוקט פה בשני כללים: יש דברים שהשתיקה יפה להם. ככל שנדבר פחות, כן ייטב וזה יאפשר טיפול נכון בכל הסוגיה. הדבר השני הוא שאני עובד בשיתוף פעולה מלא עם יאיר לפיד. איפה שאני אוכל לסייע, אני אסייע".

[brightcove_iframe video_id='special-spotv-the-national-conference-with-13-news-part-11' autoplay='0' credit='' desc='"אני עוד לא חותם על זה שהיחסים מדורדרים. זו התנהלות רגישה"' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1658822949/uploads/2022/903189325.jpg' kid='1_lyjvl7oj' duration='']

גם שר הביטחון התייחס למשבר מול רוסיה ואמר בוועידה: "אני עוד לא חותם על זה שהיחסים מדורדרים. יש חילופי התבטאויות. יש בעיה עם הסוכנות היהודית שאני מקווה שהיא תיפתר. יש משלחת שצריכה לצאת ויש מצב שהאישורים יגיעו בקרוב. יש לנו יחסים מאוד חשובים עם רוסיה. רוסיה מעורבת במלחמה באוקראינה ואנחנו בצד של המערב. זו התנהלות רגישה. כמובן שיש לנו את הציבור היהודי שאנחנו רוצים לאפשר את המשך הקשר איתם. יש לנו את השיקולים בזירה הצפונית. בכל הסיפור הזה, אני חושב שצריך להתנהל ברגישות ולקיים שיח עם הרוסים".