דיווח בארה"ב: זו רשימת הדרישות הישראלית בנושא האיראני

ברקע ביקורו של שר הביטחון גנץ בארה"ב ופגישתו עם מקבילו האמריקני, ה"ניו יורק טיימס" פרסם את המגעים בין ישראל לוושינגטון ואת החששות בצד הישראלי מפני הסכם גרעין חדש; טהרן במסר מאיים: "יהיה מיחר כבד לתוקפנות"

Whatsapp Image 2021 12 10 At 0
גנץ ובלינקן בפגישה בוושינגטון (ארכיון) | צילום: שמוליק עלמני, משהב"ט

בעוד שר הביטחון בני גנץ נמצא בביקור בארצות הברית כשבידו מידע מודיעיני על הגרעין האיראני, ה"ניו יורק טיימס" פירסם היום (שבת) פרטים חדשים בנוגע למסרים שהעבירה ישראל לארצות הברית בעניין המשא ומתן להסכם הגרעין עם איראן והפעולות שיש לנקוט. במקביל, וברקע תוכניות האימון הצבאי בין ארה"ב לישראל, בטהרן שלחו מסר מאיים לפיו יהיה "מחיר כבד" לכל תוקפנות עליה.

על פי הדיווח, ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח לפני כעשרה ימים עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, בשיחה שהוגדרה "מתוחה". בישראל מודאגים כי מהקשר הדיפלומטי של המעצמות עם איראן, בנוסף לחילוקי דעות עם ארצות הברית בנוגע לבנייה בהתנחלויות והכנסת שתי חברות הסייבר הישראליות NSO וקנדירו לרשימה השחורה.

ראש סבא''א, רפאל גרוסי, יחד עם ראש ארגון האנרגיה האטומית האיראני, מוחמד אסלאמי בטהרן | צילום: רויטרס

השיחה בין השניים הוגדרה על ידי גורמים משני הצדדים כמתסכלת. סלע המחלוקת הוא על כיצד יש לעצור את תוכנית הגרעין האיראנית. בישראל, כידוע, נוטים לנקוט בגישה של פעולה צבאית אך בצד האמריקני מאמינים כי פעולות כאלה רק מניעות את האיראנים להמשיך ולשכלל את התוכנית.

לפי גורם בכיר, במהלך השיחה ביניהם בנט אמר כי איראן מנסה לסחוט את ארצות הברית על ידי הגדלת אחוזי האורניום המועשר. הוא הוסיף גם כי אף גורם, ישראלי או אמריקני, לא רוצה להיות זה שידווח שאיראן הגיעה לכמות אורניום מועשר שמספיקה לפצצה, אך הפחד מפני איראן גרעינית לא יכול להוביל לכניעה לדרישותיה של איראן.

ישיבת הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בווינה
ישיבת הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בווינה | צילום: רויטרס

בישראל לא התרצו מנסיונות ההרגעה האמריקניים וגורמים רבים חוששים מפני הסכם בעייתי עם טהראן שייפגע ביכולות המודיעיניות של המדינה. גורמים ישראליים אף הוסיפו שהם רוצים התחייבות מצד ביידן כי וושינגטון לא תנסה לעצור ואתם מלפגוע בתוכנית הגרעין, גם במקרה של חתימה על הסכם.

מאבק ימי בין ארה''ב לאיראן בבחריין | צילום: רויטרס

על פי הדיווח, ישנה הסכמה בין בעלות הברית על כמות המידע שבידי איראן והידע שלה לגבי בניית פצצה. עם זאת, יש ויכוח על המשמעות של הידע הזה בידי האיראנים. האמריקנים מאמינים כי כל עוד איראן לא מתחילה לבנות פצצה, אלא רק מעשירה אורניום - זה מעיד כי אין לה תוכנית גרעין צבאית, מאז שעצרה את התוכנית הקודמת ב-2003. בישראל טוענים כי איראן מעולם לא הפסיקה לנסות לבנות את הפצצה.