ראש המל"ל ייצא לארה"ב לשיחות על איראן: "זה הזמן לקום וללכת"

גורם מדיני בכיר ציין כי ראש הממשלה לפיד המשיך בסבב השיחות בנושא האיראני. ראש המל"ל איל חולתא ייצא בשבוע הבא לשיחות בארה"ב וצפוי להעביר את המסר: "האירופים שלחו הצעה סופית, איראן סירבה. כל דבר אחר מעביר מסר חזק של חולשה"

זמן צפייה: 01:08

הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות מתקרב לרגעי ההכרעה, וראש הממשלה יאיר לפיד כמו גם ראש המועצה לביטחון לאומי ד"ר איל חולתא ממשיכים במאמציהם למנוע חתימה על הסכם גרעין ותרני ומתפשר. כזכור, מוקדם יותר היום שוחח לפיד עם קנצלר גרמניה אולף שולץ ודן עמו בין היתר בנושא זה. בשבוע הבא, ראש המל"ל חולתא יצא לסבב שיחות ארה"ב בשליחות רה"מ.

במהלך השיחה עם שולץ, ראש הממשלה חזר על התנגדותה של ישראל לחזרה להסכם, ועל הצורך במסר חד וברור מצד אירופה שלא יהיו ויתורים נוספים מול האיראנים. רה"מ הוסיף כי על אירופה להתנגד לגרירת הרגליים במשא ומתן מצד איראן. השניים אף סיכמו להיפגש בקרוב, זאת כביטוי ליחסים הקרובים בין שתי המדינות.

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות | צילום: רויטרס

בהמשך, ראש הממשלה שוחח עם חבר הקונגרס טד דויטש (חבר המפלגה הדמוקרטית) המכהן כיו"ר תת ועדת מזרח התיכון בבית הנבחרים של ארצות הברית, וגם עם שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס. במהלך השיחות עם השניים, לפיד העלה את נושא הגרעין האיראני וקרא להם לדון יחד על המאמצים המשותפים כדי למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני.

כמו כן, ראש הממשלה לפיד הדגיש כי ישראל אינה מחויבת לשום הסכם ותעשה כל מה שנדרש כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני, וגם למנוע מאיראן שימוש בשלוחות הטרור שלה באזור. גורם מדיני בכיר ציין כי ארה"ב יודעת זאת ומכירה בכך.

איל חולתא, ראש המל''ל והיועץ לביטחון לאומי
איל חולתא, ראש המל''ל והיועץ לביטחון לאומי

מימין: עלי באקרי-כני, ראש צוות המו''מ הגרעיני מטעם איראן יחד עם אנריקה מורה בדוחה, בירת קטר
עלי באקרי-כני, ראש צוות המו''מ הגרעיני מטעם איראן יחד עם אנריקה מורה בדוחה, בירת קטר | צילום: מתוך טוויטר

הגורם הבכיר הוסיף כי בעת השיחות עם השניים, לפיד העביר את המסר לפיו סירובה של איראן להצעה האירופית - הוותרנית ממילא שאינה עומדת בעקרונות עליהם התחייבו האמריקנים בעצמם, נוסף על דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מסוף מאי הקובע כי איראן לא מספקת הסברים אמינים לסוגיית התיקים הפתוחים - אמורים להדליק אור אדום לקהילה הבינלאומית.

לדבריו של הגורם הבכיר, כל אלו מוכיחים כי איראן אינה מוכנה להתחייב להסכם וכי דרישותיה רק הולכות וגוברות. על כן, "זה הזמן לקום וללכת", אמר הבכיר. "כל דבר אחר מעביר מסר חזק של חולשה".

שנתיים לציון הסכם הגרעין (רויטרס)
מועד החתימה על הסכם הגרעין, ינואר 2016 | צילום: רויטרס

ערוץ הטלוויזיה האיראני המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, "איראן אינטרנשיונל", פרסם הערב את רשימת הוויתורים שארה"ב הסכימה, לפי הדיווח, לתת לאיראן במסגרת הסכם הגרעין.

לפי הפרסום, ארה"ב הסכימה להסיר סנקציות על 17 בנקים ולהקל בסנקציות ל-150 מוסדות. עוד עולה מהדיווח כי ארה"ב הסכימה לשחרר מיידית נכסים איראניים בדרום קוריאה בשווי 7 מיליארד דולר ומכירה של 50 מיליון חביות נפט במהלך 120 יום.

עוד דווח כי מהיום הראשון לאחר החתימה, יבוטלו שלושה צווים מנהליים שפרסם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. כמו כן, יינתן פטור לחברות זרות מסנקציות במקרה שארה"ב שוב תיסוג מהסכם הגרעין. הערוץ האיראני טען כי הסכם הגרעין ייצא לפועל בעוד 4 חודשים ויתקיימו חילופי שבויים בין ארה"ב לאיראן.

גורמים מדיניים בישראל אמרו אמש כי הם מזהים התקרבות של איראן לחתימה על הסכם הגרעין מול המעצמות. "אנו מזהים אצל האיראנים תהליך במסגרתו הם החלו להכין את הציבור", אמרו הגורמים, "גם גורמי ממשל שונים וגם דעת הקהל, לאפשרות של חתימה על ההסכם".

"תהליך זה בא בניגוד לעובדה שאין התקרבות ממשית בעמדות של הצדדים", הוסיפו, "קיים מתח בין שני הווקטורים המנוגדים הללו אך תהליך ההכנה מייצר מומנטום ושיח חיובי יותר לקראת הסכם. ישראל נערכת לתרחישים שונים, המערכת הישראלית עוסקת בזיהוי המגמות והתרחישים, ובביצוע הפעולות המתאימות על מנת להיערך לכך".

מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי
מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי | צילום: רויטרס

עוד אמרו: "אנו לא מעריכים כי קיימת כוונה אמיתית לסגירה פוליטית של התיקים הפתוחים. נקודה זו הינה אחד הפערים המשמעותיים הקיימים בעמדות בין האיראנים למדינות המערב. נושא נוסף הינו הערבויות שהאיראנים מבקשים למקרה ובו בעתיד מי מהחתומים יחליט לצאת מההסכם. לאור הפערים המשמעותיים הקיימים, הערכה כי הצדדים יצטרכו לוותר בשני נושאים אלה על מנת להגיע להסכם".

"ישראל רואה בהסכם הנוכחי הסכם גרוע", סיכמו, "ומדגישה בפני שותפותיה את הסכנה שבחתימה על הסכם זה. האיראנים פועלים בטקטיקה ידועה של דשדוש ומשיכת זמן על מנת להביא וויתורים נוספים".

במקביל, משרד החוץ עדכן הערב כי הוא מאשר שהייתה פנייה בערוצים טכניים-מקצועיים לעומאן על האפשרות שיהיו טיסות שיעברו מעל שטחה.