ברקע המו"מ: איראן העשירה אורניום פי 15 מהמותר לפי ההסכם הקודם

מדו"ח סבא"א עולה כי המשטר בטהרן ממשיך להפר את הסכם הגרעין מ-2015, במקביל לשיחות בווינה. בכיר איראני צייץ בעברית נגד ארה"ב: "הבית הלבן יחוש בקרוב בתבוסה אחרי שלא ניצל את ההזדמנויות הדיפלומטיות שהיו מולו"

טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיראן. לטכנאי הסורי הייתה אזרחות איראנית
טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיראן | צילום: רויטרס

לפי דו"ח שפורסם היום (חמישי) מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, על רקע שיחות הגרעין שמתקיימות בווינה, מאגר האורניום המועשר של איראן עומד על פי 15 מהמותר על פי תקנות ההסכם הישן מ-2015.

בתוך כך, ראש המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח'אני, צייץ היום בחשבון הטוויטר שלו את הדברים הבאים בעברית: "אסטרטגיה של התנגדות פעילה הביסה את מדיניותו של טראמפ לגבי יצירת לחץ מרבי, אשר מתהווה על ידי הממשל האמריקני הנוכחי. אם שיחות וינה לא יובילו לעסקה טובה, אז הבית הלבן יחוש בקרוב בתבוסה אחרי שלא ניצל את ההזדמנויות הדיפלומטיות שהיו מולו".


במקביל, מיכאיל איוואנוביץ' אוליאנוב, הנציג הקבוע של רוסיה לארגונים בינלאומיים בווינה, העיד על סיומן הקרוב של השיחות וציין בחשבון הטוויטר שלו כי "אתמול ציינו 11 חודשים מתחילת השיחות בווינה. זהו מרתון ארוך ומתיש, ועכשיו זה כמעט נגמר".

כזכור, רק בחודש שעבר דיבר שר הביטחון בני גנץ בפני ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב במלון ענבל בירושלים, ואמר כי "גם אם ייחתם הסכם עם איראן, צריך להכין סנקציות למצב שבו איראן תפר את ההסכם". כמו כן, חשף במהלך הפגישה תמונות המוכיחות שאיראן העבירה לוונצואלה ידע לייצור כטב"מים מתקדמים בשטחה. לדבריו, "לפי הנתונים שבידינו, לאחר חתימת הסכם הגרעין הקודם, איראן הגדילה את תקציבי הביטחון שלה ב-50%. התוקפנות של איראן לא משפיעה רק על האזור".