הרצוג לארדואן: "מאמין שהיחסים ייבחנו בכבוד הדדי, יכולים וצריכים לשתף פעולה"

"ברוך הבא לטורקיה", בירך הנשיא הטורקי את הרצוג בתום פגישתם. ארדואן הכריז על הגדלת היחסים הכלכליים בין המדינות, וכן שיתוף פעולה בנושאי בהתעשייה הצבאית, תיירות וטכנולוגיה. הרצוג הוסיף כי "מטרתנו המשותפת היא חיזוק המאחד בין שני העמים"

זמן צפייה: 06:54

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום (רביעי) עם נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, בארמון הנשיאות באנקרה. בתום הפגישה השניים נשאו הצהרות. ארדואן אמר כי "זהו עידן חדש ליחסים בין המדינות". בחדשות 13 נערך משדר מיוחד מירושלים ומאנקרה עם שליחי חדשות 13 לטורקיה, אודי סגל ורביב דרוקר.

"אנחנו מוכנים ליחסים הדדיים, יש לנו היכולת לקדם פרויקטים משותפים בנושאי תיירות, טכנולוגיה, תעשייה צבאית ויחסים בינלאומיים", הוסיף הנשיא הטורקי. "החלפנו בפגישתנו דעות על המתרחש באוקראינה ובמזרח הים התיכון. אני מאמין כי התקופה הקרובה תביא להזדמנויות חדשות לשיתוף פעולה אזורי כמו גם בילטרלי".

Whatsapp Image 2022 03 09 At 1
הנשיאים הרצוג וארדואן בטקס קבלת הפנים | צילום: חיים צח/לע''מ

לאחר מכן, פנה הרצוג לארדואן ואמר לו כי "לצערי היחסים בין מדינותינו עברו תקופת בצורת מסויימת בשנים האחרונות. אני מאמין שהיחסים בין המדינות ייבחנו במעשים שמשקפים רוח של כבוד הדדי ויאפשרו לנו להתמודד טוב יותר עם האתגרים האזוריים והעולמיים המשותפים לכולנו. ישראל וטורקיה יכולות וצריכות לשתף פעולה בתחומים רבים שמשפיעים באופן דרמטי על המרחב הזה שכולנו זוכים לקרוא לו 'בית'".

"עלינו להסכים מראש כי לא על הכול נוכל להסכים, זה טבעם של יחסים עם עבר עשיר כשלנו. אבל את המחלוקות נשאף לפתור בכבוד הדדי ובגילוי לב. מטרתנו המשותפת היא חיזוק המאחד בין שני העמים. שותפות ושכנות טובה בינינו - כאן במזרח התיכון – חשובות לכולנו".

Whatsapp Image 2022 03 09 At 1
הנשיאים הרצוג וארדואן בטקס קבלת הפנים | צילום: חיים צח/לע''מ

"בשבועות האחרונים ראינו שוב כמה רעות הן המלחמות וכמה הסדר העולמי היציב ובניית הגשרים בין מדינות ועמים הכרחיים עבור כולנו", אמר הרצוג בהתייחס למצב במזרח אירופה. "המלחמה באוקראינה היא אסון הומניטרי שמזעזע את העולם כולו. איננו יכולים להישאר אדישים לסבל אנושי שכזה. אני מברך על כל מהלך שיוביל לסיומה של שפיכות הדמים".

הרצוג התקבל תחילה בטקס ממלכתי ולאחר מכן הגיע אל קברו של מוסטפא כמאל אטאטורק, אבי האומה הטורקית, בהיכל הכבוד שבמוזולאום באנקרה. משם המשיך הנשיא לארמון הנשיאות של ארדואן שם התקבל על ידו בטקס מיוחד.

Whatsapp Image 2022 03 09 At 1
טקס קבלת הפנים לנשיא הרצוג בטורקיה | צילום: חיים צח/לע''מ

הביקור הממלכתי האחרון של נשיא מדינת ישראל בטורקיה היה בשנת 2007. בביקור, המתואם עם ראש הממשלה, שר החוץ ומשרדיהם, ידונו המנהיגים בנושאים בילטרליים שונים ובכללם היחסים בין המדינות ובפוטנציאל להגברת שיתופי הפעולה בנושאים שונים בין המדינות ובין העמים.

כזכור, לפני כשבועיים הנשיא הרצוג התייחס לראשונה לביקור בטורקיה, בוועידת ישראל לאקלים של הארץ והאוניברסיטה העברית לנסיעתו המתכוננת לטורקיה, ואמר כי "בחודש הקרוב אני עתיד לבקר בשכנתנו לחופי הים התיכון ואפגש עם מנהיגה - במטרה לרתום אותה לשותפות אזורית בהתמודדות עם משבר האקלים".