הרצוג נגד CNN: "אל תבנו על עובדות כוזבות"

בנאומו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, נשיא המדינה התייחס לתחקיר הרשת האמריקנית על הירי בשירין אבו עאקלה, לפיה כוחות ישראלים הם שירו בה למוות, ואמר: "גם בעבר קרו מקרים בהם הואשמנו והאמת יצאה לאור". במקביל, קצין בצה"ל אמר על התחקיר: "תחקיר זום פלסטיני בכסות CNN איננו קובע עובדות"

זמן צפייה: 02:21

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נאם היום (רביעי) בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בשוויץ, והתייחס בנאומו לתחקיר רשת CNN האמריקנית על הרג עיתונאית אל ג'זירה, שירין אבו עאקלה בג'נין: "גם בעבר קרו מקרים בהם הואשמנו והאמת יצאה לאור, בדיעבד, כשהיו הרבה עובדות כוזבות נגד ישראל. אל תבנו על עובדות כוזבות. לימדו את העובדות, ניתן ללמוד עובדות באופן מדעי. לצערי הפלסטינים סירבו לשתף פעולה" .

לדברי הרצוג: "הפלסטינים לקחו את הגופה, את הקליע, ולכן בלתי ניתן לאמת את אף אחת מהטענות. ישראל הייתה פתוחה ושקופה, והציעה לארצות הברית להצטרף לתהליך החקירה, מכיוון שאנו מייחסים חשיבות גבוהה לחופש הדיבור ולעבודתם של עיתונאים וכלי תקשורת ואנו מכבדים אותם. ייתכנו מספר תרחישים".

Vlrxkk
העיתונאית שירין אבו עאקלה

"זהו כמובן אירוע מצער מאוד. אני כואב אותו, ישראלים רבים כואבים אותו", הוסיף הרצוג, "האירוע קרה במסגרת פעילות של לוחמה בטרור בג'נין, שנבעה לאחר רציחתם של ישראלים רבים כל כך. מה שעשינו, מאחר שאנו מדינה שקופה, שיודעת לקיים חקירה עניינית, ושלטון החוק בה הוא מעל הכל, הצענו לפלסטינים חקירה משותפת אודות הנסיבות של המקרה הטראגי הזה. לצערי, הפלסטינים סירבו".

בתוך כך, קצין בכיר בצה"ל אמר על התחקיר: "תחקיר זום פלסטיני בכסות CNN איננו קובע עובדות. אנו שבים ומציעים לפלסטינים תחקיר משותף בפרשה, אחרת יש להם מה להסתיר".

עיתונאית לבנונית מחזיקה תמונה של שירין אבו עאקלה מול בניין האו''ם בביירות
עיתונאית לבנונית מחזיקה תמונה של שירין אבו עאקלה מול בניין האו''ם בביירות | צילום: רויטרס

כזכור, התחקיר של רשת CNN שפורסם שלשום, שמסתמך בעיקר על עדי ראייה וניתוח של זוויות הצילום בבוקר של ה-11 במאי בג'נין, טוען כי עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה בת ה-51 נהרגה מירי של צה"ל.

אחת מעדות הראייה, שאטה הניישה, אמרה ל-CNN כי אבו אעקלה עמדה עם קבוצת עיתונאים בכניסה למחנה הפליטים ג'נין. למרות שבסרטונים לא ניתן לראות את השנייה שבה נורתה עיתונאית אל-ג'זירה, הניישה, יחד עם עדי ראייה נוספים, טוענת כי הם מאמינים שחיילי צה"ל ירו במכוון לעברם - חרף העובדה שלבשו אפוד עיתונות.

"עמדנו מול כלי רכב צבאיים בין חמש לעשר דקות לפני שזזנו כדי להיות בטוחים שהם ראו אותנו", אמרה הניישה. "הלכנו כקבוצה והם ידעו שאנחנו עיתונאים". בשלב הזה, לטענתה, החל הירי הקטלני שממנו נהרגה אבו אעקלה. "היינו בטוחים שהם רוצים להרוג אותנו".

כמו כן, התחקיר של CNN מציע ראיות חדשות - כולל שני סרטונים מזירת הירי, על פיהם לא היה קרב פעיל, ואף לא חמושים פלסטינים לצידה של אבו עאקלה ברגעים שקדמו למותה. הסרטונים שהגיעו לידי CNN, מאומתים לטענת הרשת בעדויות של שמונה עדי ראייה, מנתח זיהוי פלילי ומומחה בליסטיקה, שמעידים על כך שאבו עאקלה נורתה למוות בתקיפה ממוקדת של כוחות ישראליים.