בתיאום עם בנט: גנץ נפגש בירדן עם המלך עבדאללה

על פי הודעת משרד הביטחון, בפגישה שהייתה מתואמת מראש עם ראש הממשלה בנט, השניים דנו באתגרים הביטחוניים האזוריים לקראת חודש הרמדאן ועל צעדים אזרחיים לשיפור חייהם של הפלסטינים ביהודה ושומרון ובעזה. מלשכת המלך הירדני נמסר כי טרם המפגש בין השניים, גנץ נפגש עם שר הביטחון הירדני

זמן צפייה: 01:03

שר הביטחון בני גנץ נפגש היום (שלישי) עם מלך ירדן עבדאללה השני בארמון המלך ברבת עמון ואיחל לו ולכל תושבי הממלכה רמדאן כרים, לקראת חודש הרמדאן שיחל בימים הקרובים. הפגישה עסקה באתגרים הביטחוניים האזוריים.

על פי הודעת משרד הביטחון, בפגישה העלה גנץ בפני המלך את הצעדים שמתכוונת ישראל לעשות על מנת לשמור על חופש הפולחן בירושלים ובאיו"ש, את חשיבות התיאום הביטחוני בימים אלו וכן דן איתו בצעדים אזרחיים נוספים לטובת שיפור חייהם של הפלסטינים ביהודה ושומרון וברצועת עזה שימומשו תוך עמידה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל.

שר הביטחון בני גנץ נפגש עם מלך ירדן עבדאללה בארמונו
שר הביטחון בני גנץ נפגש עם מלך ירדן עבדאללה בארמונו | צילום: Royal Hashemite Court

שר הביטחון הדגיש בפניו את חשיבות השמירה על היציבות והשקט, ואת הצורך הכולל להילחם בטרור, ובפרט בארגון דאעש, שעומד מאחורי הפיגועים האחרונים בישראל. שר הביטחון הודה למלך על מנהיגותו והשפעתו החיובית על האזור כולו, וכן על נכונותו לחזק את שיתופי הפעולה בין הממלכה לבין ישראל בכלל התחומים, ולהעמיק את השלום בין שתי המדינות.

הפגישה תואמה מבעוד מועד – לקראת הרמדאן, טרם הפיגוע האחרון, ותואמה עם ראש הממשלה נפתלי בנט. השניים קיימו פגישה רחבה בהשתתפות שר החוץ הירדני וראש המודכ"ל הירדני, וכן נועדו בארבע עיניים. לפגישה הצטרפו מהצד הישראלי ראש מטה שר הביטחון מעיין ישראלי, המזכיר הצבאי יקי דולף ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון דרור שלום ורח"ט מזרח תיכון באגף המדיני-ביטחוני שמעון נוה.

לשכתו של מלך ירדן מסרה לפני שעה קלה כי המלך עבדאללה נפגש היום עם שר הביטחון, בני גנץ, ונטען כי פגישה זו התקיימה במסגרת המאמצים והשיחות שמוביל המלך עבדאללה למען מציאת אופק אמיתי להשגת שלום צודק וכולל על בסיס פיתרון שתי המדינות, למען כיבוד הסטטוס-קוו במזרח ירושלים ובמקומות הקדושים ולמען נקיטת הצעדים שיבטיחו את חופש המתפללים בחודש הרמדאן.

עבדאללה מלך ירדן
עבדאללה מלך ירדן | צילום: רויטרס

בנוסף, צויין כי המלך עבדאללה הדגיש במהלך הפגישה שהשמירה על רגיעה כוללת מצריכה כיבוד זכותם של המוסלמים בביצוע הטקסים הדתיים שלהם במסגד אל-אקצא, מצריכה הסרה של כל מכשול שימנע מהם לקיים את התפילות ומצריכה מניעת פרובוקציות שיובילו להסלמה.

עוד הבהיר המלך הירדני בפגישה את החשיבות בהגברת המאמצים לפתיחה מחדש במו"מ רציני ומעשי בין ישראל לפלסטינים בכדי להשיג שלום על בסיס פיתרון שתי המדינות שיבטיח את הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 ובירתה מזרח-ירושלים.

כמו כן, נמסר כי בפגישה זו נכחו גם שר החוץ של ירדן איימן א-צפדי, ראש לשכתו של מלך ירדן ג'עפר חסאן וראש המודיעין הכללי של ירדן אחמד חסני. עוד נטען כי לפני הפגישה בין המלך עבדאללה לשר הביטחון גנץ התקיימה פגישה בין שר הביטחון גנץ לבין שר החוץ של ירדן, איימן א-צפדי, אשר בה הדגיש א-צפדי את הצורך למצוא אופק מדיני אמיתי ואופק כלכלי שיענה על הצרכים הכלכליים ותנאי חיי היומיום של הפלסטינים.