אונסק"ו שוב מגנה את ישראל‎: אישרה החלטה נגד עבודות במזרח י-ם

קרב מדיני נוסף בארגון התרבות, החינוך והמדע של האו"ם: הפלסטינים ינסו להעביר החלטת גינוי לעבודות הישראליות במזרח ירושלים - אם כי בנוסח מרוכך יותר בהשוואה לפעמים הקודמות

שוב: קרב מדיני באונסק"ו (Serge Attal/FLASH90)

שוב החלטה נגד ישראל בארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם: לאחר שבשנה שעברה אישרה ועדת התרבות של אונסק"ו את ההחלטה השנויה במחלוקת שמטילה ספק בזיקת העם היהודי לכותל, הארגון הצביע הערב בעד החלטה נוספת שעלולה לעורר סערה - אך הפעם בגרסה מעט מרוככת. את ההצעה, שהוצגה בוועידת המורשת העולמית, הגישו מדינות ערב בשם הפלסטינים, והיא לא כוללת אזכור של השמות הקדושים בירושלים בשמם הערבי בלבד.

לקריאת המסמך המלא לחצו כאן

ההחלטה החדשה שונתה ביחס להחלטה שאומצה בשנה שעברה, ומתבססת על הנוסח שאומץ בהצבעה האחרונה בוועד המנהל של אונסק"ו, אך ללא אזכור של "אל אקצא", "חראם אל שאריף" או "בוראק פלאזה". בנוסף ההחלטה כן מדגישה את "חשיבות העיר העתיקה בירושלים וחומותיה לשלוש הדתות המונותאיסטיות".

חברון תהפוך לאתר מורשת? (דוברות מועצת הר חברון)
חברון תהפוך לאתר מורשת? (דוברות מועצת הר חברון)

בנוסף, ההצעה "מביעה צער על הכישלון של הרשויות הישראליות הכובושות למנוע את המשך העבודות הלא-חוקיות במזרח ירושלים" וקוראת לישראל להיענות לבקשת הארגון ולמנות נציג קבוע במזרח ירושלים.

בתום מאבק דיפלומטי שנוהל על ידי ישראל, בהצעה הערב תמכו 10 מדינות, 3 התנגדו ו-8 נמנעו. שגריר ישראל ל-OECD המייצג את ישראל באונסק"ו מסר בתגובה כי "יותר מדינות מזדהות עם ישראל שלא מוכנה לסבול שום רדיפה ושום החלטות פוליטיות נגדה ונגד העם היהודי גם אם הן עוברות ריכוך גובר מהצבעה להצבעה". שאמה הכהן הדגיש כי נוסח ההחלטה מרוכך ביחס לשנה שעברה והיא לא הזכירה את הר הבית.

כרמל שאמה הכהן, ארכיון (קובי גדעון, פלאש 90)
כרמל שאמה הכהן, ארכיון (קובי גדעון, פלאש 90)

את תוצאות ההצבעה ניתן לראות כהקדמה לקראת הקרב המשמעותי יותר בנושא רישום מערת המכפלה וחברון כאתר מורשת עולמי פלסטיני. זה צפוי להתקיים ביום שישי הקרוב ועלול לחולל סערה גדולה יותר. 

"לכולם ברור שהקרב האמיתי הפעם הוא על חברון שכן בשונה מירושלים, בעניין חברון מדובר בהצעת החלטה המנסה ליצור מציאות חדשה של מקום שהוא אחד מיסודות מורשת העם היהודי ובלב הסכסוך כיום לאתר מורשת פלסטיני שמעבר לסמליות שבכך יהווה במה נוספת להחלטות נגד ישראל בעתיד בדומה לירושלים בצורת תלונות ובקשות פוליטיות ושקריות לגבי שימור האתר, השימוש בו והריבונות", אמר שאמה הכהן.

"המטרה הראשית שלנו כרגע היא מניעת קונצנזוס על ההחלטה בעניין ירושלים ומניעת רישום חברון בין אם הפלסטינים יאלצו למשוך את הבקשה כתוצאה מלחץ דיפלומטי בינ"ל שניצור עליהם ובין אם ננצח אותם בפעם הראשונה בהיסטוריה בהצבעה באונסק"ו", ציין.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת