שגריר האיחוד האירופי: החששות שלנו לגבי השטחים ידועים לישראל

תגובות זועמות בישראל למסמך הסודי שנחשף בחדשות 13 והוכיח כי האירופים פועלים להרחבת השליטה של הפלסטינים בשטחי C, כאשר יש אפילו מי שהגדיר את ההתנהלות האירופית כ"חתרנות נגד מדינת ישראל". שגריר האיחוד: "עמדתנו התומכת בפתרון שתי המדינות ידועה ומאוד ברורה"

זמן צפייה: 01:47

תגובות זועמות הערב (שלישי) בישראל למסמך הסודי של האיחוד האירופי שפורסם בחדשות 13, אשר מוכיח שהוא פועל להרחבת השליטה של הפלסטינים - ויש אפילו מי שהגדיר את ההתנהלות האירופית שעולה מהמסמך כ"חתרנות נגד מדינת ישראל".

שגריר האיחוד האירופי בישראל אמר היום לחדשות 13: "אנחנו לא מתייחסים למסמכים פנימיים. עמדת האיחוד האירופי התומכת בפתרון שתי המדינות ידועה ומאוד ברורה. זה נכון גם לגבי החששות שלנו לגבי ההתנחלויות בגדה המערבית ולגבי המדיניות שלנו כלפי שטח C. עמדותינו ידועות היטב ובאות לידי בטוי תמיד במגעים שלנו עם הרשויות הישראליות, כולל בשבוע שעבר במהלך הדיאלוג המדיני שהתקיים במשרד החוץ בירושלים".

"התקדמות רבה ביחסי האיחוד האירופי-ישראל הושגה בשנה וחצי האחרונות", הוסיף השגריר, "כולל חתימה על הסכמי שיתוף פעולה חשובים, ביקורים של רמי דרג וחידוש מועצת ההתאגדות, לאחר הפסקה של עשר שנים. אנו מצפים לבנות על ההתפתחות החיובית הזאת בשבועות ובחודשים הבאים. אנו חולקים עם ישראל ערכים של חברה פתוחה ודמוקרטית שמבוססת על שלטון החוק. אנו מכבדים את תוצאות התהליך הדמוקרטי בישראל ומוכנים לעבוד עם הממשלה הבאה, אותה נשפוט על פי מעשיה ולא על סמך דעות קדומות".

התנחלות בגדה המערבית
התנחלות בגדה המערבית | צילום: רויטרס

סביר להניח שגם מעשיה של הממשלה הבאה לא ימצאו חן בעיני האיחוד האירופי, כי כבר היום מתחילה סערה פוליטית סביב המסמך הזה. ח"כ יולי אדלשטיין, יחד עם חברים נוספים בממשלה החדשה, פנה לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת בדרישה לקיים דיון דחוף בנושא המעורבות האירופית בשטחים.

גם ח"כ עמיחי שיקלי שלח מכתב לנציבות האיחוד האירופי, יחד עם שלושים חברי כנסת נוספים, ושם הם דורשים מהאיחוד: "הפסיקו את המעורבות שלכם בבניה הבלתי חוקית בשטחי סי - מדובר בחתרנות נגד מדינת ישראל".

מעבר לתגובות הפוליטיות, יש זעם גדול בישראל גם ברמה המקצועית והדיפלומטית, וביקורת חריפה נמתחה גם מצד גורמים במשרד החוץ. בישראל עדיין מגבשים צעדי תגובה - שכפופים כמובן לאישור הדרג המדיני.

פרופסור ג׳ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor, מסר: "מאז שנות ה-80, האיחוד האירופי פועל להקמת מדינה פלסטינית, ובעשרים שנה האחרונות, הם משתמשים ברשת ארגונים לא ממשלתיים, המהווים קבלני משנה לקידום מטרה זו. המסמך אכן מאשר כיצד אירופה מנצלת מושגים כמו 'חברה אזרחית' ו'זכויות אדם' כדי להזרים מיליוני אירו לקביעת עובדות בשטח, בניגוד לכל ההסכמים. עכשיו שהכל חשוף לציבור, הסיכוי לעימות בין ישראל לאירופה בנושא ההתערבות הזרה והמימון לארגונים רק הולך וגובר".