פתיחת שגרירויות ומיתון רטוריקה: צעדי ארדואן לחידוש יחסים עם ישראל

הנשיא הטורקי כבר התבטא פומבית שייתכן כי מקבילו הישראלי הרצוג יבקר בקרוב במדינה. לפי עיתון טורקי, השלטון באנקרה מעוניין בחידוש היחסים. שחרור התיירים הישראלים היה הצעד הראשון ובהמשך פועלים על פתיחת השגרירויות. רק בסוף התהליך – פגישה בין השניים

Ybbazh
הנשיא ארדואן והנשיא הרצוג | צילום: רויטרס

בתקופה האחרונה ישנם יותר ויותר סימנים להתחממות ביחסים בין ישראל לטורקיה אחרי יותר מעשור של קיפאון בעקבות אירועי משט המרמרה. הבוקר (שלישי) מדווח בעיתון הטורקי "דיילי סבאח" כי הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן הכין תוכנית פעולה לחידוש היחסים עם ישראל.

לפי הדיווח, הצעד הראשון בהפשרת היחסים היה סביב שחרורם של שני התיירים הישראלים, מורדי ונטלי אוקנין. שיחת הטלפון בין ארדואן למקבילו הישראלי יצחק הרצוג שבר את הקרח, כך לפי העיתון הטורקי.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2001222046' autoplay='0' credit='' desc='השיחה בין לפיד למקבילו הטורקי' poster='' kid='1_n2gl0kyw' duration='47']

לפי הדיווח, הצעד הבא הוא מיתון רטוריקה לוחמנית. לארדואן, כך לפי העיתון, חשוב ששתי המדינות ישמרו על שפה מכובדת בהתייחסות אחת כלפי השנייה כדי לפעול למען חידוש היחסים.

לאחר מכן, כך לפי הדיווח, מתוכנן שלב פתיחת השגרירויות מחדש ואף כבר הועברו לכל אחת המדינות שמות השגרירים שיישלחו לכל מדינה. רק בסוף, צפויה פגישה בין שני המנהיגים. לא מצוין אם הכוונה לפגישה בין ארדואן להרצוג או בין ארדואן לראש הממשלה נפתלי בנט, אך ארדואן עצמו אמר לפני כשבועיים כי הנשיא הרצוג עשוי לבקר בקרוב בטורקיה.

בשבוע שעבר נרשם עוד צעד לקראת הפשרת היחסים כששר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו התקשר לשר החוץ יאיר לפיד לשאול לשלומו לאחר שחלה בקורונה. מדובר היה בשיחה הראשונה בין שרי החוץ של המדינות מזה 13 שנה, אז שרת החוץ הייתה ציפי לבני.