10 ימים לביקור ביידן: אלה המחוות שישראל שוקלת לפלסטינים

לחדשות 13 נודע כי בממשל האמריקני דרשו לקראת ביקור הנשיא מחוות ישראליות עבור הפלסטינים. בירושלים בוחנים הצהרה לקדם את הרש"פ לטכנולוגיה סלולרית מתקדמת ונוכחות פלסטינית סמלי במעבר אלנבי. גם ישראל הציגה דרישות | כל הפרטים

זמן צפייה: 01:46

מתכוננים לביקור הנשיאותי: במערכת הביטחון גיבשו בימים האחרונים חבילת צעדי מחווה כלפי הרשות הפלסטינית - לבקשת הממשל האמריקני לקראת ביקור הנשיא ג'ו ביידן בעוד 10 ימים. כך נחשף הערב (ראשון) במהדורה המרכזית של חדשות 13.

בממשל האמריקני מבינים כי המצב הפוליטי לא מאפשר צעדים דרמטיים ובכל זאת הייתה דרישה אמריקנית ברורה – לתת משהו. לאחר דיונים שנערכו בשבועות האחרונים גובשה חבילת מחוות שכוללת שני צעדים מרכזיים.

הראשונה בדמות הצהרה ישראלית שהיא מחויבת לקדם במהירות את הרשות הפלסטינית לטכנולוגיה סלולרית מתקדמת G4, טכנולוגיה סטנדרטית בכל המערב, אך הרשות עוד תקועה מאחור. הצעד השני הוא לאפשר נוכחות פלסטינית סמלית במעבר אלנבי. לדרג המדיני יוצגו בקרוב שלוש חלופות שונות בעניין הזה. זו סוגיה יותר רגישה ויש לה השלכות שמגבירות את המשילות של אבו מאזן ובישראל רוצים לתת לו את המחווה הזאת.

אבו מאזן
הנשיא הפלסטיני אבו מאזן | צילום: רויטרס

היועצת הבכירה של ביידן, ברברה ליף, הבהירה במהלך ביקורה בחודש שעבר כי הם מעוניינים שהצעדים הללו יוכרזו תוך כדי הביקור. המחוות צריכות לעבור כעת את אישורו הסופי של ראש הממשלה יאיר לפיד, שאתמול בנאומו הראשון בתפקיד אמר כי הוא מושיט את היד לשלום גם לפלסטינים.

ישראל מצידה הציגה גם דרישות לצד גיבוש המחוות הללו כמו קבלת הקליע שהרג את העיתונאית שירין אבו עאקלה בג'נין. עוד דרשו בישראל לעצור את הפנייה להאג בנושא מות העיתונאית והגברת פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בשטחי A ו-B.

בימים הקרובים לפיד יכריע בסוגיה הזאת. מלשכתו נמסר כי הנושא בעבודת מטה וטרם התקבלו החלטות. מטעם לשכת שר הביטחון נמסר לנו: "שר הביטחון תומך בצעדים לחיזוק הרשות הפלסטינית ולהחלשת החמאס, ולצד זאת יש לו דרישות גם מהרשות הפלסטינית. הסוגיה תנוהל בפורומים המתאימים".