"אבו מאזן מאוכזב מביידן": המסמך הסודי לקראת ביקור הנשיא

פרסום ראשון: שלושה ימים לפני ביקור ביידן בישראל - מסמך מסווג שגובש על-ידי בכירים במערכת הביטחון מזהיר מפני הייאוש של יו"ר הרשות הפלסטינית. בין השאר נכתב שם: "אבו מאזן חסר כל הישג מדיני. בלי צעדים מידיים, הוא עלול להפסיק את התיאום הביטחוני". בינתיים, בישראל מקיימים דיונים על מחוות נוספות לפלסטינים

זמן צפייה: 04:35

פרסום ראשון: בעוד שלושה ימים ינחת בישראל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, כשבמרכז הביקור סעודיה, אבל - גם קידום היחסים מול הרשות הפלסטינית. בינתיים, הערב (ראשון) נחשף במהדורה המרכזית הערב מסמך מסווג שגובש על-ידי בכירים במערכת הביטחון, שמזהירים מפני הייאוש של אבו מאזן.

המסמך, יצוין, גובש כבר לפני כמה שבועות - עוד לפני חילופי השלטון בישראל - לקראת הביקור, שלפי הערכות נבעו בעיקר מהתנהלות ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. בין היתר, נכתב במסמך כי "ערב ביקורו של הנשיא ביידן במזרח התיכון, אבו מאזן מביט ממרום גילו ורואה שאין בידיו הישגים מדיניים. מדינות ערב בהתפתחות עצמאית משלהם ללא קשר לסוגיה הפלסטינית וכל הציפיות של הרשות הפלסטינית מממשל ביידן (לדוגמה - פתיחת הקונסוליה) נחלו כישלון".

בכיר ביטחוני מוסיף וכותב: "אי-נקיטת צעדים מיידים, לרבות צעדים בעלי נראות מדינית יובילו עד לכדי פגיעה בתיאום הביטחוני מול הרשות". חרף המסמך, נראה כי אם ראש הממשלה יאיר לפיד רוצה לשנות את המדיניות מול הרשות הפלסטינית - דבר שנראה שהוא מתחיל לעשות - הוא יתקשה מאוד לקדם צעדים משמעותיים בקרוב.

בישראל עוד בוחנים את המחוות שיינתנו לפלסטינים לקראת הביקור, אך אין יותר מדי אפשרויות בגלל הסיטואציה הפוליטית הנוכחית, והחלטה בנושא תתקבל סמוך מאוד לביקור. נזכיר כי בשנה האחרונה, מאז מבצע "שומר החומות", בוצעו עשרות צעדים ומחוות מצידו של שר הביטחון בני גנץ ומערכת הביטחון שלא נראו קודם לכן, כגון הגדלת מכסות פועלים ומתן הלוואה לרשות. גם במערכת הביטחון, כך נראה, מבינים: הדברים הללו לא מספקים את אבו מאזן.