תגובות חריפות להחלטה: "אונסק"ו ארגון אנטישמי ומוטה"

במערכת הפוליטית תקפו בחריפות את ההחלטה של אונסק"ו, לפיה מערת המכפלה היא אתר מורשת פלסטיני. הנשיא ריבלין: "גוף שממשיך להפיץ שקרים אנטי-יהודיים"

זעם במערכת הפוליטית בישראל על החלטת אונסק"ו המכירה במערת המכפלה כאתר מורשת פלסטיני: ראש הממשלה נתניהו כינה את ההחלטה "הזויה". לדבריו, "הפעם אונסק"ו קבעו שמערת המכפלה בחברון זה אתר פלסטיני, משמע לא יהודי, ושהאתר בסכנה. לא אתר יהודי?! מי קבור שם - אברהם, יצחק ויעקב. שרה, רבקה ולאה. האבות והאימהות שלנו! והאתר בסכנה? הרי רק במקומות שבהם ישראל נמצאת, כמו חברון, מובטח חופש דת לכולם", אמר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

תקף בחריפות את אונסק''ו. ריבלין
תקף בחריפות את אונסק''ו. ריבלין | צילום: חדשות 2

"במזרח התיכון מפוצצים את המסגדים, הכנסיות, בתי הכנסת, בכל שאר המקומות - במקומות בהם ישראל לא נמצאת", המשיך ראש הממשלה. "אז אנחנו נמשיך לשמור על מערת המכפלה, על חופש דת לכולם, ונמשיך לשמור גם על האמת". עוד הודיע ראש הממשלה כי יקצץ מיליון דולרים נוספים מהכספים שמעבירה ישראל לחברות האו"ם, ויעבירם להקמת "מוזיאון למורשת העם היהודי בקריית ארבע ובחברון" ופרויקטים נוספים בתחום.

גם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מתח על ההחלטה ביקורת קשה ואמר כי "ההחלטה של אונסק"ו מוכיחה שוב כי מדובר בגוף הנחוש להמשיך ולהפיץ שקרים אנטי-יהודיים בעודו דבק בשתיקתו בשעה שהמורשת האזורית נמחקת על ידי קיצוניים ברוטאליים".

שר הביטחון אביגדור ליברמן כינה את ארגון התרבות, המדע והחינוך של האו"ם "אנטישמי, מוטה פוליטית ומביש". לדבריו, ההחלטות של הארגון "הלא רלוונטי" לא יפגעו בזכות של הארץ והוא הביע תקווה כי ארה"ב תחדול מלתקצב את אונסק"ו.

שר החינוך נפתלי בנט הדגיש כי "הקשר היהודי לחברון קיים מזה אלפי שנים" וכי "הנוכחות בחברון הייתה רציפה עד ל-1929 כאשר ערבים טבחו בעשרות יהודים. אף הצבעה לא תשנה את האמיתות הפשוטות הללו". בנט הוסיף כי "מאכזב לראות איך פעם אחר פעם הארגון מכחיש את ההיסטוריה ומעוות את המציאות כדי לשרת את המנסים למחוק את המדינה היהודית".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי "ההחלטה היא עוד כתם על הארגון הבינלאומי ועל כל אחת מהמדינות שהצביעו בעדה. נפעל על מנת שזכותנו על האתרים החשובים האלה תבוא לידי ביטוי וביתר שאת".

תקף בחריפות את אונסק''ו. ריבלין
תקף בחריפות את אונסק''ו. ריבלין | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השר יריב לוין אמר כי בכוונתו להציע כי הממשלה תאשר בישיבתה הקרובה ביום ראשון ביצוע של שורת פעולות במערת המכפלה, לרבות קירוי אזור התפילה היהודי. הוא הוסיף כי "הצבועים ומכחישי ההיסטוריה היושבים במליאת אונסק"ו החליטו למחוק מההיסטוריה הפעם גם את אברהם אבינו. התשובה להחלטה האומללה הזו צריכה להיות במעשים ולא בדיבורים".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה כי ההחלטה התקבלה חרף המאמצים של משרד החוץ בשבועות האחרונים ולמרות ההישג של ההצבעה החשאית, "הרוב האוטומטי הערבי הצליח להעביר את הצעת ההחלטה".

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד: "ההחלטה בזויה ושיקרית. האם בעיני אונסק״ו התנ״ך אינו מורשת? זאת החלטה שנובעת במקרה הטוב מבורות איומה ובמקרה הרע מתוך צביעות ואנטישמיות".

שגריר ישראל ל-OECD ולאונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, נאם במליאת הארגון בתום ההחלטה ותקף אותה בפני הנוכחים. הוא אמר כי מדובר בביזיון, תקף את אבו מאזן שהתייצב מאחוריה ואמר כי הוא תומך בטרור.

החלטה מקוממת נוספת נגד ישראל באונסק''ו
החלטה מקוממת נוספת נגד ישראל באונסק''ו | צילום: רויטרס

החלטה נוספת נגד ישראל: גינוי לעבודות במזרח ירושלים

השבוע אישר הארגון החלטה נוספת מעוררת מחלוקת - גינוי לעבודות של ישראל במזרח ירושלים, אך הפעם בגרסה מעט מרוככת. את ההצעה, שהוצגה בוועידת המורשת העולמית, הגישו מדינות ערב בשם הפלסטינים, והיא לא כוללת אזכור של השמות הקדושים בירושלים בשמם הערבי בלבד.

ההחלטה שונתה ביחס להחלטה שאומצה בשנה שעברה, ומתבססת על הנוסח שאומץ בהצבעה האחרונה בוועד המנהל של אונסק"ו, אך ללא אזכור של "אל אקצא", "חראם אל שאריף" או "בוראק פלאזה". בנוסף ההחלטה כן מדגישה את "חשיבות העיר העתיקה בירושלים וחומותיה לשלוש הדתות המונותאיסטיות".
בנוסף, ההצעה "מביעה צער על הכישלון של הרשויות הישראליות הכובשות למנוע את המשך העבודות הלא-חוקיות במזרח ירושלים" וקוראת לישראל להיענות לבקשת הארגון ולמנות נציג קבוע במזרח ירושלים.