תכנית השלום החדשה של נשיא סין

שגריר סין באו"ם קרא לקהילה הבינלאומית לתמוך ביוזמת השלום החדשה של הנשיא הסיני שי ג'ינפינג, הכוללת 4 נקודות והצעות לפתרון הסכסוך הישראלי - פלסטיני

4 עקרונות, הנשיא שי
4 עקרונות, הנשיא שי | צילום: רויטרס

שגריר סין באו"ם קרא הלילה (שלישי) לקהילה הבינלאומית לתמוך ביוזמת שלום חדשה שהציג הנשיא הסיני שי ג'ינפינג, שמטרתה פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני והקמת מדינה פלסטינית עצמאית. לפי דברי השגריר לו ג'איי, תוכנית ארבע הנקודות תהווה את הבסיס שלפיה סין תפעיל את מאמציה הדיפלומטיים כדי להביא לפתרון מוסכם של הסכסוך ארוך השנים באזור.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לפי הפרטים שנמסרו בהצהרת השגריר במהלך מסיבת עיתונאים, בתכנית ארבעה עקרונות מרכזיים המהווים, לתפיסת הנשיא הסיני, את הבסיס לפתרון מוסכם בין הישראלים לפלסטינים.

הנקודה הראשונה היא "התקדמות לעבר פתרון מוסכם של שתי מדינות", כך לדברי השגריר. הנקודה השנייה מתרכזת בניסיון לשמר את "עקרון הביטחון הכולל, המשותף, ההדדי והבר קיימא בין הצדדים", ובנוסף להביא להפסקה מיידית של כל בנייה נוספת בהתנחלויות.

הנקודה השלישית בתכנית מתייחסת לקהילה הבינלאומית, ומדגישה את הצורך ב"תיאום המאמצים הבינלאומיים" כדי להביא ל"צעדים מקדמי שלום", המחייבים את השתתפות הישראלים והפלסטינים, לצד מעצמות העולם. הנקודה הרביעית ביוזמה מדגישה את חשיבות קידום יוזמות לפיתוח ושיתוף פעולה בין הצדדים.

אבו מאזן בפגישתו בסין
אבו מאזן בפגישתו בסין | צילום: רויטרס

שגריר סין באו"ם, לו ג'איי, הסביר כי הנשיא הסיני שי ג'ינפינג האיץ את מאמציו בנושא לאחר הפגישות האחרונות עם הנשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו.

נתניהו והנשיא שי, מרץ
נתניהו והנשיא שי, מרץ | צילום: רויטרס

לפני כארבעה חודשים ראש הממשלה נתניהו ונשיא סין שי ג'ינפינג נפגשו כחלק מביקור ראש הממשלה במדינה הקומוניסטית לציון 25 שנים ליחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. הסטורית, סין שיחקה תפקיד קטן יחסית בסכסוך הישראלי-פלסטיני, הנשיא שי התייחס במפגש לנושא ואמר שדו-קיום עם הפלסטינים יהיה טוב לשני הצדדים. הנשיא הסיני צוטט כשהוא אומר לנתניהו כי "מזרח תיכון שלו, יצב ומתפתח עולה בקנה אחד עם האינטרסים של כולם, כולל של סין וישראל".