לקראת ביקור ביידן: הרצוג נפגש בירדן עם המלך עבדאללה

בביקור חשאי נפגש נשיא המדינה עם המלך הירדני, שהזמין אותו לארמונו. השניים נפגשו בביקור שתואם עם ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב בעוד כשבועיים בישראל

Whatsapp Image 2022 03 30 At 1
הנשיא הרצוג ומלך ירדן עבדאללה השני | צילום: חיים צח/ לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג קיים השבוע ביקור חשאי בירדן ונפגש עם המלך עבדאללה בארמונו. בהודעה שיצאה בצהריים (רביעי) מלשכת הנשיא נכתב כי הפגישה התקיימה לקראת ביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב-13 ביולי בישראל. הביקור התקיים בתיאום עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ומשרדיהם.

בפגישה, שהתקיימה בהזמנתו של המלך עבדאללה, דנו השניים על סוגיות עומק אסטרטגיות, הן ברמה הבילטרלית והן ברמה האזורית. הביקור התייחס גם להבטחת יציבות היחסים בין המדינות והצורך בדיאלוג עם כל הגורמים באזור.

התנחלות בגדה המערבית
בנייה בהתנחלויות | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, פרסמנו כי לבקשת הממשל האמריקני וכמחווה לקראת ביקור ביידן, נוהל כניסת זרים ליהודה ושומרון יידחה בחודשיים, שבמהלכם ייבחן מחדש. ההחלטה התקבלה לאחר שיח בין שר הביטחון גנץ לבכירים אמריקנים, שהביעו ביקורת חריפה על חלק מסעיפי הנוהל. הודעה רשמית בנושא תועבר בקרוב לבית המשפט.

במהלך השבועות האחרונים, האמריקנים הביעו מורת רוח חריפה מהמהלך - בין היתר בשל הסיבה שהוא תקף לאזרחי ארצות הברית וכן מגביל אנשי אקדמיה שירצו להכנס לשטחים. בישראל, לפי שעה, לא מתחייבים לשנות את הנוהל המחמיר אבל כן דוחים אותו כצעד ראשון וכדי לא להביך את הממשל האמריקני.

First Anniversary Of The January 6, 2021 Attack On The Capitol By Supporters Of Former President Donald Trump, In Washington
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יגיע לביקור בישראל ב-13 ביולי. מיד לאחר מכן ייצא הנשיא האמריקני לסעודיה, ושם הוא יבקר ב-15 וב-16 ביולי וייפגש עם המלך סלמאן ועם בנו - יורש העצר, מוחמד בן סלמאן. הנשיא יתחיל את מסעו למזרח התיכון בישראל, ויבקר גם בגדה המערבית על מנת "להתייעץ עם הרשות הפלסטינית ולחזור על תמיכתו החזקה בפתרון שתי מדינות, עם אמצעים שווים של ביטחון, חופש והזדמנויות לעם הפלסטיני".

בהודעה שפורסמה מהבית הלבן, נמסר כי ביידן יבקר במזרח התיכון "כדי לחזק את מחויבותה של ארצות הברית לביטחון ולשגשוגה של ישראל". ביידן ישתתף בפסגת מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, בה ישתתפו גם מנהיגים מטעם מצרים, עיראק וירדן.