שגריר ישראל באמירויות זומן לשיחה, לפיד: "לא נקבל קריאות תמיכה באלימות"

ברקע המהומות בהר הבית, שר החוץ שוחח על מזכיר המדינה האמריקני והאשים את "הקיצונים המוסלמים שמפיצים ידיעות כזב ומלבים את האש והאלימות במקום להביא לרגיעה". במקביל, שוחח בלינקן עם שר החוץ הירדני: "לשים סוף למעגל האלימות והרטוריקה המסלימה"

זמן צפייה: 01:42

שר החוץ יאיר לפיד שוחח היום (שלישי) עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן על המתיחות המדינית-בטחונית, ברקע האירועים האחרונים בהר הבית. במהלך השיחה, הדגיש לפיד את "המאמץ הישראלי מול התפרעויות של מאות קיצונים מוסלמים על הר הבית ועל פערי המידע וידיעות הכזב שמופצות בידי קיצונים, שמלבים את האש והאלימות במקום להביא לרגיעה".

עוד אמר לפיד כי "ישראל לא תהיה מוכנה לקבל קריאות תמיכה באלימות". במקביל, שגריר ישראל באיחוד האמירויות זומן לשיחת מחאה בעקבות המהומות בירושלים.

מזכיר המדינה האמריקני בלינקן שוחח היום גם עם שר החוץ הירדני, ברקע הביקרות החריפה שהשמיעו אתמול הירדנים על פעולות כוחות הביטחון הישראלים בהר הבית: "על הירדנים והישראלים לפעול כדי לשים סוף למעגל האלימות והרטוריקה המסלימה שמגבירה את המתיחות". במקביל, שגריר ישראל באיחוד האמירויות זומן לשיחת מחאה בעקבות המהומות בהר הבית.

מהומות בהר הבית
מהומות בהר הבית, ארכיון | צילום: רויטרס

עוד בשיחה הדגיש בלינקן לשר החוץ הירדני יש חשיבות רבה לשמירה על הסטטוס קוו בהר הבית, ואת התפקיד החשוב של ירדן בשמירה על המקומות הקדושים בירושלים. "ארה"ב מחוייבת ליציבות האזורית ולתמיכה בפתרון שתי המדינות בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני", הוסיף בלינקן.

כזכור, ראש ממשלת ירדן בישאר אל-חסונה ביקר אמש בחריפות את ההתנהלות הישראלית בהר הבית. את הדברים אמר אל-חסונה בישיבת פרלמנט שהתקיימה הבוקר ובה אמר בין היתר: "אני מצדיע לכל פלסטיני וכל עובד של הווקף בירושלים שמיידה אבנים נגד הציונים בהגנה נגד הכיבוש הישראלי".

עוד קודם לכן הודיע שר החוץ איימן א-ספדי כי ממלא מקום השגריר הישראלי בירדן יזומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ הירדני ותימסר לו איגרת מחאה ברקע האירועים האחרונים בהר הבית. לפי הדיווח בסוכנות הידיעות הירדנית "פטרה", א-ספדי אמר כי "לא ניתן לדלג מעל הסוגיה הפלסטינית כדי להשיג שלום צודק וכולל. ההגנה על המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות נמצאת בסדר העדיפויות של ירדן והמלך עבדאללה נוקט בכל האמצעים כדי לשמור עליהם".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

בתגובה, ראש הממשלה נפתלי בנט אמר אמש כי "בשבוע האחרון מתנהל נגדנו מסע הסתה פרוע בהכוונת חמאס. הנה האמת: ישראל עושה הכל כדי שכולם כתמיד יוכלו לחגוג את החגים בבטחה - יהודים, מוסלמים ונוצרים. אנחנו מצפים מכולם שלא להצטרף לשקרים ובטח לא לעודד אלימות כנגד יהודים. מדינת ישראל תמשיך לשמור על בירתנו ירושלים פתוחה לכל".

בתוך כך, במערכת הביטחון הישראלית מוטרדים מהאמירות מצד ירדנים, כאשר מערכת הביטחון אמונה על חלק ניכר מערוצי התקשורת בין שתי המדינות. נכון לעכשיו, שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות נשמר, ואין כוונה לירדנים לשבור את הכלים. לצד זאת, במערכת הביטחון בוחנים תגובה. כמו כן, במערכת הביטחון מבינים כי האירועים לא מאחורינו וכי נותרו כמה ימים מתוחים.

מזכיר המדינה האמריקני שוחח טלפונית עם שר החוץ הירדני, ברקע הביקורת החריפה מצד הירדנים על פעולות כוחות הביטחון בהר הבית. במהלך השיחה, הדגיש בלינקן את השמירה על הסטטוס קוו.