לקראת ביקור נשיאותי: לוח הזמנים של ביידן בישראל

הנשיא האמריקני ינחת כאן בשבוע הבא, וביום הראשון לביקור הוא יסייר בבסיס פלמחים עם שר הביטחון גנץ ויקבל סקירה ביטחונית. למחרת יפגש הנשיא עם רה"מ לפיד, ותערך פסגה דרך "זום" בהשתתפות ביידן, לפיד וראשי המדינות של הודו ואיחוד האמירויות. גורם ישראלי בכיר מוסיף כי כי הסיכוי שגורם ישראלי יצטרף לביידן בסעודיה לא גבוה

זמן צפייה: 01:25

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ינחת בישראל בשבוע הבא, והערב (חמישי) פרסמנו במהדורה המרכזית את לוח הזמנים של הביקור הנשיאותי, כאשר הצוותים האמריקנים כבר עושים את דרכם לישראל ברכבת אווירית, ואת הציוד שילווה את פמלייתו של הנשיא כבר אפשר לראות בנתב"ג.

ביום הראשון לביקור, יום רביעי הבא, יערך טקס קבלת הפנים בנתב"ג, שאמור להיות מצוצמם יחסית, ורשימת המוזמנים עדיין לא נסגרה סופית. משם ימשיך הנשיא ביידן לבסיס פלמחים יחד עם שר הביטחון בני גנץ, ושם הוא ישהה 40 דקות, יערוך סיור ויקבל סקירה ביטחונית. באותו יום הוא צפוי לבקר גם ב"יד ושם".

למחרת, ביום חמישי, הנשיא ביידן יפגש עם ראש הממשלה יאיר לפיד, ולאחר מכן ימסרו השניים הצהרות לתקשורת. בהמשך תערך פסגה דרך אפליקציית "זום" בהשתתפות ביידן, לפיד וראשי המדינות של הודו ואיחוד האמירויות. בהמשך יגיע הנשיא ביידן לטקס בבית הנשיא, ובשעות הערב הוא יגיע לאירועי פתיחת המכביה.

ביום שישי יגיע ביידן לרשות הפלסטינית, כאשר הסיור שתוכנן במזרח ירושלים נמצא כרגע בסימן שאלה. באשר לאפשרות שגורם ישראלי יצטרף לנסיעה של הנשיא ביידן לערב הסעודית, בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי הסיכויים לא גבוהים, אך הרושם הוא שאפשרות כזאת אכן נמצאת על הפרק ונבחנת.

Whatsapp Image 2022 03 02 At 0
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בתחילת השבוע פורסם בחדשות 13 כי במערכת הביטחון גיבשו בימים האחרונים חבילת צעדי מחווה כלפי הרשות הפלסטינית - לבקשת הממשל האמריקני לקראת ביקור הנשיא ביידן. בממשל האמריקני מבינים כי המצב הפוליטי לא מאפשר צעדים דרמטיים ובכל זאת הייתה דרישה אמריקנית ברורה – לתת משהו. לאחר דיונים שנערכו בשבועות האחרונים גובשה חבילת מחוות שכוללת שני צעדים מרכזיים.

הצעד הראשון כולל הצהרה ישראלית שהיא מחויבת לקדם במהירות את הרשות הפלסטינית לטכנולוגיה סלולרית מתקדמת G4, טכנולוגיה סטנדרטית בכל המערב, אך הרשות עוד תקועה מאחור. הצעד השני הוא לאפשר נוכחות פלסטינית סמלית במעבר אלנבי. לדרג המדיני יוצגו בקרוב שלוש חלופות שונות בעניין הזה. זו סוגיה יותר רגישה ויש לה השלכות שמגבירות את המשילות של אבו מאזן ובישראל רוצים לתת לו את המחווה הזאת.

היום פורסם כי בטקס החגיגי שייערך בשבוע הבא בבית הנשיא בירושלים, נשיא המדינה יצחק הרצוג יעניק לנשיא ביידן את "עיטור הנשיא". עיטור הנשיא מוענק למי שתרם תרומה יוצאת דופן לישראל או לאנושות בכישרונם, בשירותם או בדרך אחרת. זהו העיטור הראשון שהרצוג מודיע שיעניק מאז נכנס לתפקידו בדיוק לפני שנה.