ה"אייר פורס 1" בדרך: הנשיא ביידן ינחת היום בישראל

אחרי חודשים ארוכים של תיאום, דחיות ושינויים – נשיא ארצות הברית מגיע לביקור מדיני ראשון בישראל מאז החל את כהונתו, שייפתח בקבלת פנים בנתב"ג. עד להמראתו לסעודיה ביום שישי צפויים שיבושי תנועה וחסימות בצירים שונים באזור המרכז, בצירים המובילים לירושלים וברחבי הבירה • כל הפרטים

זמן צפייה: 05:51

אחרי חודשים ארוכים של תיאום, דחיות ושינויים – היום (רביעי) ינחת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לביקור מדיני ראשון בישראל מאז החל את כהונתו. קצת אחרי שלוש אחר הצהריים יגעו גלגלי ה"אייר פורס 1" במסלול הנחיתה בנמל התעופה בן גוריון, והנשיא האמריקני יפתח את ביקורו החגיגי בקבלת פנים על ידי ראש הממשלה יאיר לפיד, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט ונשיא המדינה יצחק הרצוג.

משם ימשיך הנשיא ביידן לתצוגה במתחם שדה התעופה של תותח הלייזר החדש נגד רקטות ושל מערכת כיפת ברזל, ובהמשך ייקח אותו מסוק ה"מארין 1" בטיסה לירושלים, כאשר התחנה הראשונה שלו בבירת ישראל תהיה מוזיאון יד ושם. משם ימשיך הנשיא ביידן בנסיעה למלון המלך דוד וילון בסוויטה הנשיאותית, מקום הלינה הקבוע של הנשיאים בביקוריהם בישראל.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נואם
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נואם | צילום: רויטרס

היום השני לביקור יחל בפגישה בארבע עיניים ובהצהרות עם ראש הממשלה לפיד, ולאחר מכן תיערך שיחת ועידה של ביידן ולפיד עם מנהיגי הודו ואיחוד האמירויות. לפנות ערב ייערך טקס בבית הנשיא, בו יקבל ביידן את עיטור הנשיא מידיו של הרצוג. ביום שישי יסייר ביידן ברשות הפלסטינית, ייפגש עם יו"ר הרשות אבו מאזן, וייתכן שגם יערוך ביקור במזרח ירושלים. בצהרי יום שישי ימריא הנשיא לסעודיה.

מעל 16 אלף שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים יפעלו במהלך ביקור הנשיא, והם יתפרסו בשטח על מנת לאבטח, לשמור על הסדר הציבורי ולהכווין את התנועה. המבצע הלאומי שנקרא "מגן כחול 3" כולל את היערכות המשטרה במרחב נתב"ג, ירושלים והצירים הראשיים המובילים לבירה. בנוסף לפריסת הכוחות בשטח, יפעלו מרכזי שליטה ומוקדי משטרה על מנת להבטיח פיקוד ושליטה אפקטיביים לאורך כל המבצע.

מפת החסימות במהלך ביקור הנשיא ביידן בישראל
מפת החסימות במהלך ביקור הנשיא ביידן בישראל

במהלך ימי הביקור צפויים שיבושי תנועה וחסימות בצירים שונים באזור המרכז, בצירים המובילים לירושלים וברחבי הבירה. החל מהשעה 15:30 היום, כביש 1 צפוי להיסגר לתנועה ממחלף שפירים ועד למחלף סחרוב בשני הכיוונים, וכן יחסמו לתנועה היציאות לכביש 1 בשני הכיוונים ממחלף שפירים, מחלף לוד, מחלף ענבה, מחלף לטרון, מחלף שער הגיא, מחלף שורש, מחלף הראל ומחלף מוצא.

גם רשות שדות התעופה ונתב"ג נערכים להגעתו של הנשיא ביידן, וכל הטיסות הבינלאומיות היוצאות מטרמינל 1 יועברו לטרמינל 3. טיסות הפנים יצאו ללא שינוי מטרמינל 1, שייסגר שוב לטיסות בינלאומיות בחצות הלילה שבין חמישי לשישי. החל מאתמול ועד יום שישי אחר הצהריים יצאו מטרמינל 3 גם הנוחתים בטיסות הפנים. הפעילות הבינאלומית תוחזר לטרמינל 1 החל מהשעה 1:00 בלילה שבין שבת לראשון.

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן וראש הממשלה, יאיר לפיד
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן וראש הממשלה, יאיר לפיד | צילום: רויטרס, אבי אוחיון / לע''מ

אמש במהדורה המרכזית פורסם כי במהלך הפגישה של ראש הממשלה לפיד עם הנשיא ביידן יחתמו השניים על "הצהרת ירושלים", שלמעשה תעגן את שיתופי הפעולה הביטחוניים בין ישראל לבין ארצות הברית. בין היתר יעוגן בכתב חופש הפעולה הישראלי מול האיום האיראני.