הנשיא ביידן בסעודיה: בדרך לשיתוף פעולה ערבי-אמריקאי נגד איראן

נשיא ארצות הברית סיים את ביקורו בישראל והמריא לתחנה הבאה, לקראת הפסגה שתתקיים בינו לבין מנהיגים ערבים. בישראל ביקשו מביידן לכרוך תמיכה אמריקנית בסעודיה בהתקרבות מול ישראל, וכאן נושאים עיניים כדי לראות האם שם יהיו צעדים משמעותיים יותר - לאחר שביקורו בישראל הסתיים ללא בשורה דרמטית

זמן צפייה: 01:22

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן סיים היום (שישי) את ביקורו בישראל, ובשעות אחר הצהריים הוא המריא במטוס ה"אייר פורס 1" מנמל התעופה בן גוריון ונחת בתחנה הבאה שלו - סעודיה. בישראל עוקבים אחר הביקור הזה בחשש מסוים - מתוך הבנה שיש הרבה מוקשים בין הצדדים, ושהצלחה של הביקור תלויה מאוד ביכולת של ביידן למחול על כבודו ולהפגין כבוד כלפי המארח מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי.

לאחר הפגישה עם בן סלמאן אמר הנשיא ביידן כי פתיחת השמיים הסעודים למטוסים אזרחיים היא סיפור גדול, כולל עבור ישראל, והוסיף כי יורש העצר הסעודי אמר לו שהוא אישית לא היה מאחורי הרצח של העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'אשוקג'י, וכל מי שהיה מעורב נענש.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: סוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה

בישראל ביקשו מהנשיא ביידן לכרוך תמיכה אמריקנית בסעודיה בהתקרבות סעודית מול ישראל, וכאן נושאים עיניים לביקור שלו בסעודיה כדי לראות האם שם יהיו צעדים משמעותיים יותר, לאחר שביקורו בישראל הסתיים ללא בשורה דרמטית. בירושלים מקווים לראות צעדי נורמליזציה נוספים כבר בקרוב, ובכיר ישראלי אמר לחדשות 13 בתום ביקור ביידן בישראל כי "המחלוקות בינינו לבין האמריקנים בסוגיה האיראנית נותרו בעינם".

בעולם הערבי מגדירים את הפסגה שתתקיים מחר בסעודיה בין מנהיגים ערבים לנשיא ביידן כ"נורמליזציה תמורת ברית אחידה נגד איראן". למרות המים הצוננים ששופכים בפומבי שותפיו של ביידן לוועידה, מתחת לפני השטח יש ציפיה להסכמה על שיתוף פעולה ערבי-אמריקני-ישראלי נגד ההתפשטות האיראנית במזרח התיכון.

בתוך כך, הרמטכ"ל אביב כוכבי ייצא ביום שני לביקור במדינה ערבית במזרח התיכון, שעמה החלו ישראל וצה"ל לנהל קשרים רשמיים ושיתופי פעולה באחרונה. שמה של המדינה יותר לפרסום לאחר נחיתת הרמטכ"ל.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

מיד לאחר המראתו של ביידן לסעודיה, ראש הממשלה יאיר לפיד נשא דברים בנתב"ג ואמר: "אני רוצה להודות לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן שכרגע המריא, על ביקור שריגש מדינה שלמה, על המחויבות שלו לעוצמתה הצבאית והמדינית של ישראל, אני מאחל לו הצלחה בפסגה בג'דה".

הנשיא ביידן נפרד מרה''מ לפיד בנתב''ג לפני המראתו לסעודיה
הנשיא ביידן נפרד מרה''מ לפיד בנתב''ג לפני המראתו לסעודיה | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

"אנחנו קמים הבוקר לבשורה משמחת", הוסיף ראש הממשלה, "רשות התעופה הסעודית הודיעה על פתיחת המרחב האווירי לחברות תעופה ישראליות, זה צעד רשמי ראשון של נורמליזציה מול ערב הסעודית. ההחלטה תאפשר לחברות התעופה הישראליות לטוס במסלול ישיר לאסיה ולאוסטרליה, זה חיסכון עצום בדלק, בזמן, בעלויות, וזה חיסכון שיגיע באופן ישיר לכיסם של אזרחי ישראל ויוזיל את כרטיסי הטיסה".

.רה''מ יאיר לפיד בנתב''ג אחרי המראת ביידן לסעודיה
רה''מ יאיר לפיד בנתב''ג אחרי המראת ביידן לסעודיה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אני מברך את ההנהגה הסעודית על פתיחת המרחב האווירי", סיכם לפיד, "זה צעד ראשון, אנחנו נמשיך לעבוד על זה בזהירות המתבקשת, למען הכלכלה הישראלית, הביטחון הישראלי ואזרחי ישראל. להחלטה הזו קדמה חתימה על הצהרת ירושלים, והעמקת המחויבות האמריקאית לביטחון ישראל, למאבק בגרעין האיראני, להעמקה של הנורמליזציה, ולתהליכים של הסכמי אברהם ופסגת הנגב. יש לביקור עוד הישגים, שייקח עוד שנים עד שאפשר יהיה לדבר עליהם".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לפני המראתו מנתב''ג לסעודיה
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לפני המראתו מנתב''ג לסעודיה | צילום: רויטרס