הרצוג העניק לביידן את עיטור הנשיא: "ביכולתנו ליצור מזרח תיכון מתחדש"

לאחר החתימה על "הצהרת ירושלים" ומסיבת העיתונאים המשותפת עם רה"מ לפיד, נשיא ארצות הברית הגיע לבית הנשיא בירושלים, שם הוא נפגש עם ראש האופוזיציה נתניהו - והנשיא הרצוג העניק לו את עיטור הנשיא. במהלך הטקס התעוררה מבוכה כשהזמרת יובל דיין סירבה ללחוץ את ידו של ביידן: "דאגתי להודיע כמה פעמים שאני שומרת נגיעה"

זמן צפייה: 04:24

היום השני לביקור הנשיאותי: לאחר החתימה על "הצהרת ירושלים" ומסיבת העיתונאים המשותפת עם ראש הממשלה יאיר לפיד, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיע הערב (חמישי) לבית הנשיא בירושלים, שם הוא נפגש עם הנשיא יצחק הרצוג שהעניק לו את עיטור הנשיא.

הרצוג וביידן בביקור המדיני הראשון של נשיא ארה''ב בישראל
הנשיא הרצוג והנשיא ביידן בבית הנשיא | צילום: חיים צח / לע״מ

הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הנשיא
הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הנשיא | צילום: חיים צח / לע''מ

"אדוני הנשיא, אתה הנשיא ה-15 ברציפות שמשפחתי זכתה לעבוד עמו ב-80 השנים האחרונות", פתח הרצוג את הצהרתו, "פרנקלין רוזוולט היה הראשון, ואני גאה לארח אותך כאן בלב ירושלים. כפי שאמרתי אתמול, מדובר בביקור בין משפחה וחברים טובים. היית שותף נאמן לישראל לאורך חייך, וההגנה שלך על ישראל עמדה במבחן הזמן".

"מסע השלום שלך כאן במזרח התיכון מגיעה בתקופה של אתגר", הוסיף הרצוג, "אנחנו מתמודדים עם תוצאות מגפת הקורונה, עם מלחמה באוקראינה, והכוכב שלנו מאבד זמן. הקשר בינינו מעולם לא היה יותר קריטי. מאז הקמתה, מדינת ישראל הייתה דמוקרטיה חיונית. אנו חברה מגוונת מכל העדות והאמונות. אנו גאים שנמצאים איתנו היום נציגים מכל מדינות ערב עמם חתמנו על הסכמי שלום".

הרצוג וביידן בביקור המדיני הראשון של נשיא ארה''ב בישראל
הנשיא הרצוג והנשיא ביידן בבית הנשיא | צילום: חיים צח / לע״מ

"מדינה חזקה ובטוחה היא חיונית לביטחון העם היהודי", המשיך הנשיא, "ועכשיו יש לנו הזדמנות, הודות לתמיכת ממשלך ולהסכמי אברהם, לעבור לשלב הבא. יחד אפשר ליצור לא רק מזרח תיכון חדש, אלא מתחדש. תחת מנהיגותך נוכל לשנות את האזור ממקור של מתח עולמי למקור של אינטגרציה ויציבות עולמית".

לסיכום אמר הרצוג: "כפי שאחנו מאוחדים לעודד שלום ושיתוף פעולה במזרח התיכון, אנו גם מאוחדים בהתנגדותנו לטרור האיראני, אשר שאיפותיה ליכולת גרעינית היא האיום הגדול ביותר לישראל ולעולם. אנחנו יודעים שארה"ב מחויבת לביטחון ישראל, כפי שהדגשת לאורך הביקור הזה. אני מכבד את עמדת ממשלך נגד אנטישמיות בכל מקום. תודה שאתם עומדים לצידנו. תודה על הביקור הזה, שהוא חשוב מאוד לעם ישראל".

הרצוג וביידן בביקור המדיני הראשון של נשיא ארה''ב בישראל
הרצוג וביידן בביקור המדיני הראשון של נשיא ארה''ב בישראל | צילום: חיים צח / לע״מ

הנשיא ביידן אמר: "הנשיא, נפלא להיות איתך שוב וכבוד לי להיות עם כל כך הרבה אנשים מוכרים פה. אם מישהו צריך להבין את ההתלהבות שלי, זה אתה. אני מכיר הרבה מכם שנים, ואתם יודעים שאהבתי לישראל מוטבעת עמוק. גודלתי כנוצרי, אבי נוצרי אדוק, ואני כבר 50 שנה בממשלה הפדרלית בניסיון לבנות שיתוף פעולה. מעולם לא היה לנו קהל כזה לפני ולא היו כל כך הרבה אנשים שמייצגים כל כך הרבה מדינות".

"כשאני רואה את ישראל משגשגת ואת החזון של האבות מתממש, בשבילי זה כמו נס", הוסיף ביידן, "אנו בכנסיה הקתולית שרים מזמור שמבוסס על תהילים, ואומר 'שתעלה על כנפי נשרים עד שנפגש שוב, שהאל יחזיק אותך בכף ידו'. בכל פעם שאני מגיע לפה אני מרגיש שה' מחזיק אותנו בכף ידו, כי אנו מתחזקים ולא נחלשים. בשבילי זה כמו נס".

הרצוג וביידן בביקור המדיני הראשון של נשיא ארה''ב בישראל
הנשיא הרצוג והנשיא ביידן בבית הנשיא | צילום: חיים צח / לע״מ

"כשאני מביט על הישראלים הגאים כאן בקהל", המשיך הנשיא האמריקני, "זו מדינה שהפריחה את השממה, אני רואה אנשים שהם יותר בטוחים, ויש להם קשרים יותר טובים עם שכניהם, וזו אומה שלא תהיה לעולם לבדה כי כל עוד ארה"ב קיימת – אתם אף פעם לא תהיו לבד. יש עוד הרבה עבודה לעשות, לכן המחויבות של ארה"ב לבטחון ישראל היא מבוססת".

"המחויבות הזאת לא נוגעת אליי או לנשיא אמריקני אחר", הוסיף ביידן, "אלא נובעת מקשר ארוך טווח בין עמנו, וזאת האחריות שלנו כמנהיגים לוודא שהקשר הזה רק יגדל מול כל אתגר שיגיע בעתיד. כמנהיג אני יכול להגיד שההכרה כחבר ישראל והעיטור הזה הוא אחד הרגעים הגדולים בקריירה שלי, ואני אומר זאת מעומק לבי".

הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הנשיא
הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הנשיא | צילום: אבישג שאר-ישוב / לע''מ

"אדוני הנשיא", סיכם ביידן, "אני יודע שאנו חולקים שורשים איריים ביחד ואני מקווה שתסלח לי אם אני מצטט משורר אירי שאמר 'תקווה שגל הצדק יעלה ותקווה והיסטוריה יגורו בכפיפות אחת'. אני מאוד מאמין שזה יכול לקרות. ישראל וארה"ב שתיהן בנויות על תקווה. אני מאמין שיחד נוכל להיות נאמנים לעקרונות שלנו ולהביא שוב לתקווה והיסטוריה יחד. כפי ששמעתם, אמי פעם אמרה, 'ג'ואי, תהיה בשקט ותן לבן אדם לעשות את עבודתו'. אז תודה".

דברי הנשיא ביידן בספר האורחים בבית הנשיא בירושלים
דברי הנשיא ביידן בספר האורחים בבית הנשיא בירושלים

בספר האורחים בבית הנשיא כתב ביידן: "בוז'י ידידי, תודה על כל מה שאתה ומשפחתך עשיתם למען העמקת הקשר האיתן בין שתי מדינותינו הגדולות. משורשינו האירים המשותפים לאהבתנו המשותפת לישראל, אני מאוחדים בלב וברוח. מי ייתן וידידותנו תימשך ותמשיך לצמוח! זה הקטע האירי בכל הסיפור, כפי שסבי פינגן נהג לומר. אלוהים יברך אותך".

רן דנקר ויובל דיין בבית הנשיא
רן דנקר ויובל דיין בבית הנשיא

עם תום המופע של הזמרים רן דנקר ויובל דיין בבית הנשיא נרשמה מבוכה קטנה, כאשר דיין סירבה ללחוץ את ידו של נשיא ארצות הברית מאחר שהיא שומרת נגיעה. לאחר מכן היא מסרה בתגובה: "אני כל כך מתרגשת מהמעמד ומהזכות שניתנה לי, בשבוע האחרון במהלך ההכנות לטקס דאגתי להודיע מספר פעמים לכל מי שרק אפשר מטעם בית הנשיא שאני שומרת נגיעה. לא היתה לי חלילה כל כוונה לפגוע אלא אך ורק לייצג את המדינה שלנו בכבוד ולהשאר נאמנה לערכים שלי כבחורה דתייה. תודה על כל התגובות המרגשות, והמון אהבה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1407222200' autoplay='0' credit='' desc='יובל דיין: "דאגתי להודיע כמה פעמים שאני שומרת נגיעה"' poster='' kid='1_dsy0rohp' duration='']

רן דנקר אמר לחדשות 13 בתגובה: "צריך לכבד איש איש על בחירותיו. עושים מזה הרבה יותר ממה שזה וכולם לקחו את זה בטוב ובאהבה. שכל אחד יעשה מה שטוב לו".

נתניהו וביידן בביקור של נשיא ארה''ב בישראל
הנשיא ביידן ונתניהו בבית הנשיא

מוקדם יותר נפגש ביידן בבית הנשיא עם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שאמר בתום הפגישה: "הייתה לי עכשיו פגישה חמה ומצוינת עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הודיתי לו על הידידות העמוקה האישית בינינו, ומעל הכל גם על המחויבות האיתנה שלו למדינת ישראל. הודיתי לו גם על השלמת המשימה של תוספת התקציב לכיפת ברזל שביקשתי ממנו".

"אנחנו ידידים כ-40 שנה", הוסיף נתניהו, "אבל כדי להבטיח את 40 השנים הבאות אנחנו חייבים לטפל באיום האיראני. אנחנו צריכים דבר אחד - לא די בסנקציות כלכליות, ואפילו לא בהתארגנות הגנתית מול איראן, אלא יש צורך באופציה התקפית צבאית מול איראן. הוא מכיר את עמדתי לפיה הסכם הגרעין גרוע, ואם איראן לא תורתע צריך להפעיל את האופציה הצבאית. זו המחויבות שלי ואני מאוד מקווה שזו גם העמדה האמריקנית".

נתניהו וביידן בביקור של נשיא ארה''ב בישראל
הנשיא ביידן ונתניהו בבית הנשיא

"הייתה פגישה מאוד טובה ומאוד ידידותית", סיכם ראש האופוזיציה, "גם העלינו כמה זכרונות אבל בעיקר דיברנו על הנושא האיראני ועל המצב העולמי. כל המערך העולמי העיקרי שעומד בפני ארצות הברית, עומד במובן מסוים גם בפני מדינת ישראל".

Whatsapp Image 2022 07 14 At 1
רה''מ לפיד והנשיא ביידן בהצהרה המשותפת | צילום: רויטרס

ב"הצהרת ירושלים" שנחתמה מוקדם יותר היום ישנה רמיזה שארה"ב תרתום את כל משאביה הלאומיים לעצירת תוכנית הגרעין האיראנית, כפי שפורסם אמש בחדשות 13. במעמד החתימה אמר רה"מ לפיד: "הדרך היחידה לעצור את איראן היא להניח על השולחן איום צבאי אמין. במדינת ישראל, הרגליים מתפללות בכל יום. שום דבר בחיינו אינו מובן מאליו. העובדה שאני עומד כאן היום, לא קרתה מעצמה. למדנו את הלקח אדוני הנשיא".

"מונחת לפנינו אלטרנטיבה, כאן במזרח התיכון", הוסיף ראש הממשלה, "היא הולכת וגדלה - הולכת וצוברת כוח. אנחנו יוצרים ברית של מדינות מתונות, שמאמינות בשלום, שמאמינות שלילדינו מגיעה הזדמנות לחיות חיים טובים יותר. בשנה האחרונה היתה לי הזכות לפתוח שגרירויות ונציגויות באיחוד האמירויות, בבחריין ובמרוקו, לבקר את נשיא מצרים א-סיסי בארמונו בקהיר ואת מלך ירדן בארמונו בעמאן".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים | צילום: רויטרס

הנשיא ביידן אמר בהצהרה עם לפיד: "אני גאה לחזור לכאן לבירת ישראל. היה תענוג להיפגש איתך ולהכיר אותך טוב יותר. אני חוזר לכאן בפעם העשירית, הפעם כנשיא ארה"ב. לא אשכח את מה שאמרה לי גולדה מאיר, שבועות לפני מלחמת יום כיפור, והיא ראתה שאני מודאג. היא הסתכלה עליי ואמרה: "אל תיראה כל כך מודאג. לישראל יש נשק סודי. אין לנו לאן ללכת. אני לעולם לא אשכח את מה שהיא אמרה. האיומים היו אז והם כאן גם היום".

ביידן הוסיף: "היום דיברנו על המחויבות האמריקנית שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני. אני אומר לכל העולם: הדיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר ונמשיך לעבוד עם ישראל על האיום האיראני גם בדמות איום הטרור דרך שלוחותיה בהן חיזבאללה. משיך לפתח את הסכמי אברהם משום שזה פיתח את ישראל למקומות נוספים בעולם. סיימנו כעת את הוועידה המשותפת עם איחוד האמירויות והודו כדי להעמיק את היחסים הכלכליים ולהתמודד עם אתגרים גלובליים כמו מזון וטכנולוגיה".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר החתימה על הצהרת ירושלים
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר החתימה על הצהרת ירושלים | צילום: רויטרס

מוקדם יותר התכנס המפגש הווירטואלי I2U2, בו השתתפו רה"מ לפיד והנשיא ביידן יחד עם נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. רה"מ לפיד אמר: "כל מדינה וכל שותפה מביאה את החוזקות של עצמה, כך שהביחד גדול מסך חלקיו. זוהי רק ההתחלה".