תם הביקור החגיגי: הנשיא ביידן נחת בסעודיה

נשיא ארצות הברית סיים את ביקורו בישראל, שנמשך שלושה ימים וכלל גם ביקור ברשות הפלסטינית, ואחר הצהריים הוא המריא במטוס ה"אייר פורס 1" מנמל התעופה בן גוריון ליעד הבא. רה"מ לפיד: "פתיחת השמיים של סעודיה - צעד ראשון לנורמליזציה"

זמן צפייה: 02:07

תם הביקור החגיגי: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן סיים את ביקורו בישראל, שנמשך שלושה ימים, ואחר הצהריים (שישי) הוא המריא במטוס ה"אייר פורס 1" מנמל התעופה בן גוריון ונחת בתחנה הבאה שלו - סעודיה.

ה''אייר פורס 1'' בנתב''ג רגע לפני המראתו לסעודיה
ה''אייר פורס 1'' בנתב''ג רגע לפני המראתו לסעודיה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לפני המראתו מנתב''ג לסעודיה
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לפני המראתו מנתב''ג לסעודיה | צילום: רויטרס

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: סוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה

מיד לאחר המראתו של ביידן לסעודיה, ראש הממשלה יאיר לפיד נשא דברים בנתב"ג ואמר: "אני רוצה להודות לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן שכרגע המריא, על ביקור שריגש מדינה שלמה, על המחויבות שלו לעוצמתה הצבאית והמדינית של ישראל, אני מאחל לו הצלחה בפסגה בג'דה".

הנשיא ביידן נפרד מרה''מ לפיד בנתב''ג לפני המראתו לסעודיה
הנשיא ביידן נפרד מרה''מ לפיד בנתב''ג לפני המראתו לסעודיה | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

"אנחנו קמים הבוקר לבשורה משמחת", הוסיף ראש הממשלה, "רשות התעופה הסעודית הודיעה על פתיחת המרחב האווירי לחברות תעופה ישראליות, זה צעד רשמי ראשון של נורמליזציה מול ערב הסעודית. ההחלטה תאפשר לחברות התעופה הישראליות לטוס במסלול ישיר לאסיה ולאוסטרליה, זה חיסכון עצום בדלק, בזמן, בעלויות, וזה חיסכון שיגיע באופן ישיר לכיסם של אזרחי ישראל ויוזיל את כרטיסי הטיסה".

.רה''מ יאיר לפיד בנתב''ג אחרי המראת ביידן לסעודיה
רה''מ יאיר לפיד בנתב''ג אחרי המראת ביידן לסעודיה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אני מברך את ההנהגה הסעודית על פתיחת המרחב האווירי", סיכם לפיד, "זה צעד ראשון, אנחנו נמשיך לעבוד על זה בזהירות המתבקשת, למען הכלכלה הישראלית, הביטחון הישראלי ואזרחי ישראל. להחלטה הזו קדמה חתימה על הצהרת ירושלים, והעמקת המחויבות האמריקאית לביטחון ישראל, למאבק בגרעין האיראני, להעמקה של הנורמליזציה, ולתהליכים של הסכמי אברהם ופסגת הנגב. יש לביקור עוד הישגים, שייקח עוד שנים עד שאפשר יהיה לדבר עליהם".

לאחר המראתו של הנשיא ביידן צייץ שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס בחשבון הטוויטר שלו: "ראש הממשלה יאיר לפיד, הנשיא יצחר הרצוג, תודה לכם על שהפכתם את ביקורו הראשון של ג'ו ביידן בישראל כנשיא להצלחה גדולה, שבת שלום".

הנשיא ביידן נפרד מהנשיא הרצוג בנתב''ג לפני המראתו לסעודיה
הנשיא ביידן נפרד מהנשיא הרצוג בנתב''ג לפני המראתו לסעודיה | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

את היום החל הנשיא ביידן בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים, שם הודיע על סיוע של 100 מיליון דולר לבתי החולים במזרח העיר. משם הוא המשיך לרשות הפלסטינית, שם נפגש בבית לחם עם יו"ר הרשות אבו מאזן. השניים נפגשו בארבע עיניים בפגישה שהתארכה מעבר למצופה, ולאחר מכן קיימו הצהרות משותפות. בהמשך הגיע הנשיא ביידן לביקור בכנסיית המולד בבית לחם.

ביידן ואבו מאזן בבית לחם
ביידן ואבו מאזן בבית לחם | צילום: רויטרס

בהצהרה המשותפת עם אבו מאזן אמר הנשיא ביידן: "בזמן שאני עומד כאן, המחויבות שלי לפתרון שתי המדינות לא השתנתה. זו הדרך הטובה ביותר להשיג ביטחון ודמוקרטיה לפלסטינים כמו גם לישראלים. לעם הפלסטיני מגיעה מדינה. שתי מדינות לשני עמים, אשר חיות אחד לצד השנייה".

"לשני העמים מגיעות חירות וכבוד", הוסיף ביידן, "גם אם זה לא הזמן הנכון למו"מ, ארה"ב תפעל לקרב בין ישראל לרשות הפלסטינית. בזמן שישראל מתקרבת לעמי האזור, זו הזדמנות להתניע את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים". הנשיא ביידן התייחס גם למות העיתונאית שירין אבו עאקלה בג'נין והביע צער על מותה. ביידן גם אישר את הפרסום בחדשות 13 על הכוונה לקדם את הפלסטינים לטכנולוגיית 4G סלולרית מתקדמת.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ויו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ויו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם | צילום: רויטרס

"זו הייתה הזדמנות טובה לדון בחיזוק היחסים בין שתי המדינות ולעדכון מה ארה"ב יכולה לתרום להגיע לשלום ולהרגעת הרוחות", אמר אבו מאזן בפתח ההצהרה המשותפת. "הדגשתי את חשיבות יישום העקרונות של תהליך השלום ופתרון שתי המדינות בגבולות 67'".

לאחר מכן אמר: "האם לא הגיע הזמן שהכיבוש יגיע לסופו? הגיע הזמן שהוא יסתיים ושעמנו יזכה לחיים טובים. זה יתאפשר אם ישראל תסיים את הכיבוש על אדמתנו. אנו מצפים לפתיחת קונסוליה אמריקנית במזרח ירושלים והסרת ארגון אש"ף מרשימת הטרור האמריקנית".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לפני המראתו מנתב''ג לסעודיה
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לפני המראתו מנתב''ג לסעודיה | צילום: רויטרס

.נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לפני המראתו מנתב''ג לסעודיה
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לפני המראתו מנתב''ג לסעודיה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90