רגע לפני שימריא לסעודיה: ברשות הפלסטינית מתכוננים לביקור ביידן

לאחר הפגנות מחאה שנערכו ברמאללה ושלטי מחאה שיקבלו את פניו בבית לחם, נשיא ארצות הברית יפגש עם אבו מאזן. לפני כן צפויות חסימת רחובות מרכזיים בירושלים - אך גם כשהשיירה הנשיאותית תצא לנתב"ג כביש 1 לא ייחסם • כל הפרטים על היום השלישי לביקור הנשיאותי

זמן צפייה: 01:14

לקראת היום השלישי לביקור הנשיאותי: לפני יציאתו לסעודיה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יפגש מחר (שישי) עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אך הוא לא צפוי להתקבל שם באותה חמימות בה הוא התקבל בישראל.

לפלסטינים יש סיבות לכעוס על הנשיא האמריקני. הם לא קיבלו את האיזכורים לדברים שהם רצו להשיג מביקור של נשיא אמריקני, ולמרות שהם אמורים להיות מעודדים מכך שהנשיא ביידן החליף את דונלד טראמפ - הם לא מספיק מעודדים.

ביידן ואבו מאזן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן, יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: פלאש 90, רויטרס

ברמאללה נערכות היום הפגנות, וגם מחר יקבלו את פניו של הנשיא ביידן שלטי מחאה בבית לחם. מה שיותר מדאיג את הפלסטינים זו הנורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה שמגיעים מבחינתם על חשבונם. בסופו של דבר, הפלסטינים קיבלו חבילת הקלות, וגם תקציבים יזרמו בזכות חידוש הקשר עם ארצות הברית.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1407222144' autoplay='0' credit='' desc='תחזית הפקקים ליום שישי' poster='' kid='1_op1ohve0' duration='']

גם ביום השלישי לביקורו של ביידן בישראל צפויים שיבושי תנועה בירושלים, ולפני שהנשיא האמריקני יגיע לבית לחם ייסגרו לתנועה הרחובות הסובבים את מלון המלך דוד והרחובות המובילים לבית החולים בהר הזיתים, שבו ייבקר ביידן.

גם שדרות בר-לב ייחסמו לתנועה עד הצהריים, ומהשעה 12:00 ייחסמו הרחובות חטיבת ירושלים ודרך חברון בשני הכיוונים, בזמן שפמליית הנשיא תעשה את דרכה עד למעבר רחל, בדרך לבית לחם. מיד לאחר מכן תתחיל שיירת המכוניות בנסיעתה לנמל התעופה בן גוריון, והפעם, בניגוד לתחזיות – כביש 1 לא ייחסם לתנועה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, נשיא המדינה יצחק הרצוג ורה''מ יאיר לפיד בטקס פתיחת המכביה באצטדיון טדי
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, נשיא המדינה יצחק הרצוג ורה''מ יאיר לפיד בטקס פתיחת המכביה באצטדיון טדי | צילום: חיים צח / לע''מ

הערב השתתף הנשיא ביידן בטקס הפתיחה של המכביה ה-21 שנערך באצטדיון טדי, יחד עם ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא המדינה יצחק הרצוג. הטקס, שנתן את האות לפתיחת התחרות בה משתתפים ספורטאים יהודים מכל רחבי העולם, החל במבוכה בעקבות הפסקת חשמל באצטדיון.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, נשיא המדינה יצחק הרצוג ורה''מ יאיר לפיד בטקס פתיחת המכביה באצטדיון טדי
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, נשיא המדינה יצחק הרצוג ורה''מ יאיר לפיד בטקס פתיחת המכביה באצטדיון טדי | צילום: קובי גדעון / לע''מ

מוקדם יותר היום נועד ביידן עם הנשיא הרצוג, והשניים נשאו הצהרה משותפת. "כשאני מביט על הישראלים הגאים כאן בקהל", אמר הנשיא ביידן, "זו מדינה שהפריחה את השממה, אני רואה אנשים שהם יותר בטוחים, ויש להם קשרים יותר טובים עם שכניהם, וזו אומה שלא תהיה לעולם לבדה כי כל עוד ארה"ב קיימת – אתם אף פעם לא תהיו לבד. יש עוד הרבה עבודה לעשות, לכן המחויבות של ארה"ב לבטחון ישראל היא מבוססת".

"המחויבות הזאת לא נוגעת אליי או לנשיא אמריקני אחר", הוסיף ביידן, "אלא נובעת מקשר ארוך טווח בין עמנו, וזאת האחריות שלנו כמנהיגים לוודא שהקשר הזה רק יגדל מול כל אתגר שיגיע בעתיד. כמנהיג אני יכול להגיד שההכרה כחבר ישראל והעיטור הזה הוא אחד הרגעים הגדולים בקריירה שלי, ואני אומר זאת מעומק לבי".

הרצוג וביידן בביקור המדיני הראשון של נשיא ארה''ב בישראל
הנשיא הרצוג והנשיא ביידן בבית הנשיא | צילום: חיים צח / לע״מ

"מסע השלום שלך כאן במזרח התיכון מגיעה בתקופה של אתגר", אמר הנשיא הרצוג, "אנחנו מתמודדים עם תוצאות מגפת הקורונה, עם מלחמה באוקראינה, והכוכב שלנו מאבד זמן. הקשר בינינו מעולם לא היה יותר קריטי. מאז הקמתה, מדינת ישראל הייתה דמוקרטיה חיונית. אנו חברה מגוונת מכל העדות והאמונות. אנו גאים שנמצאים איתנו היום נציגים מכל מדינות ערב עמם חתמנו על הסכמי שלום".

"מדינה חזקה ובטוחה היא חיונית לביטחון העם היהודי", הוסיף הרצוג, "ועכשיו יש לנו הזדמנות, הודות לתמיכת ממשלך ולהסכמי אברהם, לעבור לשלב הבא. יחד אפשר ליצור לא רק מזרח תיכון חדש, אלא מתחדש. תחת מנהיגותך נוכל לשנות את האזור ממקור של מתח עולמי למקור של אינטגרציה ויציבות עולמית".

לסיכום אמר הרצוג: "כפי שאחנו מאוחדים לעודד שלום ושיתוף פעולה במזרח התיכון, אנו גם מאוחדים בהתנגדותנו לטרור האיראני, אשר שאיפותיה ליכולת גרעינית היא האיום הגדול ביותר לישראל ולעולם. אנחנו יודעים שארה"ב מחויבת לביטחון ישראל, כפי שהדגשת לאורך הביקור הזה. אני מכבד את עמדת ממשלך נגד אנטישמיות בכל מקום. תודה שאתם עומדים לצידנו. תודה על הביקור הזה, שהוא חשוב מאוד לעם ישראל".

Whatsapp Image 2022 07 14 At 1
רה''מ לפיד והנשיא ביידן בהצהרה המשותפת | צילום: רויטרס

ב"הצהרת ירושלים" שנחתמה מוקדם יותר היום ישנה רמיזה שארה"ב תרתום את כל משאביה הלאומיים לעצירת תוכנית הגרעין האיראנית, כפי שפורסם אמש בחדשות 13. במעמד החתימה אמר רה"מ לפיד: "הדרך היחידה לעצור את איראן היא להניח על השולחן איום צבאי אמין. במדינת ישראל, הרגליים מתפללות בכל יום. שום דבר בחיינו אינו מובן מאליו. העובדה שאני עומד כאן היום, לא קרתה מעצמה. למדנו את הלקח אדוני הנשיא".

"מונחת לפנינו אלטרנטיבה, כאן במזרח התיכון", הוסיף ראש הממשלה, "היא הולכת וגדלה - הולכת וצוברת כוח. אנחנו יוצרים ברית של מדינות מתונות, שמאמינות בשלום, שמאמינות שלילדינו מגיעה הזדמנות לחיות חיים טובים יותר. בשנה האחרונה היתה לי הזכות לפתוח שגרירויות ונציגויות באיחוד האמירויות, בבחריין ובמרוקו, לבקר את נשיא מצרים א-סיסי בארמונו בקהיר ואת מלך ירדן בארמונו בעמאן".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים | צילום: רויטרס

הנשיא ביידן אמר בהצהרה עם לפיד: "אני גאה לחזור לכאן לבירת ישראל. היה תענוג להיפגש איתך ולהכיר אותך טוב יותר. אני חוזר לכאן בפעם העשירית, הפעם כנשיא ארה"ב. לא אשכח את מה שאמרה לי גולדה מאיר, שבועות לפני מלחמת יום כיפור, והיא ראתה שאני מודאג. היא הסתכלה עליי ואמרה: "אל תיראה כל כך מודאג. לישראל יש נשק סודי. אין לנו לאן ללכת. אני לעולם לא אשכח את מה שהיא אמרה. האיומים היו אז והם כאן גם היום".

ביידן הוסיף: "היום דיברנו על המחויבות האמריקנית שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני. אני אומר לכל העולם: הדיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר ונמשיך לעבוד עם ישראל על האיום האיראני גם בדמות איום הטרור דרך שלוחותיה בהן חיזבאללה. משיך לפתח את הסכמי אברהם משום שזה פיתח את ישראל למקומות נוספים בעולם. סיימנו כעת את הוועידה המשותפת עם איחוד האמירויות והודו כדי להעמיק את היחסים הכלכליים ולהתמודד עם אתגרים גלובליים כמו מזון וטכנולוגיה".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר החתימה על הצהרת ירושלים
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר החתימה על הצהרת ירושלים | צילום: רויטרס

מוקדם יותר התכנס המפגש הווירטואלי I2U2, בו השתתפו רה"מ לפיד והנשיא ביידן יחד עם נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. רה"מ לפיד אמר: "כל מדינה וכל שותפה מביאה את החוזקות של עצמה, כך שהביחד גדול מסך חלקיו. זוהי רק ההתחלה".