בנט בביקורו בבחריין: "הזדמנות גדולה מאוד"

ראש הממשלה התקבל בקבלת פנים חגיגית בארמונו של בן חליפה, והשניים נועדו בארבע עיניים לפני פגישת העבודה לצד הפמליות. בנט בירך את יורש העצר: "אני מגיע מישראל עם רצון טוב - נוכל לעשות דברים נהדרים יחד"

זמן צפייה: 01:33

ביקורו ההיסטורי של רה"מ בבחריין: ראש הממשלה נפתלי בנט נועד היום (שלישי) עם יורש העצר וראש ממשלת בחריין, סלמאן בן חאמד אל-ח'ליפה, בארמונו. הוא התקבל במקום על ידי משמר הכבוד בטקס קבלת פנים רשמי, על רקע המנון התקווה וההמנון הבחרייני - לצד דגלי שתי המדינות.

יורש העצר וראש ממשלת בחריין, סלמאן בן חאמד אל-ח'ליפה, אמר בפתח פגישתו עם בנט כי "כל העמים האחראיים צריכים לעשות מאמץ על מנת להשיג שלום. לא שהייתה בינינו מלחמה אי פעם, אבל היחסים בין המדינות שלנו לא היו תקניים. אני חושב שאם נראה מזרח תיכון רחב יותר, חופשי מסכסוכים, המבוסס על עקרונות של כבוד הדדי, הבנה ואחריות משותפת כלפי ביטחון - עלינו לעשות עוד כדי להכיר זה את זה טוב יותר, ולבסס את הסכמי אברהם שהם הישג היסטורי חשוב כל כך".

ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב לדברים: "אני מגיע מישראל עם רוח של רצון טוב, שיתוף פעולה של עמידה יחד מול אתגרים משותפים. אני חושב שמטרתנו בביקור הזה היא להפוך את השלום הזה, משלום בין ממשלות לשלום בין אנשים - להמיר אותו ממשהו טקסי לדבר בעל תוכן. שוחחנו על ההזדמנויות לחזק את הגשר בינינו, ואני באמת אוהב את השם 'הסכמי אברהם'. אני חושב שבטיפוח היחסים האלה בתחומי הייטק, סחר, חקלאות, טכנולוגיה, ותחומים רבים נוספים - נוכל לעשות דברים נהדרים יחד".

ראש הממשלה ויורש העצר נפגשו תחילה בארבע עיניים, ולאחר מכן נפגשו לצורכי עבודה בהשתתפות הפמליות. כזכור, מוקדם יותר היום נפגש בנט גם עם מפקד הצי החמישי של ארצות הברית בבחריין, תת-אדמירל בראד קופר, במסגרת ביקורו הרשמי במדינה.

בנט בביקורו בבחריין | צילום: חיים צח/ לע''מ

בנט בירך על שיתופי הפעולה בין צה"ל לצבא האמריקני, שלדבריו תורמים לביטחון של שתי המדינות. ראש הממשלה מסר במפגש כי הצי החמישי של ארצות הברית מהווה גורם משמעותי בשמירה על היציבות באזור, מול האיומים הביטחוניים השונים. בנוסף אמר כי הוא מצפה שהעבודה המשותפת בין מדינות האזור לבין ארצות הברית תוסיף ותתהדק.

בנט בביקור ההיסטורי בבחריין | צילום: חיים צח/ לע''מ

במקביל, נפגש היום בנט עם שרי החוץ, התעשייה והתחבורה של בחריין, ובירך אותם על הסכם המחקר והפיתוח שנחתם אתמול בין שתי המדינות. השרים דנו בהעמקת שיתופי הפעולה עם ישראל וברעיונות שונים בתחומי החדשנות, הכלכלה והטכנולוגיה. בנוסף, הצדדים שוחחו על הדרכים למיצוי היתרונות הגיאוגרפיים בין המדינות, בין השאר לצורך תנועת סחורות בין אסיה לאירופה.

בנוסף, דנו השרים ובנט בהזדמנויות עבור יזמים כלכליים ובעלי עסקים, יהודים ומוסלמים. מבנט נמסר: "תודה על קבלת פנים חמה ונדיבה כל-כך. זהו ביקור רשמי ראשון של ראש ממשלה ישראלי בבחריין, אך הוא אינו רק ביקור סמלי. מטרתי בביקור הזה היא ליצוק תוכן לתוך הסכמי אברהם בסחר, בקשרים בין-אישיים ובכל ההיבטים. אני מצפה מאוד להמשך היום הזה".

בנט בביקורו בבחריין | צילום: חיים צח/ לע''מ

שר החוץ של בחריין, ד"ר עבד אל-לטיף בן ראשד אל-זיאני, אמר: "תודה לך ראש הממשלה, אנו שמחים מאוד ומצפים לדיונים פורים ותוצאות נהדרות מהפגישות שמתוכננות היום עם הוד מלכותו, המלך, ועם הוד מעלתו, יורש העצר. אתה נמצא כאן בין חברים".

בנט בביקור ההיסטורי בבחריין | צילום: חיים צח/ לע''מ

כזכור, אתמול חתמו שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן, ושר התעשייה, המסחר והתיירות זאיד בן ראשד אל-זיאני מבחריין, על הסכם שבמסגרתו רשות החדשנות תעודד מחקר ופיתוח מוצרים טכנולוגיים משותפים בין גופים בישראל ובבחריין. הוחלט ליישם את ההסכם בתוכנית פיילוטים משותפת בתחומי אקלים, ייצור מתקדם, ומסחר אלקטרוני, לטובת שיתופי פעולה עסקיים וטכנולוגיים.

מוקדם יותר הבוקר, ראש הממשלה נפגש עם ראשי הקהילה היהודית בבחריין, במסגרת ביקורו הרשמי במדינה, והעניק להם שופר לבית הכנסת. בפגישה השתתפו שגריר ישראל בבחריין איתן נאה, נשיא הקהילה היהודית אברהם (אייב) נונו, חברת הנהלת הקהילה היהודית ולשעבר שגרירת בחריין בארצות הברית, הודא נונו – לצד בכירים נוספים.

בנט בביקורו בבחריין | צילום: חיים צח/ לע''מ

ראש הממשלה הודה לחברי הקהילה על קבלת הפנים, וציין כי הם מהווים נדבך מרכזי במימוש הסכמי השלום בין המדינות. בנוסף, מסר כי הקהילה זוכה להערכה רבה מטעם הנהגת בחריין, תוך שהיא משמשת מודל לשיתוף פעולה בין יהודים למוסלמים במזרח התיכון בכלל, ובבחריין בפרט.

לדבריו, "אני שמח מאוד להיות כאן. לא יכולתי לחשוב על דרך טובה יותר לפתוח את הביקור מאשר לראות את המשפחה שלי כאן, הקהילה היהודית. באתי מישראל עם רצון טוב וידידות חמה בין שני העמים, ואני בטוח שאתם תוכלו להיות גשר יוצא מן הכלל בין המדינות. אני מצפה ליום מוצלח שבו נחזק את הסכמי אברהם ואת היחסים בין העמים".