בנט במסר לאיראן: "אין לנו מותרות לאפשר להם נשק גרעיני"

בנאומו הראשון באו"ם הבהיר רה"מ כי איראן ושלוחותיה ממשיכות לעסוק בטרור והתחייב למנוע מטהרן נשק גרעיני. לפני כן הציע לנציגי המדינות לאמץ את המודל הישראלי מול הקורונה

זמן צפייה: 06:44

ראש הממשלה נפתלי בנט נאם היום (שני) בפני העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, בפעם הראשונה מזה 12 שנים שראש ממשלה ישראלי שאינו בנימין נתניהו דיבר בכינוס השנתי של הארגון. בנט נחת אתמול בארה"ב, ולפני הנאום פגש הבוקר את שר החוץ של בחריין ושר בכיר מאיחוד האמירויות.

"ישראל היא מגדלור בלב ים סוער", פתח ראש הממשלה את נאומו. "אנו אומה עתיקת יומין. חזרנו למולדתנו הקדומה, במשך יותר מדי זמן, ישראל הוגדרה על ידי מלחמות עם שכנינו. אבל זו איננה מהותה של מדינת ישראל".

"הישראלים לא מתעוררים בבוקר במחשבה על הסכסוך", המשיך בנט. "הישראלים רוצים לחיות חיים טובים. משמעות הדבר היא שמפעם לפעם, יתכן שנידרש לעזוב את משרותינו, להיפרד ממשפחותינו ולמהר לשדה הקרב כדי להגן על מדינתנו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

כוכבי ביקר את הלוחמים הפצועים: "פעלו תוך הפגנת אומץ ותעוזה"

תושב הצפון בן 15 מואשם ברצח – בגלל סכסוך על נערה

אחרי יותר מ-3 שבועות: קבינט הקורונה יתכנס ביום ראשון הבא

ראש הממשלה בנט בנאומו באו''ם
ראש הממשלה בנט בנאומו באו''ם | צילום: אבי אוחיון /לע''מ

על המשבר הפוליטי אמר ראש הממשלה כי "היום אנו נוהגים זה בזה בהגינות ונושאים מסר: דברים יכולים להתנהל אחרת. אפשר לא להסכים. זה בסדר, למעשה זה חיוני, שאנשים שונים יחשבו אחרת. כיוון שוויכוח בריא הוא עיקרון בסיסי במסורת היהודית. הוכחנו שאפילו בעידן הרשתות החברתיות, אפשר להתווכח בלי לשנוא".

"יש שתי מגיפות שמסכנות את מרקם החברה ברגע זה - מגפת הקורונה ומגפת הקיטוב הפוליטי", הוסיף בנט, "היינו הראשונים ללמוד שהחיסונים דועכים. באותו זמן ממשלתי החליטה לספק את המנה השלישית של החיסון, הבוסטר, לציבור הישראלי. עמדנו מול בחירה בין לגרור את ישראל לסבב סגרים נוסף, גרימת נזק נוסף לכלכלה ולחברה שלנו או להתמקד בחיסונים. היינו החלוצים במתן מנת הדחף. לאחר חודשיים, אני יכול לדווח שהיא עובדת".

ראש הממשלה בנט בנאומו באו''ם
ראש הממשלה בנט בנאומו באו''ם | צילום: אבי אוחיון /לע''מ

בנט הציע למנהיגי העולם ללמוד מישראל על התמודדות עם משבר הקורונה, וציין שלושה כללים לפיהם יש לפעול: הראשון, שהמדינה צריכה להישאר פתוחה - בעיקר מבחינת הכלכלה והחינוך; השני, חיסונים וכמה שיותר מוקדם; והכלל השלישי הוא להסתגל ולפעול במהירות - ניסוי וטעיה, התגברות על בירוקרטיה ולזנוח מה שלא עובד.

בהמשך נאומו שלח רה"מ מסר לאיראן: "יש את אלה בעולם שנדמה כי הם רואים את חתירתה של איראן לנשק גרעיני כמציאות בלתי נמנעת, או שפשוט נמאס להם לשמוע על זה. לישראל אין את המותרות הזו. אנחנו לא נתעייף. אנחנו לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".

בנט טרם המראתו לעצרת הכללית של האו''ם בניו יורק
בנט טרם המראתו לעצרת הכללית של האו''ם בניו יורק | צילום: אבי אוחיון/ לע''מ

"ישראל, פשוטו כמשמעו, מוקפת על ידי חזבאללה, מיליציות שיעיות, הג'יהאד האסלאמי וחמאס. מה משותף לכולם? כולם רוצים להשמיד את המדינה שלי והם כולם נתמכים על ידי איראן", הוסיף בנט, "מטרתה הגדולה של איראן ברורה לחלוטין לכל מי שעיניו פקוחות: איראן חותרת לשלוט באזור והיא חותרת לעשות זאת תחת מטריה גרעינית".

את נשיא איראן אבראהים ראיסי תקף בנט באופן אישי, ואמר עליו כי הוא היה חלק מארבעה אנשים שהרכיבו את  "ועדת מוות" שהורתה על רצח המוני של 5,000 פעילים פוליטיים. "הם נתלו על מנופים. ראיסי גם פיקח על רצח של ילדים איראנים. הכינוי שלו הוא "התליין מטהראן" כיוון שזה בדיוק מה שהוא עשה – טבח בעמו שלו. אחת העדות לטבח הזה אמרה בעדותה שכשראיסי היה מסיים סבב של רציחות הוא היה עורך מסיבה, לוקח לכיסו את כספם של אלה שהוא הרגע הרג ואז היה יושב לאכול עוגות שמנת".

נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי | צילום: רויטרס

במהלך פגישתו עם שרים מאיחוד האמירויות ובחריין מוקדם יותר אמר בנט כי ישראל שואפת להדק ולחזק את היחסים עם מדינותיהם בכל התחומים, והוסיף כי הוא "מקווה שמדינות נוספות באזור יצטרפו למעגל השלום".

טרם המראתו לעצרת האו"ם, אמר בנט: "אנחנו לא מגדירים את עצמנו לפי אחרים, לא לפי איראן ולא לפי הפלסטינים, ובכלל - אני מציע למנהיגים שלהם לעסוק באנשים שלהם, בשיפור המצב שלהם, ולהפסיק באובססיה הזאת למדינת ישראל".  כמו כן, התייחס ראש הממשלה לאישור על ידי הקונגרס של הסיוע האמריקני בסך מיליארד דולר עבור חימוש מערכת כיפת ברזל: "בזמן האחרון היו כמה רגעים חשובים, בראשם הניצחון הגורף בהצבעה בבית הנבחרים האמריקני. ראינו שברגע האמת נציגי העם האמריקאי תומכים תמיכה גורפת בישראל, 420 מול 9, באותה הצבעה על החימוש מחדש של כיפת ברזל".