הפטור מוויזה תקוע: בכירים בשגרירות האמריקנית מנסים לקדם את החוק

לא רק חוק המטרו נותר תקוע בעקבות התפזרות הכנסת, ובליכוד מסרבים להעביר גם את החוקים בעניין הפטור מוויזות לארצות הברית, על אף ניסיונות והתערבות גם של גורמים אמריקנים והשגריר תום ניידס. בסביבתה של שרת הפנים איילת שקד זועמים, וטוענים שזה יתקע לגמרי את כל האפשרות לפטור

זמן צפייה: 01:27

לא רק חוק המטרו נותר תקוע בעקבות התפזרות הכנסת, גם החוקים בעניין הפטור מוויזות לארצות הברית תקועים הבוקר (שלישי) בגלל התנגדות הליכוד, על אף ניסיונות והתערבות גם של גורמים אמריקנים והשגריר תום ניידס.

בליכוד מסרבים לקדם את החוקים, אשר בלעדיהם ישראל לא עומדת בתנאי הסף של האמריקנים. בישראל קיוו שבביקור ביידן ניתן יהיה להכריז על עוד התקדמות בנושא, אך אם החוקים לא יעברו המשמעות היא שכל המהלך של הפטור מויזות לישראלים, שנמצא באחת מהנקודות המתקדמות, יתקע.

בכירים בשגרירות האמריקנית פנו לגורמים פוליטיים בישראל בניסיון לקדם את העברת החוקים, אך עד כה ללא הצלחה. בסביבתה של שרת הפנים איילת שקד זועמים על דחיית קידום החוק, וטוענים שזה יתקע לגמרי את כל האפשרות לפטור.

מדובר למעשה בשני חוקים שארה"ב דורשת לקדם כתנאי סף להצטרפות לפטור מהויזות. חוק אחד מאפשר לרשויות מעקב אחר הנוסע, לא רק כשהוא נוחת ביעד, אלא החל מהרגע שהוא עושה צ’ק-אין במדינת המוצא. החוק השני מאפשר, באמצעות כלים מאוד מתקדמים, מעקב אחר עבירות פליליות של הנוסע.

מליאת הכנסת
מליאת הכנסת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כזכור, אתמול סוכם בין הקואליציה לאופוזיציה על מגוון חוקים שיאושרו לפני התפזרות הכנסת, בהם רפורמת "נפש אחת" לנכי צה"ל הסובלים מפוסט-טראומה, וכן מענקי האומיקרון לעצמאים, אך לא הושגו הסכמות על חוקים אחרים, כמו חוק המטרו, שהחרדים לא מעוניינים להעביר כדי לא להעניק הישג לשר האוצר אביגדור ליברמן, ודורשים לקבל הבטחה כי המטרו לא יפעל בשבת.