דיווח: רוסיה פתחה בהליכים להפסקת פעילות הסוכנות היהודית בשטחה

לאחר הפרסום על הדיון בממשלה במהלכו עלה חשש מ"הטלת מסך ברזל", סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי משרד המשפטים הרוסי פתח בהליכים להפסקת פעילות הסוכנות השטח המדינה. שרת הקליטה תמנו-שטה: "עליית יהודים לישראל היא זכות בסיסית שקיימת לכל יהודי בעולם"

הכיכר האדומה במוסקבה

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה היום (חמישי) כי משרד המשפטים הרוסי פתח בהליכים להפסקת פעילות הסוכנות היהודית בשטח המדינה.  מדוברות הסוכנות היהודית נמסר כי הסוכנות מבקשת להבהיר כי נקבע דיון מקדמי בבית משפט ב-28 ביולי, וזהו ההמשך של ההליך המשפטי שעליו פורסם בעבר. "כמו שאמרנו עד כה", נמסר מהסוכנות, "אנחנו לא מגיבים במהלך ההליך המשפטי".

ראש הממשלה יאיר לפיד קיים הערכת מצב בנושא פעילות הסוכנות ברוסיה, עם גורמי משרד החוץ והמל"ל, ובתום הדיון הוחלט להוציא בשבוע הבא משלחת משותפת למשרד רה"מ, משרד החוץ, משרד המשפטים ומשרד הקליטה, כדי להבטיח את המשך הפעילות של הסוכנות היהודית ברוסיה.

רה"מ לפיד מסר: "הקהילה היהודית ברוסיה מחוברת לישראל בקשר עמוק וחשיבותה עולה בכל שיחה מדינית עם ההנהגה הרוסית. נמשיך לפעול בערוצים הדיפלומטים, כדי שפעילותה החשובה של הסוכנות היהודית לא תעצר".

חברת הכנסת תמנו שטה
ח''כ פנינה תמנו שטה | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

שרת העליה והקליטה פנינה תמנו-שטה מסרה בתגובה: "עליית יהודים לישראל היא זכות בסיסית שקיימת לכל יהודי בעולם. פעילות הסוכנות היהודית מתרחשת בכל רחבי אירופה ויתר היבשות, כך גם ברוסיה, בתיאום מלא עם הרשויות המקומיות. אין שום סיבה מוצדקת לעצירת הפעילות של הסוכנות ועל כן מתקיימים מאמצים דיפלומטים להבהרת הסוגיה והסדרת הפעילות בתיאום".

"כמי שמחזיקה באחריות המנסטראלית לעליית יהודים וקליטתם בישראל", הוסיפה תמנו-שטה, "פניתי לאחרונה מספר פעמים לראש הממשלה יאיר לפיד, בכדי שיקיים דיון בדרג המדיני בנושא ואני עומדת בקשר רציף עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. כפי שידענו לעבוד בשיתוף פעולה עם השלטונות ברוסיה במשך עשורים רבים אין לי ספק שימצאו הפתרונות ההולמים".

שר התפוצות נחמן שי מסר: "יהודי רוסיה לא יהיו בני ערובה של המלחמה באוקראינה. הנסיון להעניש את הסוכנות היהודית בשל עמדתה של ישראל לגבי המלחמה הוא פאתטי ומעליב. את יהודי רוסיה לא ניתן יהיה לנתק מהקשר ההיסטורי והרגשי למדינת ישראל".

Whatsapp Image 2022 05 02 At 1
בנט ולפיד בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

כזכור, בתחילת השבוע פורסם בחדשות 13 כי במהלך דיון בקבינט המדיני-ביטחוני קיבלו השרים סקירה מקיפה על המלחמה באוקראינה, שכללה את נושא הרגישות מול רוסיה בכל מה שקשור לחופש הפעולה בשמי סוריה, וגם על כך שהרוסים מנסים לעצור את פעילות הסוכנות היהודית במדינה, כלומר לצמצם את עליית היהודים לארץ.

שרים שנכחו בדיון אמרו לחדשות 13 כי דיברו שם במונחים של חשש מ"הטלת מסך ברזל" - שיהודים פשוט לא יוכלו לצאת מרוסיה. במהלך הדיון התערב ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, אולי מתוך ביקורת על הקו היותר נחרץ של ראש הממשלה יאיר לפיד נגד הרוסים, ואמר לשרים: "צריכים לשים לב שהצעדים שאנחנו עושים מול אוקראינה לא זונחים את האינטרסים שלנו מול הרוסים. צריך לשים לב לאיזונים האלה - כדי לא להוביל גם לפגיעה בחופש הפעולה בשמי סוריה".