אבו מאזן לגנץ: "נפעל למנוע טרור גם אם יצמידו לי אקדח לראש"

פרטים חדשים מתבררים לאחר הפגישה החריגה בין הנשיא הפלסטיני לשר הביטחון בביתו של האחרון בראש העין. אבו מאזן הבהיר כי הרשות תמשיך לפעול נגד טרור והזהיר מפני צעדים מתריסים בירושלים ובדגש על הר הבית אחרת תהיה הסלמה. על הפנייה הפלסטינית להאג: לא תוסר עד שיבוצעו מחוות משמעותיות מצד ישראל

זמן צפייה: 04:09

פרטים חדשים מפגישת גנץ-אבו מאזן: הנשיא הפלסטיני אמר במהלך השיחה שהתקיימה אמש (שלישי) בביתו של שר הביטחון בראש העין כי אין בכוונתו לשנות את המדיניות של הרשות (להילחם בטרור ולא להביא להתדרדרות – ח"ס) גם אם יצמידו לו אקדח לראש כלשונו.

אבו מאזן אמר לגנץ כי אין בכוונתו לקחת את הפלסטינים להסלמה בשום אופן וימנע זאת. אבו מאזן אמר עוד לגנץ שהוא מודאג מהחיכוך בין האוכלוסיות וגם מהפשיעה הלאומנית נגד פלסטינים.

הנשיא הפלסטיני הביע את חששו בפני שר הביטחון מפני אירועים בירושלים בדגש על הר הבית שיביאו להסלמה. אבו מאזן הבהיר בפני גנץ כי יש להימנע מהפרת הסטטוס-קוו הדתי להר הבית ואם זה יתממש, אי אפשר יהיה לעצור את זה.

פלסטינים בהר הבית
אבו מאזן מזהיר מהסלמה במקרה של פרובוקציה. פלסטינים בהר הבית

אבו מאזן הדגיש בפני גנץ את חשיבות הצעדים הכלכליים וההקלות של ישראל לפלסטינים. אבו מאזן אמר שהוא מבין שראש הממשלה נפתלי בנט אינו מתכוון ללכת לתהליכים מדיניים, אך הבהיר את חשיבות התיאום הביטחוני וציין בפני גנץ כי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ימשיכו לסייע לחלץ ישראליים תועים שייכנסו לשטחים.

במהלך המפגש בראש העין הבהיר אבו מאזן כי הציפיה הישראלית שהרשות הפלסטינית תסיר את הפנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג אינה ריאלית כל זמן שישראל אינה מבצעת מחוות מדיניות משמעותיות כלפי הרשות הפלסטינית.

בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
אבו מאזן לא נסוג מהפנייה לביה''ד הבינלאומי בהאג | צילום: רויטרס

"אני בן 86. יש לי אירועים בתוך תנועת פתח בחודשים הקרובים שאתעסק בהם שמאתגרים אותי", אמר הנשיא הפלסטיני לשר הביטחון הישראלי. בשלב מסוים הגיע בנו של גנץ לסלון והם שוחחו בקצרה. גנץ כיבד את אבו מאזן בקפה ובפירות. השניים כי ישבו עם מסכה במהלך פגישתם.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2112291029' autoplay='0' credit='' desc='הרצוג מברך על הפגישה בין גנץ לאבו מאזן' poster='' kid='1_ke0b1dz5' duration='55']

ביקורת רבה נשמעה בישראל, כולל מתוך הממשלה, על הפגישה. שר הבינוי והשיכון זאב אלקין תקף את גנץ על פגישתו עם עבאס. "לא עדכנו את חברי הקבינט לפני, ידענו על הפגישה רק אחרי", אמר בריאיון בתחנת הרדיו 103FM. "לא הייתי מזמין לביתי מישהו שמשלם משכורות לרוצחי ישראלים, וגם רוצה לשים קציני צה"ל בכירים בכלא בהאג. אבו מאזן רואה בגנץ פושע מלחמה".

גנץ עצמו הגיב הערב למבקרים ופרסם בחשבון הטוויטר שלו: "‏רק מי שנושא באחריות על שליחת חיילים לקרב - יודע עד כמה עמוקה היא המחויבות למנוע אותו. כך תמיד פעלתי וכך אמשיך לפעול". שר הביטחון קיבל גיבוי גם משר החוץ יאיר לפיד שכתב בחשבון הטוויטר שלו: "לפגישה יש חשיבות גם לביטחון ישראל וגם למעמדה הבינלאומי. התיאום הביטחוני והאזרחי עם הרש"פ חיוני לביטחון ישראל ומובל באחריות ומקצועיות בידי שר הביטחון".

נשיא המדינה יצחק הרצוג הביע תמיכה בגנץ, ואמר בועידת התחזיות 2022 כי "כאדם שמאמין בדיאלוג בכל התחומים של חיינו אני בוודאי חושב שהדיאלוג הזה הוא חיובי ואני חושב שעצם הפגישה הוא חשוב ונכון, במיוחד בתקופה שאנחנו מאותגרים בטחונית באזור יהודה ושומרון ושיתוף פעולה ביטחוני הוא חלק מהותי מהמלחמה בטרור".

בכירים פלסטינים הבקיאים בשיחה שהתקיימה אמרו היום לערוץ הסעודי "א-שרק" כי גנץ הבטיח לאבו-מאזן לקדם הקלות נרחבות לפלסטינים במסגרת צעדים בוני אמון המתקיימים בין שני הצדדים – אך הבכירים הפלסטינים הבהירו כי גנץ לא הראה שום סימן לאפשרות של החזרת התהליך המדיני בשלב זה. כמו כן, הבכירים הפלסטינים ציינו כי גנץ הבטיח להרחיב את חופש התנועה וההשקעות עבור הפלסטינים, הבטיח לאשר כ-10 אלף בקשות לאישורי משפחות והבטיח להעביר תשלומים נוספים של כספי המסים המוחזקים אצל ישראל.

במהלך היום פרסמה לשכת שר הביטחון כי השניים סיכמו על תוספות של מאות היתרי לאנשי עסקים ובכירים ברשות הפלסטינית, שיכללו אישורי כניסה לישראל עם רכב. בנוסף, סוכם על הקדמת תשלומי מסים בשווי מאה מיליון שקלים, שיאפשר לרשות תזרים מזומנים בהקדם. כמו כן, אושרה פעימה נוספת של עדכון 6,000 תושבים במרשם האוכלוסין הפלסטיני ביו"ש על רקע הומניטרי, וכן מתן אישור לעדכון של 3,500 תושבים על רקע הומניטרי השוהים ברצועת עזה.

טום ניידס, שגריר ארה"ב בישראל, כתב היום בחשבון הטוויטר שלו: "מאוד התרגשתי לראות את שר הביטחון בני גנץ מארח את אבו מאזן הלילה בביתו. נקווה שהקשר הדיפלומטי מלא המשמעות הזה יוביל לעוד הרבה צעדים בוני אמון לקראת השנה החדשה. זה משתלם לכולנו".