פרשת הסוכנות והמבצע בעזה: הרצוג שוחח עם פוטין לבקשת לפיד

אחרי שתם מבצע "עלות השחר" ועל רקע הדרישה לסגור את פעילות הסוכנות היהודית במוסקבה, שוחח נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מבית הנשיא נמסר: "שני הנשיאים הדגישו את שיתופי הפעולה החשובים בין ישראל ורוסיה וסיכמו לעמוד בקשר על מנת להמשיך ולחזק את היחסים בין המדינות"

זמן צפייה: 01:55

נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח היום (שלישי) עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין. לפי הודעת בית הנשיא, הנשיאים דנו בנושאים בילטרליים שונים בין שתי המדינות, וביניהם, אתגרי העם היהודי בתפוצות. כמו כן, נשיא המדינה הרחיב בשיחה על סוגיית פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה.

עוד נמסר מבית הנשיא כי "השיחה שהתנהלה באווירה חיובית, הייתה ארוכה, כנה ופתוחה. שני הנשיאים הדגישו את שיתופי הפעולה החשובים בין ישראל ורוסיה וסיכמו לעמוד בקשר על מנת להמשיך ולחזק את היחסים בין המדינות".

"נשיא רוסיה הדגיש את מחויבותו האישית להנצחת השואה ולמאבק באנטישמיות, והבטיח להמשיך ולעמוד לצד הקהילות היהודיות ברוסיה ובתפוצות. יודגש כי נשיא המדינה יזם את השיחה לבקשת ראש הממשלה יאיר לפיד ובתיאום עם משרד החוץ".

מטה הסוכנות היהודית במוסקבה
מטה הסוכנות היהודית במוסקבה | צילום: רויטרס

כזכור, בסוף החודש שעבר התכנס בית המשפט במוסקבה לדון בהמשך הפעילות של הסוכנות היהודית במדינה. המשלחת הישראלית המשותפת למשרד רה"מ, משרד החוץ, משרד המשפטים ומשרד הקליטה יצאה לרוסיה, לאחר שנדחתה עד שהצליחו לתאם את הגעתה מול הרוסים, וקיימה פגישות סביב הדיון.

הטיעון הישראלי המרכזי היה כי הסוכנות היהודית לא עברה על חוקי המדינה, בניגוד לטענות של רוסיה. בישראל נערכו לאפשרות שפעילות הסוכנות אכן תהיה בסכנה, ואולי אפילו תופסק בקרוב, ולכן גיבשו בקרב אנשי הסוכנות מסמך לדרג המדיני ובו מספר חלופות באשר להמשך הפעילות של הסוכנות בכל זאת.

החלופות נדונו בדיון סודי שכינס ראש הממשלה יאיר לפיד, ולפי הטיוטה שגובשה, הסוכנות תוכל להמשיך לפעול על-ידי פעילות מקוונת. סביב האפשרות הזאת עלה חששות שהרוסים יפעלו לסגור את האתרים וכן ממתקפות סייבר. עם זאת, כעת נערכים להעתיק חלק ניכר מהפעילות לרשת.

בנוסף, נדונה העברת סמכויות לארגון נתיב, שממשיך לפעול ברוסיה כגוף קונסולרי. הארגון ינפיק את אישור הזכאות לעלייה, העולים יגיעו ארצה והמשך התהליך מול הסוכנות היהודית יתבצע בישראל. בירושלים הבינו כי אם משרדי הסוכנות במוסקבה ייסגרו - הדבר יחייב גיוס של עשרות עובדים נוספים לנתיב ולרשות האוכלוסין וההגירה.

חלופה נוספת שנבחנה - ולמעשה כבר מתרחשת בהיקפים מסוימים בשטח - היא לאפשר למי שרוצה לעלות להגיע ארצה מבלי לעבור דרך נתיב. בדיקות הזכאות ייעשו בארץ, כמו גם התהליך מול הסוכנות היהודית. הסיכון: ייתכן שבקשות מסוימות יידחו בזמן שהעולים נמצאים בישראל, אך כאמור - הדבר כבר קורה בימים אלו וניתן להישאר עם אשרת תייר ולאחר מכן לקבל הארכה.