גורם מדיני בכיר: "בקרוב הודעה משותפת על הבנייה בהתנחלויות"

גורם מדיני בכיר טען כי בניגוד לפרסומים, האמריקנים לא הציבו דרישות להקפאת בנייה מחוץ לגושים. הצדדים צפויים לפרסם בקרוב החלטה משותפת

אמש (רביעי) דווח במהדורה המרכזית על המחלוקות בין ירושלים לוושינגטון בנושא ההתנחלויות: שני מקורות שונים סיפרו לחדשות 22 על הרצון מצד ארה"ב להקפאת בנייה מחוץ לגושי ההתיישבות המרכזיים, וטענו כי שליחו של טראמפ ג'ייסון גרינבלט הציג נוסחה בנושא. היום (חמישי) טען מנגד גורם מדיני בכיר כי הודעה משותפת תפורסם בקרוב ותבהיר מה באמת סוכם בין הצדדים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"הדיווחים באשר לביקורו של ג׳ייסון גרינבלט בישראל ולדרישות האמריקניות, לכאורה, מישראל באשר להתנחלויות אינן נכונים", אמר הגורם. "הודעה בנוגע לשיחות הנמשכות בוושינגטון תצא מאוחר יותר", הוסיף.

בנייה בהתנחלויות. ארכיון
בנייה בהתנחלויות. ארכיון | צילום: משה מילנר, לע''מ

ייתכן כי דברי הגורם מעידים על כך שההתנגדות הישראלית הובילה לשינויים בנוסחה האמריקנית - הקפאת בניה בהתנחלויות מבודדות ובנייה רק במזרח ירושלים ובגושי ההתישבות. עוד דווח כי האמריקנים גם דרשו לקבוע מכסות - כלומר מספר הבתים שייבנו בכל שנה. ישראל התנגדה לנוסחה: הקבינט החליט לדחות כל נסיון להסתפק בבנייה בגושים, וכפי שפורסם בחדשות 2, נתניהו דרש להקים התנחלות חדשה למפוני עמונה ובנייה בשטח השיפוט של כל ההתנחלויות.

אתמול דווקא הצהיר נתניהו, עם המראתו מסין, כי "חלה התקדמות משמעותית בשיחות עם וושינגטון בנושא ההתנחלויות". המשמעות המעשית שעולה מדברי נתניהו היא שטרם גובשה נוסחה מוסכמת לבנייה מעבר לקו הירוק, וכי הדבר עדיין מצוי בדיונים בין הצדדים.

בהקשר זה, נתוני הלמ"ס מלמדים כי בשנת 2016 ישראל בנתה 2,600 בתים ביהודה ושומרון. הבנייה התבצעה בתקופת אובמה, וכעת נתניהו לא יכול להרשות לעצמו שבתקופת טראמפ זה יהיה פחות.

השליח גרינבלט ונתניהו
השליח גרינבלט ונתניהו | צילום: קובי גדעון לע''מ

נתניהו: "אין היתכנות להקפאה"

שליחו של טראמפ למו"מ ג'ייסון גרינבלט סיכם ביום חמישי האחרון את ביקורו בישראל וברשות הפלסטינית בפגישה עם נתניהו, שנמשכה שלוש שעות. בפגישה נתניהו הבהיר לגרינבלט כי "אין היתכנות פוליטית להקפאת בנייה".

גורמים מדיניים סיפרו לחדשות 2 כי הפגישה הנדירה בין גרינבלט לראשי המתנחלים נעשתה בידיעתו ואולי אפילו בעידודו של נתניהו. יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון שטווה בעצמו קשרים עם אנשי הממשל של טראמפ, הזהיר את שרי הליכוד בפגישות ההכנה לפני הפגישה הזו כי "גם ריסון והקפאה חלקית יובילו למשבר פוליטי".

קו ההסברה של ראשי המתנחלים מול האמריקנים הוא שמדיניות ההקפאה הנוראית לדבריהם של ממשל אובמה היוותה פגיעה בזכויות האדם של ההתיישבות. במקביל נעשה ניסיון נוסף של נתניהו לדחות את ההצבעה בוועדת השרים על חוק סיפוח מעלה אדומים, בעוד מקדמי החוק ממשיכים בקמפיין התקשורתי למען החלת הריבונות.