הקבינט אישר: הקמת התנחלות חדשה למפוני עמונה‎

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר הערב פה אחד הקמת יישוב חדש למפוני עמונה באזור עמק שילה. במטה עמונה בירכו על ההחלטה

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר הערב (חמישי) הקמת התנחלות חדשה למפוני עמונה, בתום דיון שקביעתו פורסמה אמש לראשונה בחדשות 2. "הבטחתי מלכתחילה שנקים ישוב חדש, נדמה לי שנתתי את ההתחייבות הראשונה בדצמבר ואנחנו נקיים אותם היום", אמר מוקדם יותר היום נתניהו, בפתח פגישתו עם ראש ממשלת סלובקיה.

50

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

תושבי עמונה בירכו על החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני: "אנו מצפים שהממשלה תוציא מיידית אל הפועל את ההחלטה באופן שכבר בקיץ הקרוב ניכנס לבתים שייבנו ביישוב החדש. נוכח האכזבות הרבות שידענו במעלה הדרך, נמשיך לעמוד על המשמר כדי לוודא שכך אכן קורה ושהפעולות הנדרשות להקמת היישוב החדש מבוצעות לאלתר".

41

נתניהו הבהיר לאמריקנים כי מדובר בהתחייבות אישית שלו שלא ייסוג ממנה, אולם ראשי המתנחלים הודיעו כי זה לא מספיק וכי המשך הקפאת הגושים לא תהיה מקובלת עליהם ותוביל לערעור הקואליציה. מוקדם יותר היום נחשף בחדשות 2 כי המדינה הכריזה על 900 דונם סמוך לעלי, גבעת הראה ועדי עד בשומרון ובנימין שיוכלו לשמש לבניית יישובים ובתים. בנוסף, 2,000 דירות שהיו עד כה מעוכבות שוחררו להליכי תכנון.

49

בימין חוששים כי מדובר בתבנית חדשה: ההקלות החדשות הן "סוכריות" שנועדו להמתיק גלולה מרה יותר בעקבות הדרישה האמריקנית לרסן את הבנייה. באופן כזה יכולה הממשלה לאפשר בנייה לעיתים רחוקות, אותה הממשל האמריקני יגנה בקול חלוש. עם זאת, התנהגות שכזו לא צפויה להחזיר את הפלסטינים לשולחן המשא ומתן - יעד עליו הצהיר הנשיא טראמפ.

מוקדם יותר החודש אמר נתניהו כי "חלה התקדמות משמעותית בשיחות עם וושינגטון בנושא ההתנחלויות", אולם בהמשך התגלה כי במהלך פגישתו עם שליחו של טראמפ ג'ייסון גרינבלט עלו מספר מחלוקות בנושא. המשמעות המעשית שעולה מדברי נתניהו היא שטרם גובשה נוסחה מוסכמת לבנייה מעבר לקו הירוק, וכי הדבר עדיין מצוי בדיונים בין הצדדים. במהלך השיחות שהתקיימו התגלעה מחלוקת בין ממשל טראמפ לממשלת נתניהו בעניין הבניה בהתנחלויות.

מתברר שבביקורו של גרינבלט בישראל החודש הציגו האמריקנים את הנוסחה הבאה: הקפאת בניה בהתנחלויות מבודדות ובנייה רק במזרח ירושלים ובגושי ההתיישבות. האמריקנים גם דרשו לקבוע מכסות למספר הבתים שייבנו בכל שנה. ישראל התנגדה לנוסחה. הקבינט החליט לדחות כל ניסיון להסתפק בבנייה בגושים, וכפי שפורסם בחדשות 2, נתניהו דרש להקים התנחלות חדשה למפוני עמונה ובנייה בשטח השיפוט של כל ההתנחלויות.