גנץ החליט: תוקפא הגדלת מכסת ההיתרים לעובדים פלסטינים מעזה

אחרי שיגור ארבע הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל אמש, התקיימה הערב הערכת מצב ביטחונית שבסיומה החליט שר הביטחון הקפיא את הגדלת מכסת ההיתרים לצורכי עבודה ומסחר לפלסטינים תושבי רצועת עזה, שהוגדלה ב-1,500 נוספים בשבוע האחרון. "ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לכל הנעשה ברצועת עזה וממנה והוא יישא בהשלכות"

זמן צפייה: 04:36

כמעט חודש החזיק מעמד השקט באשקלון, אך אמש (בין שישי לשבת) נורו ארבע הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. צה"ל תקף בתגובה.  בעקבות זאת, החליט שר הביטחון בני גנץ להקפיא את הגדלת מכסת ההיתרים לצורכי עבודה ומסחר לפלסטינים תושבי רצועת עזה, שהוגדלה ב-1,500 נוספים בשבוע האחרון.

ההחלטה הגיעה בתום הערכת מצב ביטחונית שהתקיימה הערב בהשתתפות גנץ, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל, ראש אמ"ן אהרון חליוה, ראש אגף המבצעים עודד בסיוק ומתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן. "ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לכל הנעשה ברצועת עזה וממנה כלפי מדינת ישראל והוא יישא בהשלכות", נמסר מטעם מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

תוצאות התקיפה הצה''לית בעזה
תוצאות התקיפה הצה''לית בעזה

כאמור, ארבע רקטות נורו אתמול לעבר אשקלון והמועצה האזורית אשכול. רקטה אחת יורטה ושלוש נוספות נפלו בשטחים פתוחים. בתגובה תקף חיל האוויר ברצועת עזה. האזעקה הראשונה נשמעה מעט לפני 01:00 באשקלון. שתי רקטות נורו מרצועת עזה כשאחת יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל והשנייה נפלה בשטח פתוח. שלוש שעות חלפו ואזעקה נשמעה בלכיש. לאחר מכן התברר כי שתי רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים. סך הכול טופלו ארבעה נפגעי חרדה על ידי מד"א. מטוסי קרב תקפו מטרות של חמאס, בהם מתקן לייצור אמצעי לחימה.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2207162004' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: תקיפת צה"ל ברצועת עזה' poster='' kid='1_w9yo45wd' duration='']

בינתיים, לפי שעה, בישראל לא יודעים להצביע על האחראים לירי, אם כי למערכת הביטחון ברור שבחמאס לא מעוניינים בהסלמה. כמו כן, יצוין כי הותקף מתקן מאוד משמעותי של ייצור רכיבים לרקטות - אולי אחד האחרונים שנשארו לחמאס - דבר שיהיה משמעותי עבור ארגון הטרור בעימות הבא מול ישראל.

עיתוי הירי - מיד אחרי ביקור ביידן בישראל ובעת שהוא שוהה בסעודיה - הוא ככל הנראה לא מקרי. מקורות פלסטינים בעזה מסרו כי "חמאס מעוניין להעביר מסר לישראל, לרשות הפלסטינית ולעולם הערבי, כי בעיית עזה נותרה ללא מענה, וכי נורמליזציה עם ישראל איננה תחליף לבעיה הפלסטינית - דרכו של אבו מאזן נכשלה, דרך ההתנגדות היא המוצא היחיד".

דובר חמאס בעזה מסר הבוקר: "ההפצצות הישראליות על עזה וההסלמה הישראלית באו מיד לאחר ביקורו של ביידן ביישות הציונית, דבר שמשקף את התמיכה והעידוד של ארה"ב לישראל להמשיך את התוקפנות. ראש ממשלת הכיבוש יאיר לפיד מנסה להוכיח לחברה הציונית שהוא יכול להחזיר את ההרתעה האבודה, אשר התפוגגה לאחר התקפות ההתנגדות".

#msc 2022 Townhall Abraham Accords: Peace By Piece
בני גנץ, ארכיון | צילום: MSC

אילנית, תושבת אשקלון שנתקפה חרדה, סיפרה: "זה היה לילה קשה, אין לי ממ"ד בבית והמקלט סגור. לא ממש ידעתי מה לעשות עם הילדים". לדבריה, "בחודש שעבר חשבנו שזה חד פעמי, אבל כאשר לא מגיבים כמו שצריך, זה חוזר שוב. זה כבר ממש סיוט". שקד, גם היא תושבת העיר, סיפרה: "זה היה לילה ממש קשה - בהתחלה האזעקה הופעלה אצלנו, אחרי זה שוב אזעקה, ואז התקיפות של צה"ל. לא ישנו דקה, ואז בבוקר אנחנו מגלים שוב שצה"ל תקף שתי מטרות וזהו. ככה היו מגיבים גם אם התושבים בתל אביב היו רצים למקלט באמצע הלילה? ביבי, בנט, לפיד - כולם אותו הדבר. יש להם דין אחד לתל אביב ודין אחד לאשקלון".

במקביל, במושב נתיב העשרה הופתעו לגלות הבוקר שעמדת חמאס שמתצפתת להם על הבתים, עדיין עומדת בעינה. "הבטיחו לנו שינצלו את ההזדמנות הבאה ויורידו אותה, אבל כנראה שלא ממש אכפת להם מה עובר עלינו", סיפרה תושבת המקום.

בסוף חודש אפריל האחרון בוצע ירי רקטי פעמיים באותו השבוע לעבר המועצה האזורית אשכול ולעבר העיר שדרות. לאחר הירי צה"ל תקף הלילה מתחם תת-קרקעי ברצועת עזה. זמן קצר לאחר מכן נשמעו 4 אזעקות בשדרות ובעוטף עזה - אך לפי בדיקה מאוחרת יותר הן היו אזעקות שווא שנגרמו על ידי ירי קליעים וזיהוי שגוי של כיפת ברזל. לאחר מכן זוהה שיגור כושל של רקטה שנפל בשטח הרצועה.