אירועי האלימות ביצהר: "נחצה פה קו אדום, לא נעבור לסדר היום"

אחרי שני האירועים האלימים נגד לוחמי גולני, שהביאו לפציעת לוחם ולירי באוויר, בהתנחלות מסתייגים: "בנס זה לא נגמר בחיי אדם". נתניהו גינה: "לא תהיה סובלנות כלפי פורעי החוק"

זמן צפייה: 01:06

האלימות ביצהר: אחרי שני מקרי האלימות בהתנחלות בשומרון, האחת אמש (שבת) במהלכה נפצע  לוחם גדוד הסיור של גולני; והשניה שלשום בה הותקף רכבו של מפקד הגדוד, גורמים ביצהר מגנים את המעשים וקוראים להפגין נגדם. "נחצה פה קו אדום", נכתב על דף שנתלה בישוב.

"לפנות בוקר הותקף האמר צבאי שסייר בגבעת קומי אורי באבנים, וצמיגיו נוקבו על ידי אחים יהודיים", נכתב עוד, "החיילים שהותקפו בהפתעה ירו באוויר ורק בנס הסיפור הזה לא נגמר בחיי אדם (משני הצדדים). הלכך רבים בישוב מאמינים שנחצה פה קו אדום, ולא ניתן לעבור על כך לסדר היום ולהמשיך בשגרה".

הרכב הצבאי שגלגליו נוקבו ע''י מתנחלים ביצהר
הרכב הצבאי שגלגליו נוקבו ע''י מתנחלים ביצהר | צילום: חדשות 13

מארגני ההפגנה קוראים לצאת עם שלטים בצהריים של תמיכה בחיילים ו"להשמיע קול שפוי". מוקדם יותר הגיע גם ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן לישוב, וטען שמדובר ב"קומץ נערים שברובם הגדול הגיעו מחוץ לישוב". הוא הוסיף: "נפעל בכל הכלים שבידינו כדי להעיף אותם מכאן. כל תושבי השומרון וגם תושבי יצהר מוקיעים פגיעה בחיילינו היקרים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את האירועים. "אני מבקש לחזק את לוחמי ומפקדי צה"ל שעושים לילות כימים כדי להגן על ביטחונם של כל אזרחי ישראל, ללא יוצא מן הכלל", אמר, "אני מגנה בתוקף כל תקיפה של חיילי צה"ל. לא תהיה שום סובלנות כלפי פורעי החוק שירימו ידם על חיילינו".

יו"ר "כחול לבן" והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, גינה גם הוא את אירועי האלימות. "אני סומך על רשויות אכיפת החוק שיטפלו בו בכל הכלים שברשותן", צייץ בחשבון הטוויטר שלו, "כרמטכ"ל לשעבר וכמפקד בצה"ל לאורך עשרות שנים אני שולח מסר לכל החיילים והמפקדים ששומרים עלינו גם בערב החג".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר קבלת המנדט להרכבת הממשלה מהנשיא
''לא תהיה סובלנות כלפי הפורעים''. נתניהו | צילום: חדשות 13

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מסר: "לאמירה הברורה של תושבי יצהר שגינו בכל תוקף את האירוע החמור בידי קומץ אלים ובלתי מייצג. האחראים למעשה חייבים להיתפס ולבוא על עונשם במלוא החומרה. חיילי צה"ל הם אחינו ובנינו, ההתיישבות מחבקת ומוקיעה כל אלימות נגדם".

"מקרה מזעזע, פגיעה בחיילים היא קו אדום", כתב בחשבון הטוויטר שלו שר החינוך, רפי פרץ, "מי שפוגע בחייל לא מייצג דבר הקשור לאחיזה בארץ ולשמירת תורה ומצוות, וודאי שאינו מייצג את תושבי יצהר והשומרון. מצער שפורעים מוציאים את דיבת היישוב רעה ופוגעים במפעל ההתיישבות".

הבוקר דווח כי כ-30 מתושבי יצהר שבשומרון ידו אבנים אמש לעבר כוח מגדוד הסיור של חטיבת גולני, שהיה במהלך פעילות מבצעית. אחד הלוחמים ירה באוויר כדי לפזר את המתנחלים, שהשליכו את האבנים מטווח קרוב.

מדובר צה"ל נמסר כי "המתיישבים יידו אבנים לעבר לוחמי צה"ל ונקבו את גלגלי כלי הרכב בו נסעו. בנוסף, כתוצאה מיידוי האבנים נפצע לוחם צה"ל באורח קל וקיבל טיפול רפואי בנקודה. הלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לאוויר בהתאם להוראות הפתיחה באש, וההתקהלות פוזרה. צה"ל מגנה בכל תוקף אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתיו ורואה אירועים מסוג זה בחומרה רבה".

ביום שישי חסמו כמה מתנחלים מיצהר את דרכו של מפקד גדוד הסיור של חטיבת גולני, סא"ל איוב כיוף, שסייר בהתנחלות. התושבים התקהלו סביב הרכב ובשלב מסוים פתח אחד המתנחלים את דלת הרכב – ואיים על היושבים בו.

סא"ל כיוף יצא מהרכב לאור המתקפה, והמתנחלים התרחקו מהמקום. המג"ד התלונן במשטרה בעקבות האירוע, ובמהלך סוף השבוע נעצר החשוד באיומים. דובר צה"ל מסר כי ראש המועצה האזורית שומרון והנהגת ההתיישבות מעורבת בטיפול המקרה.