אחרי 40 שנות שירות: ריאיון עם איש הצללים של המודיעין הישראלי

ראש המטה המדיני-בטחוני לשעבר במשרד הביטחון, זהר פלטי, בריאיון טלוויזיוני ראשון לאלון בן דוד מספר על מסקנות מהשהייה בלבנון, הסיכוי שישראל תתקוף באיראן ועל משמעויות הסכם הגרעין המתגבש. "אני לא מכיר מדינה דמוקרטית שתעצור אותנו - להיפך"

זמן צפייה: 08:36

זהר פלטי שירת 40 שנה בתפקידים שונים במערכת הביטחון - כמעט כולן בעולם הצללים, בצה"ל, במוסד ובמשרד הביטחון. הערב (חמישי) הוא התראיין למהדורה המרכזית, לראשונה בטלוויזיה. פלטי שירת זמן רב בגולני, המשיך באגף המודיעין של צה"ל ובמוסד. בחמש השנים האחרונות היה ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון.

הריאיון התרחש בגבול הצפוני, פלטי סיפר על לבנון כי "אתה יודע למי ניתנה הנבאואה שם, והשקט הפסטורלי הזה יכול, כמו כשהיינו בלבנון, להשתנות בדקה. לכן אנחנו מאוד חזקים וצריכים להשקיע כל הזמן כדי לבסס את ההרתעה הזאתי".

לדבריו, "נסראללה תקוע בבונקר ואני חושב שהוא יחשוב 10 פעמים לפני שהוא יתעסק". כמו רבים מהדור ששירת בלבנון, גם הוא מכה על חטא על כך שלא ראה בזמן אמת את חוסר התוחלת של השהיה הארוכה שם. "אני הכאתי על חטא במשרד ואני אומר את זה גם היום. חינכנו דורות של אנשים, קצינים באמ"ן ואחרי זה גם במוסד: תגידו את דעתכם, כי אנחנו לא אמרנו את דעתנו, היינו קצת שבויים בעניין הזה".

בנוגע להסכם הגרעין המתגבש בין איראן למעצמות, "העסקה הזאת היא עסקה מחורבנת בכל מצב. היא לא עוצרת את תוכנית ההעשרה האיראנית. האמריקנים באינטרסים שלהם מחליטים כרגע להוריד את הסוגייה הזאת מהפרק". עם זאת, הוא לא ממהר להספיד את היחסים בין המדינות: "שבוע שעבר בקונגרס האמריקאי, גם בבית הנבחרים וגם בסנאט, הצביעו לתת לנו מיירטים לכיפת ברזל בסכום של מיליארד דולר".

"ראשית כל תלוי מה הם יעשו, אם הם ילכו לגרעין, לדעתי אין לנו שום מגבלות", הוא אמר בנוגע לתקיפה באיראן. "אם האיראני יבנה פצצה והוא ימשיך במסלול שלו כרגע, אני לא מכיר אף מדינה דמוקרטית בעולם, בטח שלא חברה שלנו - שתעצור אותנו. להיפך, הם מאוד יעריכו את הזכות שלנו לקבל החלטות בשביל עצמנו על בסיס היכולות שלנו".